یاسر امامی

یاسر امامی مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن می گوید: اوراق سلف موازی استاندارد با تعریف جدید می‌تواند فروش متری مسکن را در بستر بازار سرمایه رقم زند؛ این در حالی است که پس از مطالعات قابل توجه انجام شده در این حوزه و مذاکره جدی با وزارت راه و شهرسازی، بورس کالا و سازمان بورس و اوراق بهادار، تعریف این اوراق انجام و مراحل کمیته فقهی سپری و تائیدیه‌های لازم دریافت شده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از اقتصاد آنلاین، یاسر امامی، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه بورس، بیمه و بانک برگزار شد، با اشاره به قابل توجه بودن ظرفیت بازار سرمایه برای تمام بخش‌های اقتصادی گفت: گروه سرمایه‌گذاری مسکن توانسته است از ابزاری که برای یکی از پروژه‌های در دست اجرای خود در بازار سرمایه مناسب‌سازی شده، استفاده کند.

به گفته مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، اوراق سلف موازی استاندارد با تعریف جدید می‌تواند فروش متری مسکن را در بستر بازار سرمایه رقم زند؛ این در حالی است که پس از مطالعات قابل توجه انجام شده در این حوزه و مذاکره جدی با وزارت راه و شهرسازی، بورس کالا و سازمان بورس و اوراق بهادار، تعریف این اوراق آغاز شده و مراحل کمیته فقهی سپری و تائیدیه‌های لازم دریافت گردیده است.

امامی تصریح کرد: اکنون امیدنامه لازم برای استفاده از این ابزار تهیه و اساسنامه مرتبط نیز تنظیم شده و منتظر تائیدیه نهایی سازمان بورس و اوراق بهادار، برای انتشار این اوراق هستیم؛ این در حالی است که در شرایط اقتصادی و وضعیت کنونی درآمدهای مردم، این اوراق می‌تواند باعث خانه‌دار شدن بسیاری از خانوارهای ایرانی شود.

وی در توضیح این مطلب اظهار داشت: در واقع با توجه به اینکه بسیاری از مردم توانایی خرید مسکن را در شرایط کنونی به دلیل بالارفتن قیمت‌ها و تورم این بخش ندارند، این اوراق می‌تواند به عنوان یاری‌رسان متقاضیان مسکن در بازار واقع شود. به خصوص اینکه پیش خرید مسکن نیز در شرایط کنونی قابل اتکا نیست؛ زیرا قرارداد پیش فروش مسکن، نوعی از قرارداد که مورد تائید قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد رسمی قرار گیرد، تلقی نمی‌گردد؛ بنابراین ریسک بالایی دارد.

مدیرعامل  شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن خاطرنشان کرد: اوراق سلف موازی برای یک پروژه، از سوی ناشر که در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری مسکن است، منتشر شده و فرد می‌تواند متناسب با میزان موجودی و دارایی خود، چند متر از یک ساختمان و آپارتمان را خرید کند که در زمان خرید، موقعیت آپارتمان مشخص نیست و فرد می‌تواند طی سنوات متوالی، نسبت به خرید متراژهای مختلف اقدام نماید تا به سقف ۸۰ متر طی سه سال برسد.

امامی اضافه کرد: پس از اعلام سازنده، آپارتمان آماده تحویل به متقاضیان خواهد بود و فرد متقاضی براساس اوراقی که در اختیار دارد، می‌تواند از واحدهای مسکونی این پروژه تحویل بگیرد؛ به این معنا که فرد دارنده اوراق، متناسب با میزان دارایی خود می‌تواند واحد را انتخاب نماید، اما اگر دارایی او کمتر بود، می‌تواند مابه التفاوت را به سازنده پرداخت کرده و صاحب واحد شود؛ اما اگر هیچ یک از این شرایط را مناسب ندانست، می‌تواند اوراق را به کسانی که متقاضی هستند واگذار کند.

وی افزود: این اوراق، سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه را جمع خواهد کرد و با توجه به اینکه برخی از خریداران به دلیل درآمدهای خود قادر به حضور در بازار مسکن نیستند، این ابزار می‌تواند به آنها کمک‌کند تا از منافع و رشدهایی که در بازار مسکن رخ می‌دهد، حتی با درآمدهای محدود و متراژ کم هم بهره‌مند شود.

مدیرعامل  شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن گفت: فروش متری مسکن، آرزوی بسیاری از فعالان صنعت ساختمان است. زیرا این ابزار در بستر بازار سرمایه، این شرایط را فراهم خواهد کرد تا در یک بازار کاملا شفاف و با پشتوانه قابل قبول، خرید متری مسکن رواج داده شود.

امامی اظهار داشت: این برداشت اشتباه پیش آمده است که دولت می‌خواهد متولی ساخت یک میلیون مسکن در سال شود. در حالی که هدف دولت، تسهیل‌گری است نه تصدی‌گری. اما به طور کلی، ظرفیت ساخت یک میلیون مسکن در سال وجود دارد.

آخرین خبرها از طرح اقدام ملی مسکن

محسن فاضلیان، عضو هیات مدیره بانک مسکن نیز در این نشست، به تشریح آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن پرداخت و گفت: طبق آخرین آمار، حدود پنج میلیون تقاضای انباشته در بخش مسکن وجود دارد.

وی افزود: دو میلیون و ۱۴۰هزار و ۳۴۰ واحد مسکن مهر برای فروش اقساطی تعیین تکلیف شده و دفترچه ۳۴هزار و ۲۹۱ واحد به مالکان ارائه شده است. همچنین ۲۲۶هزار و ۵۳۶ واحد باقی مانده است که باید تعیین تکلیف شود.

فاضلیان با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن تصریح کرد: تاکنون ۲۵۹ هزار و ۴۳۸ حساب افتتاح و حدود ۱۰هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان واریز شده است و منابع به تدریج تامین خواهد شد. البته در این طرح، ابزار مالی تنها یک عنصر است و عناصر دیگری از جمله زمین و… نیز حائز اهمیت هستند.

عضو هیات مدیره بانک مسکن با بیان اینکه طبق مصوبه دولت مجموع منابعی که توسط بانک‌ها باید برای تطرح اقدام ملی مسکن تزریق شود، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: سهم بانک مسکن، ۶۰ هزار میلیارد تومان است که نحوه تخصیص آن بستگی به طرح اقدام دارد. زیرا این طرح هنوز تکمیل نشده است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت راه وشهرسازی زمین مناسب را برای طرح اقدام ملی مسکن فراهم کرده است.

فاضلیان درمورد حضور برخی کشورهای خارجی در پروژه اقدام ملی مسکن عنوان کرد: کشور در این زمینه خودکفا است، اما نباید از دانش روز جهانی دور بود. 

عضو هیات مدیره بانک مسکن با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن،  تقاضای انباشته این بخش را پوشش می‌دهد، گفت: تقاضای انباشته از چند گروه تشکیل می‌شود که از جمله آن می‌توان به افرادی که تشکیل خانواده می‌دهند، بافت فرسوده‌ای که باید نوسازی شود،  افرادی که طلاق می‌گیرند و… اشاره کرد. برآورد می‌شود، حدود پنج میلیون تقاضای انباشته در بخش مسکن وجود دارد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها