family_farmers.jpg

بنا به اعلام سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد، فائو، در ماه گذشته میلادی (ژوئن) شاخص قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی نسبت به ماه قبل از آن یعنی می، ۴.۲ درصد رشد کرده و این بیشترین رشد طی چهار سال اخیر است.

 به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، متوسط رقم شاخص در ماه گذشته میلادی ۱۶۳.۴ بود است که یک درصد پایین تر از رقم مربوط به سال قبل است.

در ماه گذشته میلادی قیمت ها برای پنجمین ماه پی در پی افزایش یافته اند. شاخص فائو، حاصل محاسبه قیمت گروه های غذایی اصلی با در نظر گرفتن حجم تجارت آنهاست.

در گزارش فائو آمده است، در ماه گذشته میلادی شاخص قیمت شکر نسبت به ماه می ۱۴.۸ درصد افزایش یافته و به ۲۷۶ رسیده است زیرا در برزیل که بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده شکر در جهان است باران شدید، از برداشت محصول جلوگیری کرده و به محصول در بخش هایی از مزارع لطمه وارد کرده است. آب و هوای مرطوب سبب می شود تولید شکر از هر تن نیشکر کاهش یابد و میزان بالاتری از شکر برای تولید اتانول مورد استفاده قرار گیرد.

ماه پیش، شاخص قیمت غلات ۲.۹ درصد افزایش یافته و متوسط آن ۱۵۶.۹ بوده است. رقم شاخص اکنون ۳.۸ درصد پایین تر از رقم مربوط به سال پیش است. عامل افزایش قیمت ها، رشد قیمت ذرت بوده است. کاهش صادرات از برزیل سبب رشد قیمت ذرت شده است.

میزان بالای محصول گندم و گزارش هایی که نشان داده محصول گندم آمریکا زیاد خواهد بود بر قیمت این محصول فشار وارد کرده است. در ماه گذشته میلادی قیمت برنج نسبت به ماه می تغییر بزرگی نداشت.

شاخص قیمت محصولات لبنی در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه قبل از آن ۷.۸ درصد افزایش یافته و به ۱۳۷.۹ رسیده است. کند شدن رشد تولید در اتحادیه اروپا و ابهام درباره میزان تولید در منطقه اقیانوسیه سبب رشد قیمت ها شده است. البته قیمت ها اکنون نسبت به سال قبل ۱۴ درصد پایین تر است.

شاخص قیمت گوشت ۲.۴ درصد افزایش یافته و شاخص قیمت روغن گیاهی ۰.۸ درصد کاهش یافته و به ۱۶۲.۱ رسیده است.

میزان پیش بینی شده برای تولید گندم در سال زراعی جاری ۷۳۲ میلیون تن است. افزایش محصول در روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا عامل رشد میزان تولید است. اما رقم پیش بینی شده برای تولید ذرت کاهش یافته است. در بخش دیگری از گزارش فائو آمده است، میزان ذخیره غلات در پایان سال زراعی کنونی ۶۳۵ میلیون تن خواهد بود که ۱.۵ درصد پایین تر از سال قبل است.

میزان پیش بینی شده برای تولید غلات در سال جاری میلادی ۲.۵۴۴ میلیارد تن است. این رقم ۱۵.۳ میلیون تن نسبت به میزان تولید در سال گذشته بالاتر است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها