3823.jpg

فعالان تالار نقره ای هفته گذشته ميزبان راه اندازی يک معاملات جديد برای سكه طلا بودند؛ همچنين اعلام آمادگی بورس كالا برای تامين مالی صنعت پتروشيمی، تاكيد دبير انجمن سيمان براي صادرات اين محصول از بورس و لزوم راه اندازی بازار مشتقه ارز، از مهم ترين اظهارنظرهای هفته گذشته در حوزه بورس كالا بود.

معاملات گواهی سپرده طلا در بورس كالا آغاز شد

معاملات گواهی سپرده سکه طلای تمام بهار آزادی در بورس کالای ایران آغاز شد که ایجاد ساختاری نظام مند، شفاف و با امنیت برای معاملات نقدی سکه، از اهداف اولیه این معاملات به شمار می رود.  معاملات گواهی سپرده سکه طلا در حالی از روز دوشنبه گذشته آغاز شد که در جریان معاملات این روز ۱۱ گواهی سپرده طلا و روز سه شنبه ۷ گواهی سپرده طلا مورد معامله قرار گرفت.

 

آمادگی بورس کالا برای تامین مالی و بازاریابی بین المللی صنعت پتروشیمی

مدیرعامل بورس کالای ایران از مجتمع های پتروشیمی بندر امام و امیرکبیر بازدید کرد.  در این بازدید که با حضور دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران، مهندس محمد احتیاطی مدیرعامل مجتمع پتروشیمی امیرکبیر، قائم مقام مدیرعامل مجتمع پتروشمی بندرامام و جمعی از مدیران ارشد این شرکت ها صورت گرفت، مسئولان بورس کالای ایران در خصوص تامین مالی صنعت پتروشیمی کشور از طریق انتشار اوراق سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی در این بورس اعلام آمادگی کردند.

 

بازار مشتقه ارزی یکی از را‌ه‌های جذب سرمایه‌گذاران خارجی

مدیرعامل یک شرکت کارگزاری راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی را اتفاق مثبت بازار سرمایه ایران قلمداد کرد و گفت: این بازار یکی از راههای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور و کنترل کننده نوسانات شدید نرخ ارز است.

کمال خان زاده، مدیرعامل کارگزاری رضوی با بیان اینکه بازار مشتقه ارز، مکانی مطمئن برای خرید و فروش ارز در سررسیدهای مختلف از سوی مردم است، گفت: کارگزاران فعال در بورس کالا باید در زمینه ایجاد اوراق مبتنی بر کالای پایه همکاری و هماهنگی های لازم را با بورس کالا جهت ایجاد ابزارهای نوین انجام داده، تا بورس کالا از بازار فیزیکی به سمت ایجاد بازار مبتنی بر پایه کالا سوق پیدا کرده و شاهد ایجاد تنوع معاملات باشیم.

 

صادرات سیمان از بورس کالا، قانون شود

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در سمینار آموزشی «آشنایی با راهکارهای تامین مالی شرکت های صنعت سیمان» که دوشنبه گذشته برگزار شده بود، صنعتگران سیمان را دعوت به تامین مالی از طریق بورس کالای ایران کرد.

در این سیمنار آموزشی که از سوی شرکت تامین سرمایه امین و با همکاری انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه این روزها موضوع فروش و تامین مالی برای صنعت سیمان در اولویت قرار دارد، گفت : قبلا اولویت صنعت سیمان تولید بود ولی امروز به دلیل کاهش فروش، تامین مالی دغدغه ما شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: توافقاتی برای صادرات سیمان از طریق بورس کالا صورت گرفته است؛ از سازمان توسعه تجارت نیز درخواست کرده ایم که صادرات سیمان فقط با گواهی معامله در بورس کالا پذیرفته شود و به قانون تبدیل شود؛ هم اکنون منتظر جواب این نهاد هستیم.

 

بازار مشتقه ارز، سهم معاملات اوراق در بورس کالا را افزایش می دهد

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: با مطرح شدن راه اندازی بازار مشتقه ارز در بورس کالای ایران، سهم معاملات اوراق بهادار در این بازار در حال افزایش است.

به گفته روح الله میرصانعی در پاسخ به اینکه اصولا جنس فعالیت کارگزاران در بورس کالا با بورس اوراق بهادار چه تفاوت هایی دارد، افزود: در بورس اوراق بهادار بیشتر سهام و اوراق معامله می شوند در حالی که در بورس کالا، بیشتر حجم معاملات فیزیکی و مخاطبان هر دو نیز متفاوت است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر در بورس اوراق بهادار بیشتر با سرمایه گذاران و سهامداران در ارتباط هستیم. اما در بورس کالا با تجار و عرضه کنندگان کالاهای فیزیکی ارتباط داریم. بنابراین علاوه بر نوع گزارش ها، خرید و فروش و سامانه معاملاتی، بازیگران بازار نیز با هم تفاوت دارند و باید کارگزاران برای هرکدام از این دو بورس با رویکردی خاص برخورد کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها