بورس کالا

 طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

عرضه آلومینیوم منظم شد

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، رئیس هیات عامل ایمیدرو طی هفته اخیر در رابطه با عرضه آلومینیوم در بورس کالای ایران گفت: اخیرا مشکلات متعددی بر سر راه تولیدکنندگان آلومینیوم قرار گرفته بود و عدم عرضه این محصول طی مقطعی در بورس کالا به مشکلات تولیدکنندگان این صنعت باز می گشت که خوشبختانه این موانع با نشست و جلسات متعددی با عوامل مربوطه برطرف شد و اکنون با تعیین قیمت پایه بر مبنای فرمول جدید و کشف بهتر قیمت، شاهد عرضه منظم این محصول در بورس کالا هستیم.

 مهدی کرباسیان افزود: طی سال های گذشته تمامی محصولات فلزی اعم از مس، آلومینیوم و فولاد در بورس کالا عرضه و مورد معامله قرار گرفته که کشف واقعی قیمت ها، جلوگیری از انحصار و شفافیت در روند دادوستد ها از ثمرات معامله محصولات در بورس کالا بوده است.

«آپشن»، ابزاری جذاب برای افزایش اطمینان خارجی ها 

استاد صاحب کرسی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی هفته اخیر در گفت و گویی مطرح کرد:توسعه ابزارهای مشتقه کالایی علاوه بر گسترش دامنه دارایی‌ها، به پوشش ریسک خریداران و فروشندگان در صنایع مختلف کمک خواهد کرد.

مهدی تقوی  افرود: وجود ابزارهای مالی گوناگون در بازار سرمایه، انگیزش و مشارکت بیشتر معامله گران و سرمایه گذاران را در تأمین منابع مالی فعالیت های اقتصادی به همراه خواهد آورد، در این راستا عملکرد بورس کالای ایران در طراحی و بکارگیری ابزارهای مالی همچون معاملات آتی، سلف، سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و همچنین راه اندازی قراردادهای آپشن در آینده ای نزدیک، قابل قبول بوده و این تنوع ابزارهای مالی از نظر ترکیب ریسک و ماهیت سود، می تواند گروه های مختلفی را به سوی خود جذب کند.

شفاف شدن نیاز صنایع داخلی با عرضه محصولات

 مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری غدیر در گفت و گویی طی هفته گذشته اظهار داشت: اوراق سلف و سلف موازی، از انواع ابزارهای معاملاتی، سرمایه گذاری و تامین مالی در بازار سرمایه است و انتشار آنها در بورس کالای ایران موجب گسترش کیفی ابزارهای مالی و افزایش کمی بازار بورس می شود.

غلامرضا سلیمانی در پاسخ به این سوال که در ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید، جلوگیری از خام فروشی و صادرات هدفمند از طریق مکانیسم بورس کالا پیش بینی شده است، آیا این قانون می تواند در خصوص محصولات پتروشیمی اجرایی شود گفت: ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید و آیین نامه اجرایی آن با هدف توسعه صادرات محصولات و کالاهای با ارزش افزوده بیشتر و جلوگیری از صادرات محصولات خام به تصویب رسیده است. طبق آیین نامه ماده ۳۷ قانون مذکور، مازاد عرضه برای محصولاتی که در بورس کالا پذیرش شده اند، صرفا براساس عرضه و تقاضای کالا در عرصه داخلی بورس مشخص می شود و در صورت وجود چنین مازادی، صادرات آنها مجاز است. بنابراین اجرای صحیح ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید و آیین نامه اجرایی آن، می تواند در کمرنگ شدن رقابت منفی شرکت های ایرانی در بازارهای صادراتی تاثیرگذار باشد و اجرای این قانون باعث می شود تا لطمه ای به بازار داخلی محصولات و واحدهای پتروشیمی نرسد.

 تنظیم بازار کشاورزی از طریق بورس کالا

 قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی  هفته اخیر در نشست مدیران ارشد و روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها گفت: غلات در دنیا فقط در بورس ها معامله می شود و فرهنگ سازی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی از طریق بورس کالا امکان پذیر است.

 علی اکبر مهرفرد،  با اشاره به ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی که به جایگزینی قیمت های تضمینی به خرید تضمینی اختصاص دارد، گفت: در این قانون که امسال در برخی از محصولات مثل جو و ذرت به صورت کشوری اجرا شده است، محصول پس از بررسی و کشف قیمت در بورس کالا، در انبارهای مجهز نگه داری می شود و کشاورزان ظرف ۴۸ ساعت بهای محصول خود را مطابق تابلوهای بورس دریافت و در صورت پایین تر بودن قیمت ها از نرخ خرید تضمینی، دولت مابه التفاوت آن را پرداخت می کند.

معاملات پسته راه اندازی می شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طی هفته اخیر از راه اندازی معاملات پسته در بورس کالای ایران خبر داد و گفت: کمتر از یک ماه دیگر معاملات خرید و فروش پسته در بورس کالای ایران در استان کرمان راه اندازی می شود.

 محمدرضا پورابراهیمی افزود: امروز توسعه بازار سرمایه در استان کرمان مدنظر است و در این مسیر تلاش کردیم بورس کالا را در استان کرمان راه اندازی کنیم.

بورس کالا به بازار سرمایه یک "آپشن" اضافه کرد

کارشناس بازار سرمایه هفته گذشته درباره راه اندازی معاملات قراردادهای آپشن در بورس کالای ایران گفت: عدم وجود ابزارهای مشتقه با ساختارهای مختلف و یا عدم موفقیت برخی از ابزارهای مالی که قبلا به کار گرفته شده از مشکلات موجود در بازار سرمایه ایران طی سال های گذشته بوده است که خوشبختانه شاهد پیش قدمی بورس کالا و راه اندازی معاملات اختیار معامله در بورس کالا هستیم.

علی اسلامی بیدگلی افزود: راه اندازی معاملات آپشن در بورس کالا به طور قطع در بهبود روند بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود و با توجه به تجربیات به دست آمده در بازار آتی، می توان معاملات آپشن پر رونقی را در بازار سرمایه تجربه کرد.

بازار سرمایه آپشن دار می شود

 همچنین مدیرعامل کارگزاری باهنر  نیز هفته گذشته  درباره معاملات آپشن که به زودی در بورس کالای ایران راه اندازی می شود، گفت: بازار ایران نیز همانند سایر بازارهای بزرگ اقتصادی نیازمند ایجاد شرایط جدید معاملاتی از طریق توسعه ابزارهای مالی است و با توجه به اینکه قرارداد آپشن یا همان اختیار معامله از بهترین ابزار جهت پوشش، انتقال ریسک و نیز راهکار مناسبی در راستای کشف قیمت محسوب می شود بنابراین این ابزار در سراسر دنیا برای کالاهایی که دارای نوسان قیمتی هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

محمود حسینی پور افزود:معاملات اختیار معامله ( آپشن) برای نخستین بار در بازار سرمایه ایران به زودی در بورس کالای ایران راه اندازی می شود که کارشناسان ایجاد این ابزارهای مالی را از ضرورت های توسعه بازار سرمایه عنوان می کنند.

توسعه بازار مشتقه در دستور کار بورس کالا

 عضو شورای عالی بورس  طی هفته اخیر در خصوص راه اندازی معاملات قراردادهای آپشن در بورس کالای ایران گفت: از اهداف مهم بورس کالا، توسعه و پیشی گرفتن حجم معاملات اوراق مشتقه از معاملات نقدی و فیزیکی است تا این بورس، مطابق با استانداردهای بین المللی، سرویس های مورد نیاز فعالان اقتصادی را ارائه دهد از این رو قرار است قرارداد اختیار معامله در کنار سایر ابزارهای مالی بازار سرمایه  به زودی در بورس کالا راه اندازی شود.

قاسم محسنی  ادامه داد: با توجه به تجربه موفق قرارداد آتی سکه طلا در بورس کالا و استقبالی که از این ابزار طی سال های اخیر صورت گرفته است، به نظر می رسد راه اندازی قرارداد اختیار معامله سکه طلا نیز با موفقیت و استقبال فعالان بازار روبه رو شود.

امضای تفاهمنامه همکاری 

چهارشنبه اخیر تفاهمنامه همکاری مشترک میان بورس کالای ایران و بورس کالایی و مشتقه اندونزی امضا شد.

همزمان با مراسم امضای چهار سند همکاری میان تهران و جاکارتا، همراه با حضور حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان و  "جوکو ویدودو" رییس جمهوری اندونزی، بخش خصوصی ایران و اندونزی نیز برای تعمیق مناسبات خود ۸ سند همکاری امضا کردند که یکی از این تفاهمنامه ها بین بورس کالای ایران و بورس کالایی و مشتقه اندونزی به امضا رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها