مسکن بورس املاک

بورس کالا در حالی چهارشنبه هفته جاری میزبان عرضه یک باب واحد تجاری شرکت شهر جدید پردیس خواهد بود که یک معامله گر کالایی ایجاد شفافیت قیمتی بازار مسکن را یکی از مهمترین مزایای این معاملات دانست و حضور پررنگ و مستمر نهادهای دولتی و بانک ها برای عرضه اموال مازاد را راهکار اصلی برای پا گرفتن این معاملات عنوان کرد. به گفته مسئول معاملات کالا و انرژی کارگزاری تامین سرمایه نوین، اخیرا بانک اقتصاد نوین اقدام به پذیرش برخی املاک خود در بورس کالا کرده تا از بستر این بازار و مزایای آن برای عرضه املاک خود استفاده کند که مسلما در صورت معامله و فروش این دارایی ها، ارزش گذاری سهام این بانک نیز برای سهامداران و سرمایه گذاران واقعی تر و راحت تر خواهد شد.

به گزارش «کالاخبر»، خشایار دادمنش مسئول معاملات کالا و انرژی کارگزاری تامین سرمایه نوین در خصوص عرضه املاک در بورس کالا به باشگاه خبرنگاران گفت: بازار مسکن در ایران همواره به عنوان یک بازار برای سرمایه گذاری بوده و تقاضای بخش سرمایه گذاری از تقاضای مصرفی آن بالاتر بوده است. در نتیجه اگر معاملات این حوزه در بورس کالا انجام و ثبت شود، نقش بسیار مهمی در شفافیت معاملات و نیز شفافیت قیمتی خواهد داشت.
رونق معاملات با عرضه اموال بانک ها 
وی افزود: بورس کالا به دلیل در اختیار داشتن سازوکارهای معاملاتی و راه اندازی تابلوی معاملات املاک و مستغلات می تواند بهترین محل برای انجام این معاملات داشته باشد. اما برای اینکه این معاملات رونق پیدا کرده و مورد استقبال قرار گیرد، باید اجازه دهیم چند معامله انجام شود تا نحوه تسویه معاملات و تحویل و سایر فرآیندهای معاملاتی در این بازار برای فعالان بازار مسکن اعم از عرضه کننده و متقاضیان خرید روشن شود؛ اگر این عرضه ها تداوم داشته باشد می توان به شفافیت قیمتی کمک زیادی داشته باشد.
این کارشناس بازار کالایی تاکید کرد: برای رونق گرفتن این معاملات و دستیابی به نتیجه بهتر به نظر می رسد در وهله اول باید بانک ها و سازمان ها و ارگان های دولتی نسبت به عرضه املاک و اموال مازاد خود در بورس کالا اقدام کنند و بانک ها در این مسیر گزینه اول محسوب می شوند تا این عرضه ها مستمر و پایدار شود. این موضوع ضمن کمک به رونق معاملات مسکن در بورس به شفافیت سهام بانک ها نیز کمک می کند. چرا که با کشف قیمت ملک تحت مالکیت یک بانک می توان ارزش گذاری بهتر و دقیق تری روی سهام آن بانک ارایه کرد.
بانک اقتصاد نوین پیش قدم شده است
دادمنش از امکان کشف قیمت مسکن به صورت منطقه ای به کمک سازوکار بورس کالا سخن گفت و اظهار داشت: مهم ترین مزیت عرضه املاک در بورس کالا ایجاد شفافیت در قیمت ها و معاملات است. به طوری که حتی می توان براساس قیمت کشف شده یک ملک در بورس، قیمت املاک موجود در منطقه مشابه را راحت تر ارزیابی کرد که این موضوع اتفاق خوبی برای شفافیت در بازار مسکن است.
وی به پذیرش یک قطعه زمین و دو باب واحد تجاری بانک اقتصاد نوین در بازار فرعی بورس کالا جهت عرضه در این بورس اشاره کرد و گفت: اخیرا بانک اقتصاد نوین اقدام به پذیرش برخی املاک خود در بورس کالا کرده تا از بستر این بازار و مزایای آن برای عرضه املاک خود استفاده کند که مسلما در صورت معامله و فروش این دارایی ها، ارزش گذاری سهام این بانک نیز برای سهامداران و سرمایه گذاران واقعی تر و راحت تر خواهد شد.
مسئول معاملات کالا و انرژی کارگزاری تامین سرمایه نوین ادامه داد: چنانچه سایر بانک ها نیز وارد میدان شوند این معاملات رونق خوبی خواهد گرفت. چراکه بورس کالا زیرساخت های لازم را برای انجام این معاملات در اختیار داشته و تابلوی معاملاتی آن نیز وجود دارد.
اوراق سلف مسکن در دستور کار بورس کالا
دادمنش به برنامه بورس کالا برای انجام معاملات مسکن در قالب اوراق سلف نیز اشاره کرد و گفت: بورس کالا در حالی طرح انتشار این اوراق را ارایه کرد که به کمک این ابزار معاملاتی، در بخش معاملات خرد و جذب نقدینگی عموم مردم می توان شاهد مشارکت بیشتری بود. 
وی از حذف مزایده های غیرشفاف در مزایده های سنتی به عنوان مزیت دیگر عرضه ملک در بورس کالا سخن گفت و اظهار داشت: به طور قطع با معامله املاک در بورس کالا به جای برگزاری مزایده های غیرشفاف سنتی می توان از شائبه هایی که در بازگشایی پاکات مزایده ها مطرح می شود، جلوگیری کرد. چراکه در بورس خریداران بایستی قیمت موردنظر خود را در سامانه معاملاتی ثبت کرده و همه به صورت شفاف می توانند قیمت های پیشنهادی و برنده نهایی را مشاهده کنند. بورس بازاری مبتنی بر مکانیسم حراج و مزایده است و در آن شخص خریدار، قیمت های پیشنهادی و قیمت معامله قابل رصد بوده و شفاف است.
دادمنش در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: بایستی نهادهای دولتی و بانک ها مجاب شوند که املاک و دارایی های مازاد خود را که یک تکلیف قانونی است، در بورس عرضه کنند و به این سازوکار معاملاتی شفاف اطمینان داشته باشند. بانک اقتصاد نوین نیز در این زمینه وارد عمل شده و برخی دارایی های خود را برای عرضه در این بازار پذیرش کرده است. کارگزاری ها نیز با بازاریابی می توانند به جذب مشتریان کمک کنند تا بانک ها نیز برای عرضه سایر دارایی ها و املاک خود در بورس کالا اطمینان بیشتری پیدا کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها