Tractor_potatoes.jpg

فائو، سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد در گزارش جدید خود به افزایش شاخص قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی در ماه گذشته میلادی (آگوست) اشاره کرده است. در این گزارش آمده است، رقم شاخص در ماه گذشته ۱۶۵.۶ بوده که ۳ واحد معادل ۱.۹ درصد نسبت به ماه قبل از آن و ۷ درصد نسبت به آگوست سال گذشته بالاتر است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،رقم شاخص در ماه گذشته در بالاترین میزان از ماه می سال گذشته میلادی قرار گرفته است. بجز غلات، قیمت دیگر محصولات کشاورزی و مواد غذایی رشد کرده و بیشترین افزایش در قیمت محصولات لبنی، روغن های گیاهی و شکر مشاهده شده است.

شاخص قیمت غلات در ماه آگوست ۱۴۳.۶ بوده که نسبت به ماه ژوییه ۴.۵ واحد معادل ۳ درصد و نسبت به آگوست سال قبل، ۷.۴ درصد پایین تر است. وضعیت مناسب آب و هوا و محصولات در مزارع نیمکره شمالی سبب افول قیمت گندم شده است. قیمت ذرت نیز به دلیل افزایش تولید در آمریکا و میزان بالای تولید گندم که می تواند جایگزین ذرت باشد، کاهش یافته است.

شاخص قیمت روغن گیاهی در ماه گذشته میلادی ۱۶۹.۱ بوده که ۷.۴ درصد نسبت به ماه ژوییه بالاتر است. در ماه آگوست روند سه ماهه کاهس قیمت این محصولات معکوس شده است. تولید کمتر از انتظار روغن پالم در مالزی و کاهش ذخیره جهانی این روغن که با افزایش تقاضا از سوی برخی مصرف کنندگان بزرگ از جمله چین، هند و اتحادیه اروپا همزمان شده، عامل رشد قیمت ها بوده است.

شاخص قیمت محصولات لبنی در ماه آگوست ۱۵۴.۶ بوده که نسبت به ماه قبل از آن ۸.۶ درصد و نسبت به ماه آگوست سال پیش، ۱۴ درصد بالاتر است. قیمت تمامی محصولات لبنی در شاخص فائو بویژه پنیر و کره افزایش یافته است. کاهش تولید شیر در اتحادیه اروپا یک عامل رشد قیمت ها بوده است.

شاخص قیمت شکر در ماه گذشته میلادی ۲۸۵.۸ بوده که ۲.۵ درصد بالاتر از رقم مربوط به ماه ژوییه و بالاترین میزان از اکتبر سال ۲۰۱۲ است. همچنین رقم شاخص نسبت به آگوست سال قبل ۷۵ درصد افزایش یافته است. یک عامل اصلی رشد شدید شاخص، افزایش ارزش پول ملی برزیل در برابر دلار آمریکاست. ارزش رئال در برابر دلار در ماه گذشته میلادی ۲ درصد دیگر افزایش یافت.

پیش بینی کسری عرضه شکر در بازارهای جهان در سال آینده میلادی و احتمال کاهش ذخیره این ماده غذایی در آسیا نیز به رشد قیمت ها کمک کرده است.

شاخص قیمت گوشت در ماه گذشته میلادی ۱۶۲.۲ بوده که نسبت به ماه ژوییه ۰.۳ درصد بالاتر اما نسبت به ماه آگوست سال گذشته میلادی ۵ درصد پایین تر است. کاهش عرضه برخی انواع گوشت و رشد تقاضا به افزایش قیمت ها کمک کرده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها