بورس کالا

طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران بود که در این گزارش مروری داریم بر این رویدادها.

مذاکره برای عرضه محصولات معدنی تازه

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) طی هفته گذشته از برنامه ریزی برای عرضه محصولات جدید معدنی در بورس کالا خبر داد.

مهدی کرباسیان اعلام کرد اکنون محصولاتی مانند مس، فولاد و آلومینیوم در بورس کالا عرضه می شود و افزود: از عرضه محصولات معدنی در بورس کالا حمایت می کنیم، زیرا افزون بر افزایش شفافیت اقتصادی، منافع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را به دنبال دارد.

وی درباره عرضه محصولات جدید معدنی در بورس کالا گفت: پیشنهاد عرصه برخی محصولات جدید را ارایه کرده و مذاکراتی را نیز انجام داده ایم و اکنون برای عرضه برخی محصولات پایین دستی صنعت زغالسنگ در بورس کالا، در حال مذاکره با بورس کالا هستیم.

لزوم صادرات زعفران و پسته به بازارهای جهانی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در هفته اخیر با بیان اینکه در شرایط فعلی حجم قابل توجهی زعفران در کشور به نقاط مختلف جهان صادر می شود تاکید کرد: بنده بر این باورم که وجود بورس کالا برای محصولات خامی از جمله زعفران و پسته که انحصار تولید آن در اختیار ایران است می تواند در جهت حمایت از تولیدکنندگان این محصولات تاثیر به سزایی داشته باشد.

محمد رضا پور ابراهیمی  در ادامه  افزود: جمهوری اسلامی ایران طی سال های متمادی همواره در بخش صادرات دو کالای زعفران و پسته در بازار جهانی صاحب رتبه و درجه بوده است اما معتقدیم رویه فعلی صادرات زعفران و حتی پسته با توجه به اینکه استانداردهای لازم و جهانی در آن رعایت نمی شود به صلاح نیست، اما با حضور این محصولات در بورس کالا شرایط برای استاندارد سازی در این کالا به مانند معیارهای بین المللی فراهم خواهد شد.

منظم شدن نبض اقتصاد با تقویت بورس کالا

همچنین دبیر کل خانه کارگر نیز هفته گذشته در جریان بازدید از بورس کالای ایران به سهم قابل توجه این بورس از تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و گفت: باید کل معاملات کالاهای مهم به تدریج در بورس کالا به عنوان یک مکان شفاف، متمرکز شود چراکه می توان با تقویت بورس کالا، نبض اقتصاد کشور را منظم کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیر کل خانه کارگر ضمن بازدید از تالار بورس کالا، از نزدیک در جریان نحوه معاملات و دادوستد کالاهای مهم صنایع مختلف در این بورس قرار گرفت و در رابطه با لزوم عرضه محصولات وارداتی در بورس کالا گفت: وقتی مکانی به عنوان بورس کالا همسو با الگوهای جهانی ایجاد کرده ایم باید معاملات طبعی و جمعی کالاهایی که قابلیت عرضه در بورس را دارند، در این بازار انجام شود و نمی توان به صورت سلیقه ای برای عرضه کالاها تصمیم گرفت؛ بنابراین باید کل معاملات کالاها اعم از داخلی و وارداتی به تدریج در یک جا و تحت عنوان بازار بورس کالا متمرکز شود تا امکان سیاست گذاری های مناسب براساس آمارهای خروجی این بازار ایجاد شود.

راه اندازی صندوق های طلا تا یک ماه آینده

مدیرعامل بورس کالای ایران در هفته گذشته از راه اندازی صندوق‌های طلا طی یک ماه آینده خبر داد و درخصوص برنامه های بورس کالا در این زمینه گفت: صندوق‌های طلا طی یک ماه آینده با هدف مدیریت حرفه‌ای پرتفوی طلا راه‌اندازی خواهند شد به گونه‌ای که خریداران می‌توانند گواهی سپرده طلا خریداری کنند و چنانچه پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها با کاهش مواجه خواهند شد بتوانند در بازار قرارداد آتی سکه موقعیت فروش بگیرند با این هدف که بتوانند یک استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها تعیین شود تا ثروت دارندگان یونیت این صندوق‌ها را به سقف برساند.

سلطانی نژاد در ادامه افزود: همان‌طور که می‌دانید نوسانات طلا خیلی زیاد است، به‌ویژه با اتفاقاتی که اخیرا در بازار رخ داده است.در پی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمانی که نرخ طلا افزایش یافت، بازار قرارداد آتی در بورس کالا نیز به شدت رونق گرفت؛ چراکه پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از رشد قیمت‌ها بود و برعکس چنانچه با کاهش نرخ مواجه شود از آنجا که بازار قرارداد آتی طلا پاسخگو به انواع نوسانات است سرمایه‌گذاران می‌توانند موقعیت‌های معکوس بگیرند و نسبت به کاهش سرمایه‌گذاری خود اقدام کنند.

همکاری با بازار سرمایه هند در حوزه بازارهای فیزیکی و مشتقه

همچنین سه شنبه گذشته در نشست مشترک بین مدیران ارشد بورس کالای ایران ، نهاد ناظر بازار سرمایه هندوستان و نمایندگان سفارت هندوستان، رئیس نهاد ناظر بازار سرمایه هندوستان (SEBI) نسبت به همکاری با بورس کالای ایران برای به اشتراک گذاری دانش و تجربه در زمینه بازارهای معاملات فیزیکی و مشتقه ابراز امیدواری کرد.

در این نشست، هیات هندی از نزدیک با ساز و کار بورس کالا و جایگاه آن در بازار سرمایه کشور و بالاخص انواع بازارهای معاملاتی، عملکرد این بورس در سال آتی و گذشته، مدیریت ریسک، مدیریت وثایق و فرآیندهای تسویه و پایاپای در این بورس آشنا شدند.

مزایای عرضه محصولات وارداتی و صادراتی

عضو شورای ‌عالی بورس هفته اخیر در رابطه با عرضه اولیه محصولات وارداتی در بورس کالای ایران گفت: عرضه اولیه محصولات وارداتی در بورس کالا به منظور شفاف سازی آمارها و جلوگیری از واردات بی رویه به همراه صادرات هدفمند کالاها در راستای جلوگیری از خام فروشی از مواردی هستند که می‌تواند با نظارت‌های لازم انجام شود تا دیگر شاهد واردات غیرضروری برخی محصولات و ضربه به تولیدکنندگان داخلی نباشیم و از طرف دیگر افراد بیشتری نیز موفق به خرید از بورس کالا شوند.

حسین سلیمی با اشاره به واردات بی رویه برخی کالاها با وجود حجم مناسب تولید داخل، گفت: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و سهولت خرید از سوی مصرف کنندگان واقعی از دستاوردهای عرضه محصولات وارداتی در بورس کالای ایران خواهد بود؛ همچنین شفاف شدن آمار محصولات وارداتی نیز از دیگر ثمرات عرضه این کالاها در بورس به شمار می رود.

تعادل بازار برنج از مسیر بورس کالا

معاون عملیات و نظارت بورس کالا طی هفته گذشته از عرضه یک هزار تنی برنج در بورس کالا خبر داد و گفت: برنج وارداتی در بورس کالای ایران پذیرش شده و ما انتظار داریم شرکت بازرگانی دولتی اقدام به عرضه‌های عمده برنج در بورس کالا کند تا با ورود خریداران به تالار معاملات، قیمت ها در فضایی شفاف و عادلانه کشف شود، اما در حال حاضر عرضه‌ها در تناژ بسیار کم در بورس انجام می شود.

علی پناهی افزود: بازرگانی دولتی با دو اقدام یعنی عرضه‌های عمده و همچنین تحویل به موقع محصول فروش رفته در بورس کالا می تواند نبض بازار برنج را متعادل کند.

بی سابقه بودن پرداخت فوری پول جوکاران در ۳۶سال اخیر

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در رابطه با اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا گفت: با اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا، برای نخستین بار است که جو کاران طی ۳۶ سال اخیر پول قیمت تضمینی محصولات خود را فورا دریافت کردند.

 علیرضا ولی افزود: یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن جو کشاورزان براساس طرح قیمت تضمینی جمع‌آوری و در بورس کالا عرضه شد که ۷۰ درصد آن بلافاصله از طریق بورس به کشاورزان پرداخت و ۳۰ درصد مابقی را هم دولت پرداخت کرد.

به گفته وی، برای نخستین بار است که جو کاران طی ۳۶ سال اخیر پول قیمت تضمینی محصولات خود را فورا دریافت کردند.

تسویه تامین مالی پتروشیمی آبادان

انتشار اوراق سلف موازی پی وی سی پتروشیمی آبادان که طی سال گذشته در دو مرحله در بورس کالای ایران منتشر شده بود، یکشنبه گذشته به طور کامل تسویه شد تا تامین مالی ۵۰ میلیارد تومانی این شرکت که با استقبال سرمایه گذاران روبه رو شده بود، تسویه شود.

اوراق سلف پی وی سی پتروشیمی آبادان در هر مرحله با حجم ۹۵۰۰ تن و ارزش ۲۵۰ میلیارد ریال منتشر شد که سود سرمایه گذاران بین ۲۴ تا ۲۷.۵ درصد در نظر گرفته شده بود که با توجه به بهای پی وی سی در روز عرضه اولیه و سررسید، سود پایه یعنی ۲۴ درصد به سرمایه گذاران تعلق گرفت.

به گفته کارشناسان، اگر زمان تسویه اوراق سلف پی وی سی حدود دو ماه پیش بود، سرمایه گذاران با سودی به مراتب بالاتر از ۲۴ درصد، سررسید دومین مرحله را تسویه می کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها