کشاورزی

فائو، سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد در گزارش جدید خود به بررسی تغییرات قیمت گروه های اصلی غذایی در ماه گذشته میلادی پرداخته است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، متوسط شاخص قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی در ماه گذشته ۱۷۲.۶ بوده که نسبت به ماه سپتامبر ۰.۷ درصد و نسبت به اکتبر سال گذشته میلادی ۹.۱ درصد افزایش یافته است و قیمت غلات برای نخستین بار در سه ماه اخیر افزایش یافته است.

شاخص فائو که طی سال جاری میلادی به جز در ماه ژوییه پیوسته افزایش یافته با محاسبه تغییرات قیمت پنج گروه اصلی محصولات کشاورزی و مواد غذایی یعنی غلات، محصولات لبنی، گوشت، شکر و روغن گیاهی بدست می آید و در آن میزان تجارت هر محصول موثر است.

رشد شاخص فائو در ماه گذشته عمدتا حاصل افزایش قیمت شکر و محصولات لبنی بوده است. البته قیمت غلات نیز رشد کرده است. در ماه گذشته میلادی قیمت روغن گیاهی و گوشت کاهش یافته است.

شاخص فائو از قیمت شکر در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل از آن یعنی سپتامبر، ۳.۴ درصد افزایش یافته و این رشد حاصل پیش بینی کاهش تولید شکر در برزیل و هند است.

شاخص قیمت محصولات لبنی در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل از آن ۳.۹ درصد افزایش یافته و بیشترین افزایش در قیمت پنیر و کره مشاهده شده است. افزایش تقاضای داخلی در اتحادیه اروپا عامل اصلی رشد قیمت هاست. قیمت شیر نیز افزایش یافته زیرا کاهش تولید آن در این اتحادیه و اقیانوسیه سبب شده احتمال کاهش صادرات مطرح شود.

شاخص قیمت روغن های گیاهی نسبت به ماه سپتامبر کاهش یافته است. شاخص قیمت گوشت در ماه گذشته میلادی ۱۶۳.۴ بوده که نسبت به ماه سپتامبر یک درصد پایین آمده است. افزایش تولید در اتحادیه اروپا و کاهش تقاضای چین دو عامل کاهش قیمت ها بوده است.

در ماه گذشته میلادی، شاخص قیمت غلات نسبت به ماه سپتامبر یک درصد رشد کرده است و این درحالیستکه پیش بینی شده تولید گندم در جهان افزایش یابد. پیش بینی شده مصرف جهانی غلات امسال نسبت به سال گذشته با ۱.۷ درصد افزایش به ۲.۵۶۲ میلیارد تن برسد. همچنین انتظار می رود ذخیره غلات جهان در پایان فصل زراعی سال ۲۰۱۷ به ۶۶۲ میلیون تن افزایش یابد.

بخشی بزرگ از افزایش ذخیره، حاصل رشد ذخیره گندم در چین، آمریکا و روسیه است.

تحلیلگران فائو معتقدند با توجه به اینکه پیش بینی می شود، تولید غلات افزایش یابد هرگونه رشد قیمت ها اندک خواهد بود. البته تغییرات ارزش ارزهای معتبر و ابهام درباره سیاست های اقتصادی دولت بعدی آمریکا سبب شده پیش بینی تغییرات قیمت ها دشوار شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص فائو از قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی از سال ۲۰۱۳ تا امسال نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها