مسکن

نخستین عرضه املاک مازاد بانک ها در بورس کالای ایران در حالی با عرضه دو باب واحد تجاری واقع در شهرستان کرمان و یک قطعه زمین واقع در بندرعباس متعلق به بانک اقتصاد نوین در تاریخ ۲۵ و ۲۶ شهریور ماه انجام خواهد شد که مدیر کالایی شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین به عنوان کارگزار عرضه کننده این املاک، شفافیت قیمتی و روند عادلانه کشف قیمت را مهمترین آثار و مزایای عرضه این اموال در بورس کالا می داند. او معتقد است به کمک سازوکار بورس می تواند مزایده های غیرشفاف و تشریفات مربوط به آنها را حذف کرد که همین موضوع، جذابیت عرضه ملک در این بازار شفاف را بیشتر کرده است.

امین گُل گیر در خصوص آثار عرضه املاک و دارایی های مازاد بانک ها در بورس کالا در ایجاد شفافیت اقتصادی و جلوگیری از برگزاری مزایده های غیرشفاف در گفتگو با «کالاخبر»؛  اظهار داشت: شفافیت قیمتی و روند عادلانه کشف قیمت در تالار معاملات املاک و مستغلات بورس کالای ایران مهمترین مزایای عرضه این اموال در بورس است. کاهش هزینه مبادلات نیز دیگر مزیت این معاملات است و لازمه رونق و پا گرفتن این بازار، حضور موسسات دولتی و بانک ها جهت عرضه اموال مازاد خود در بورس خواهد بود. 
رهایی دولت و بانک ها از برگزاری مزایده و تشریفات فروش
وی افزود: این عرضه ها در شرایطی طی هفته آینده انجام خواهد شد که وزارت راه و شهرسازی نیز بنا را بر این نهاده که فروش اموال غیرمنقول خود را از مسیر بورس کالا بگذراند. چراکه براساس ماده ۱۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، خرید و فروش کالاهای پذیرفته شده در بورس های کالایی توسط وزارت خانه ها و دستگاه های دولتی و عمومی و دستگاه های اجرایی که با رعایت مقررات حاکم بر آن بورس ها مورد دادوستد قرار می گیرند، نیاز به برگزاری مناقصه یا مزایده و تشریفات مربوط به آنها را ندارد که همین امر جذابیت عرضه این اموال دولتی و بانک ها در بورس را بیشتر کرده است. 
وی در بیان مزیت عرضه اموال و دارایی های مازاد بانک ها و نهادهای دولتی در بورس کالا نسبت به فروش آنها در قالب مزایده های سنتی گفت: از مزایای انجام این معاملات در بورس، می توان به ایجاد بازاری متمرکز جهت فروش اموال غیرمنقول نهادهای عمومی اشاره کرد؛ در حالی که تاکنون، فروش این دارایی ها به روش مزایده انجام شده و معامله در این روش امکان اطلاع رسانی گسترده و شفافیت معاملاتی چندانی را به همراه نداشت و تنها راه دسترسی عموم جهت اطلاع از فروش این اموال، محدود به روزنامه ها بود. 
گُل گیر ادامه داد: این در حالی است که بورس کالا شفافیت لازم در فروش اموال از قبیل زمان تحویل، مکان تحویل، نحوه تسویه، قیمت پایه، متراژ و سایر ویژگی های آن را به همراه دارد و با توجه به دسترسی عموم به تابلوی معاملات بورس، کلیه ذی نفعان این امکان را دارند که ناظر رقابت در فروش اموال دولتی و بانک ها باشند.
به گفته وی، استمرار این معاملات در بورس کالا می تواند آینده بهتری را برای بازار سرمایه ملک محور ایجاد کند.
مدیر کالایی شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین در خاتمه سخنان خود به عرضه های برخی اموال و دارایی های بانک اقتصاد نوین در بورس کالا طی هفته آینده اشاره کرد و گفت: با توجه به مزایایی که عنوان شد و جهت آغاز تسهیل معاملات املاک در بورس کالای ایران، بانک اقتصاد نوین برای تکالیف قانونی جهت واگذاری اموال مازاد خود از مسیر بازار سرمایه  اقدام به پذیرش و فروش یک قطعه زمین و دو باب واحد تجاری در بورس کرده که این عرضه ها مورخ ۲۵ و ۲۶ شهریور ماه انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها