_DSC0120.jpg

طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران بود که در این گزارش مروری داریم بر این رویدادها.

قراردادهای بلندمدت، فرصت طلایی صنعت پتروشیمی

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،معاون اجرایی اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی معتقد است، قراردادهای بلندمدت مجتمع های پتروشیمی با صنایع پایین دست در بورس کالای ایران فرصتی طلایی برای صنعت پتروشیمی است.

حسین در گفت: اکثر مجتمع های پتروشیمی از انعقاد قراردادهای بلندمدت با صنایع پایین دستی استقبال می کنند و موافق عقد این قراردادها هستند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی نیز آمادگی دارد تا با مجتمع های  پتروشیمی و برای تامین صنایع پایین دست از طریق بورس کالای ایران قراردادهای بلندمدت منعقد کند، خاطر نشان کرد: همواره نگرانی هایی در خصوص تامین مواد برای مصرف کنندگان وجود دارد، از سوی دیگر نیز تولیدکنندگان همواره در خصوص تناوب تولید و انباشت محصول در انبارهایشان برای محصولات فصلی با نگرانی هایی روبه رو هستند، اما عقد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا این مشکلات را مرتفع می کند.

تنظیم بازار ذرت از طریق بورس کالا

همچنین طی هفته گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با  تنظیم بازار ذرت گفت: شرکت پشتیبانی امور دام برای تعدیل و تنظیم بازار ذرت، این  محصول را به نرخ ۸۵۰ تومان برای هر کیلوگرم در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد و این محصول هر روز به این نرخ در تابلوی بورس عرضه می‌شود.

حسن رکنی اظهار کرد: در دو سال گذشته تغییر قیمت مشخصی در نرخ کنجاله‌ها نداشته‌ایم و در بخش جو نیز در این مدت علاوه بر اینکه افزایش قیمتی نداشته‌ایم بلکه نرخ این محصول روند نزولی را نیز طی کرده است.

وی افزود: ذرت دامی که در مرغداری‌ها  و گاو داری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در ۳۰ تا ۴۰ روز گذشته شاهد روند افزایش قیمتی آن  بوده‌ایم. البته براساس برنامه‌هایی که معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی دارد، به نظر می‌رسد که شاهد روند کاهش قیمت این محصول باشیم.

عرضه خودرو در بورس منوط به کشف قیمت رقابتی

از سویی در هفته گذشته مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص عرضه خودرو و تامین مالی خودروسازان از طریق انتشار اوراق سلف موازی گفت: در حال حاضر خودروسازها با قیمت مصوبی محصولات خود را می فروشند، ولی در صورت عرضه خودرو در بورس کالا با قیمتی رقابتی، نوعی حرکت به سمت اقتصاد آزاد انجام می شود.

سلطانی نژاد تصریح کرد: قیمت گذاری خودرو موضوع مهمی است که برخی موانع حقوقی برای عرضه اوراق سلف موازی خودرو در بورس ایجاد می کند.

مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: اگر خودروسازها به این نتیجه برسند که خودرو قابلیت عرضه در بورس دارد و از لحاظ نهادهای نظارتی مشکلی برایشان ایجاد نمی شود، ما آمادگی داریم تا ساز و کار مبتنی بر عرضه و تقاضا را برایشان پیاده کنیم.

دولت پشتیبان شفافیت

همچنین مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص اقدامات دولت طی یک سال گذشته در حوزه بورس کالا گفت: حمایت های دولت در حوزه معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا و اجرای ماده ۳۳قانون افزایش بهره وری کشاورزی قابل توجه بوده و در این بین دولت می تواند از ابزارها و سازوکار بورس کالا برای تنظیم بازار بهره ببرد.

حامد سلطانی‌نژاد به مناسبت هفته دولت درباره اقدامات دولت در حوزه بورس کالا اظهار کرد: بخشی از کارهای دولتی که در حوزه بورس کالا انجام شد، حمایت از توسعه رینگ کشاورزی بود. سال‌ها دولت با تامین منابع مالی برای خرید تضمینی محصولات مشکل داشت، اما با اجرایی شدن ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری، دولت دیگر مجبور نیست منابع مالی سنگینی را برای خرید کالاهای اساسی تخصیص دهد.

وی با اشاره به حمایت‌هایی که دولت از حضور صنایع مختلف در بورس کالا داشت، گفت: سیاست‌گذاران مختلف بعضا نظرات متفاوتی در مورد محصولات و کالاها در بورس کالا دارند که دولت در این مورد نشان داد که پشتیبان شفافیت و عرضه شفاف محصولات در بورس کالاست و می‌خواهد از سازوکار عرضه و تقاضا به جای سازوکار دستوری برای تنظیم بازار استفاده کند.

استقبال کشاورزان از فروش جو در بورس کالا

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی گفت: برای بهبود شرایط خرید تضمینی در سال جاری خرید جو به صورت قیمت تضمینی با همکاری بورس کالا به خوبی انجام شد و کشاورزان نیز از این طرح استقبال کردند.

حسین صفایی افزود: افزود: با توجه به مابه‌التفاوت ۳۰۰ تومانی که برای فروش جو تولید شده کشاورزان و بازار آزاد وجود دارد از این طرح استقبال زیادی شد و هزینه خرید این محصول به صورت روزانه توسط بورس به کشاورزان پرداخت شد.

صفایی گفت: ۳۶۰ میلیارد تومان از پول مابه‌التفاوت مطالبات کشاورزان از خرید جو به صورت تضمینی باقی مانده است که با تامین مالی آن توسط دولت پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها