بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین موضوع ها به بازار سیمان و عرضه این محصول در بورس کالا، قیمت‌گذاری دستوری و نظرات وزرای اقتصاد، کشاورزی و صمت در این زمینه و صدور مجوز فروش متری مسکن از سوی کمیته فقهی بانک مرکزی اختصاص داشت.

+دولت نباید قیمت کالاها را تعیین کند

به گزارش «کالاخبر»؛ سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که بورس کالا سازوکاری کارا است و در حوزه بازار کالا، دولت نباید قیمت تعیین کند بلکه باید ضوابط و چارچوب قیمت را تعیین کند و تمرکز کند که این ضوابط اجرا و رعایت شود. فاطمی امین گفت: معتقدم که در بسیاری از بازارها لازم نیست قیمت‌های تثبیتی بگذاریم.

+سپردن فرآیندهای بازار به سازوکار بورس های کالا و انرژی

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در اعلام برنامه های خود به موضوع خروج از قیمت گذاری دستوری و سپردن فرآیندها به بورس های کالایی و انرژی اشاره و تاکید کرد: بازگشت اعتماد به بازار سرمایه از مسیر افزایش عرضه های اولیه، کاهش قیمت گذاری های غیر ضروری، رقابتی سازی بازارها با سپردن فرآیندها به سازوکار بورس های کالایی و انرژی و ارائه مشوق برای سرمایه گذاری غیرمستقیم افراد تازه وارد از برنامه های وزارت اقتصاد در راستای تقویت بازار سرمایه است.

+مصمم بودن وزارت صمت بر عرضه کل سیمان در بورس

محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت اعلام کرد که وزارت صمت مصمم به عرضه کل سیمان کشور در بورس کالاست تا علاوه بر شفافیت بازار این محصول، بخش توزیع نیز سازماندهی بهتری به خود بگیرد؛ در این میان اعلام سازمان ملی استاندارد بر مخالفت با عرضه سیمان در بورس کالا، هیچ ارتباطی با این سازمان ندارد و این مسائل از حیطه مسوولیت و وظایف سازمان استاندارد خارج است.

+بازار سیمان در مسیر شفافیت و رقابت

حسین سلاح ورزی، عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه در سال های گذشته برخی از تلاطمات و اختلالات بازار سرمایه ناشی از قیمت گذاری دستوری بوده است، گفت: خوشبختانه در ادامه روند ورود صنایع به بازار سرمایه، از چند ماه قبل سیمان نیز در بورس کالا عرضه شده که بازار شفاف و رقابتی و حمایت از تولید و سهامداران، ارمغان ورود شرکت های سیمانی به بورس کالاست.

+اقتصاد را اسیر قیمت گذاری نکنید

داوود رزاقی، مدیر عامل تامین سرمایه نوین می گوید که در سال های گذشته همواره با کوچکترین التهابی در اقتصاد ایران، قیمت‌ها برای حمایت از مصرف کننده سرکوب شده است اما این سیاست کاملا اشتباه به دلیل توزیع گسترده رانت به عده ای خاص، التهاب را در مدتی کوتاه به بحران تبدیل کرده و سرانجام شاهد خارج شدن کامل قیمت‌ها از کنترل بوده ایم؛ توصیه اصلی من به دولت سیزدهم، خارج شدن از زیر چتر قیمت گذاری دستوری و عرضه عمده کالاها در بورس کالاست تا تولید در بخش های مختلف احیا شود.

+۳ طرح بورسی مسکن در دست اجراست

علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران می گوید: هم اکنون در حوزه پیوند بازار سرمایه و مسکن با سه طرح شامل صندوق زمین و ساختمان، صندوق املاک و مستغلات و اوراق سلف موازی استاندارد مواجه هستیم.

به گفته ناصرپور فروش متری مسکن ابزاری است که در حوزه مسکن و در قالب اوراق سلف موازی استاندارد اجرایی خواهد شد تا با تایید دستورالعمل آن از سوی سازمان بورس، این طرح نیز عملیاتی خواهد شد.

+صدور مجوز فروش متری مسکن از سوی شورای فقهی بانک مرکزی

محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن ازبرنامه جدید این بانک برای فروش متری زمین و مسکن با استفاده از اوراق سلف موازی خبر داد و گفت: مجوز شورای فقهی بانک مرکزی برای فروش متری مسکن اخذ شده است که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، شرکت‌های زیرمجموعه بانک مسکن از طریق بورس کالا و با انتشار اوراق سلف موازی، طرح فروش متری مسکن را اجرایی می‌کنند.

+امکان پیش خرید متری مسکن فراهم شده است

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران اعلام کرد که صندوق‌های مسکن در بازار سرمایه در دو بخش «زمین و ساختمان» و دیگری «املاک و مستغلات» است که مجوز صندوق املاک و مستغلات در حال اخذ از سازمان بورس است؛ همچنین در بورس کالای ایران امکان انتشار اوراق سلف موازی مسکن که به خرید متری مسکن شهرت یافته نیز فراهم است.

جواد فلاح افزود: در طرح خرید متری مسکن، سازنده درخواست انتشار اوراق برای تامین مالی ساخت مسکن در پروژه‌ای مشخص را می‌دهد و افراد می‌توانند اوراق منتشر شده را به‌ازای هر مترمربع خریداری کنند. در واقع سازنده با پول فروش اوراق نسبت به ساخت مجتمع موردنظر اقدام کرده و خریداران اوراق نیز به میزان اوراق خود صاحب میزان مشخصی از ملک در پروژه تعیین شده می‌شوند.

+دادوستد ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا در بورس کالا

طی مرداد ماه سال جاری، ۴ میلیون و ۷۲۶ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳۵۵ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به تیر ماه رشد ۱۷ درصدی حجم معاملات را تجربه کرد. بررسی آمار معاملات بیانگر آن است که سیمان، فولاد و سنگ آهن در تالار صنعتی و معدنی و وکیوم باتوم، قیر و مواد پلیمری در تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی از پرطرفدارهای بورس کالا در مردادماه بودند.

+با قیمت رقابتی، دست واسطه ها کوتاه می شود

سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی گفت: نباید با قیمت گذاری دستوری کالاهای کشاورزی از جیب کشاورز یارانه بدهیم.

وی افزود: با قیمت رقابتی و بازار کالاها، دست واسطه ها را از بخش کشاورزی کوتاه می کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها