فائو

فائو، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد در گزارش جدید خود به افزایش شاخص قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی در ماه سپتامبر اشاره کرده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در ماه یاد شده، این شاخص (FFPI) که میانگین قیمت چند گروه از مواد غذایی و محصولات کشاورزی است ۲.۹ درصد نسبت به ماه قبل از آن یعنی آگوست و ۱۰ درصد نسبت به سپتامبر سال گذشته افزایش یافته و به ۱۷۰.۹ رسیده است. رقم شاخص مربوط به ماه سپتامبر، بالاترین میزان از ماه مارس سال گذشته است. در سال جاری میلادی، فقط در ماه ژوییه رقم شاخص کاهش یافته و رشد پیوسته شاخص قیمت ها عمدتا حاصل افزایش قیمت شکر، محصولات لبنی، روغن گیاهی و گوشت است.

در گزارش فائو آمده است، در ماه سپتامبر متوسط شاخص قیمت غلات ۱۴۰.۹ بوده که ۱.۹ درصد نسبت به ماه قبل از آن پایین تر است. این رقم نسبت به سپتامبر سال پیش ۸.۹ درصد کمتر است. در ماه سپتامبر برای سومین ماه پی در پی شاخص قیمت غلات کاهش یافته و عامل آن میزان بالای عرضه است.

امسال میزان تولید گندم به رقمی بی سابقه رسیده و تولید برنج افزایش یافته است. بدین ترتیب افزایش عرضه بر قیمت ها فشار وارد کرده است.

متوسط شاخص قیمت روغن گیاهی در ماه سپتامبر ۱۷۲ بوده که ۱.۷ درصد بالاتر از رقم ماه آگوست است. پیش بینی تولید کمتر از انتظار و میزان پایین ذخیره در کشورهای صادرکننده و واردکننده سبب افزایش قیمت ها شده است.

متوسط شاخص قیمت محصولات لبنی در ماه سپتامبر ۱۷۶ بوده که ۱۳.۸ درصد بالاتر از ماه آگوست است. تقاضا برای محصولات لبنی بویژه کره افزایش یافته است. همچنین کاهش ذخیره و رشد مصرف در اتحادیه اروپا به رشد قیمت ها کمک کرده است. شاخص قیمت محصولات لبنی از ماه آوریل یعنی پنج ماه پیش تاکنون ۳۸ درصد افزایش یافته است.

شاخص قیمت شکر در ماه سپتامبر ۳۰۴.۸ بوده که ۶.۷ درصد در مقایسه با ماه آگوست بالاتر است. در ماه سپتامبر برای پنجمین ماه پی در پی شاخص قیمت ها افزایش یافته است. شرایط نامساعد آب و هوایی در برزیل که بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده شکر در جهان است سبب رشد قیمت ها شده است. پیش بینی کاهش تولید شکر در هند که دومین تولیدکننده بزرگ این محصول کشاورزی در جهان است نیز در افزایش قیمت ها تاثیر داشته است.

انتظار می رود روندی که در ماه های اخیر در قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی مشاهده شده در دو ماه آینده ادامه یابد. تغییرات قیمت نفت یک عامل موثر دیگر در شاخص قیمت هاست.

در زیر نمودار تغییرات شاخص قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی از سال ۲۰۱۳ تا امسال نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها