عضو هیات مدیره کارگزاری بانک مسکن در خصوص برنامه عرضه یک باب واحد تجاری در بورس کالا در تاریخ 29 مردادماه امسال به «کالاخبر» گفت: عرضه املاک در بورس کالا در حالی برای نخستین بار با عرضه یک باب واحد تجاری در شهر پردیس انجام خواهد شد که کارگزاری بانک مسکن در حال بازاریابی برای جذب مشتریان بالقوه است و انتظار می رود با حضور متقاضیان خرید، این معامله برای اولین بار در بورس کالا ثبت شود.
میثم باقری تاکید کرد: نکته ای که در رابطه با این عرضه ها در بازار فرعی بورس کالا وجود دارد، در خصوص کارگزار خرید و فروشنده است که باید متفاوت از هم باشند و ما مجبور هستیم متقاضی یا متقاضیان خرید را به کارگزار دیگری معرفی کنیم تا به کمک آن ها معامله انجام شود.
پایان نفوذ قیمتی املاک داران
وی به بازار املاک اشاره کرد و افزود: یکی از از ضعف های بازار املاک، عدم وجود شفافیت در قیمت گذاری است و در حال حاضر با فعالیت گسترده شبکه های اجتماعی در این حوزه، متاسفانه شاهد آن هستیم که افراد تاثیرگذار و دارای اموال قابل توجه در مناطق مختلف، قیمت ها را در بازار مسکن تعیین می کنند و به دنبال آن، روندهای کاذبی در قیمت ها ایجاد می کنند که به جامعه مصرف کننده ضربه می زند.
به گفته وی، با عرضه املاک در بورس کالا، که در حال حاضر زیرساخت های آن فراهم است، می توان اطمینان داشت که شفافیت قیمتی و معاملاتی در این بازار برقرار خواهد شد.
اطلاع عموم از روند عرضه و قیمت ها
وی مزیت دیگر عرضه املاک در بورس کالا را اطلاع عموم از این عرضه ها دانست و گفت: با عرضه املاک در بورس کالا عموم مردم در جریان این عرضه ها قرار خواهند گرفت که این امر نکته بسیار مهمی است. حال آنکه در بازار سنتی وقتی در منطقه ای ملکی عرضه می شود، تنها افراد ذی نفوذ دارای سرمایه و یا چند بنگاه دار که در آن منطقه حضور دارند، از آن مطلع می شوند. ضمن اینکه به کمک سازوکار بورس، شائبه هایی که ممکن است در مزایده اموال به روش سنتی در بازار مسکن مشاهده شود، از بین خواهد رفت.
جلوگیری از حراج صوری در معاملات املاک
عضو هیات مدیره کارگزاری بانک مسکن شفافیت اقتصادی و جلوگیری از مزایده های غیرشفاف را از مهم ترین آثار عرضه املاک در بورس کالا برشمرد و افزود: نکته بعدی در خصوص مزایای عرضه املاک در بورس مکانیسم حراج است؛ چراکه وقتی معاملات براساس مکانیسم حراج انجام شود، قیمت پایه ای که از سوی فروشنده اعلام شده در صورت تعدد خریداران می تواند با رقابت واقعی متقاضیان خرید رو به رو شود و این امکان فراهم است که این رقابت طی چندین روز ادامه یابد تا در صورت حصول توافق بین خریدار و فروشنده، معامله انجام شود. این موارد نشان می دهد که به کمک بورس می توانیم به سمتی حرکت کنیم که حراج واقعی در حوزه مسکن شکل گرفته و از حراج صوری جلوگیری می شود.
به گفته وی، در مزایده املاک به روش سنتی ممکن است برخی افراد قبل از باز شدن و خواندن پاکت، اطلاعات خاصی نسبت به قیمت های اعلامی داشته باشند و موارد زیادی در این رابطه مشاهده شده که در نتیجه این مزایده های صوری، برنده مزایده واقعی نتوانسته به هدف خود برسد.
باقری با بیان اینکه به کمک مکانیسم معاملاتی حراج در بورس می توان جذابیت قیمتی را برای خریدار ایجاد کرد، گفت: با رونق معاملات مسکن به شیوه حراج در بورس کالا می توان به تدریج قیمت پایه را برای متقاضیان خرید جذاب کرد تا خریداران بازار مسکن از طریق بورس، املاک موردنظر خود را خریداری کنند.
لزوم بهره گیری از بازارهای رسمی
وی در خصوص چگونگی ایجاد رونق در معاملات مسکن در بورس کالا گفت: نکته مهمی که بارها در خصوص پا گرفتن معاملات مسکن در بورس به آن تاکید شده این است که وقتی قرار است معاملات در یک بازار مشخص و به صورت رسمی صورت گیرد، نباید بخش دیگری از معاملات در بازار غیررسمی دیگری انجام شود. چراکه اگر معاملات همزمان با بورس در یک بازار غیررسمی هم انجام شود، عملا از ظرفیت های بازار رسمی و قیمت های کشف شده در آن برای بازار غیررسمی سوءاستفاده می کنند. این نکته بسیار مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد و معاملات به شکل متمرکزی در بستر اصلی یعنی بورس انجام شود تا بتوان بازار مسکن را از طریق عرضه و تقاضا کنترل کرد. اما اگر تنها بخشی از معاملات مسکن به بورس کالا منتقل شود، نمی توان در بحث شفافیت معاملاتی و کشف قیمت و ایجاد تعادل در این حوزه انتظار بالایی از بورس داشت.
باقری در رابطه با امکان ایجاد شفافیت قیمت و برقراری تعادل در بازار مسکن با عرضه املاک در بورس کالا گفت: باید به این نکته مهم مجدد تاکید کنم که لازم است تمام مکانیسم معاملات حوزه مسکن در بازار رسمی مثل بورس کالا صورت گیرد و به هیچ وجه نباید در بازار غیررسمی عرضه ای صورت گیرد. چراکه اگر برای عرضه ها دو حالت معاملاتی وجود داشته باشد مطمئن باشید که نمی توان تعادل را در بازار به خوبی برقرار کرد؛ به خصوص در شرایطی که عرضه و تقاضا در بازار آن کالا بهم می ریزد.
وی اضافه کرد: البته در شرایط عادی می توان هم در بورس و هم در خارج از بورس عرضه داشت. اما اگر شرایط بازار ملتهب بوده و یا نیاز به تنظیم گری داشته باشد، باید معاملات در یک بازار به صورت متمرکز انجام شود تا بتوان تعادل لازم را در آن برقرار کرد. دلیل آن هم این است که وقتی شما به همه عوامل موثر بر بازار احاطه و همه عوامل و اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا را در اختیار داشته باشید، می توانید استراتژی معاملاتی تعریف کرده و بهتر تصمیم بگیرید. اما اگر قرار باشد بخشی از معاملات در بورس و بخشی در بازار خارج از بورس باشد، بورس نمی تواند نقش واقعی خود را در تنظیم بازار بگذارد.
این کارگزار کالایی راهکار توسعه معاملات در بورس کالا را عرضه املاک مسکونی دانست و گفت: برای رونق این معاملات در بورس باید توجه داشت که املاک تجاری مشتریان خاص خود را دارد، ولی املاک مسکونی برای عموم مردم جذاب است و اگر به این سمت برویم که عرضه های مسکونی در بورس کالا با تبلیغات گسترده انجام شده و خریداران متعددی در این مزایده ها شرکت کنند، به نظر بنده می توان این بازار را توسعه بیشتری داد و به موفقیت بزرگی در این زمینه دست یافت.
ارسال نظر