خاموشی

رضا حدادزاده کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سایه قیمت گذاری دستوری باعث شده نیمی از نیروگاه ها از دولت مطالبه داشته باشند می گوید: خاموشی های مکرر برق در این روزهای گرم تابستانی ناشی از قیمت گذاری دستوری است چون نیروگاه ها به دلیل عدم به روز رسانی زیرساخت های خود، دچار بحران شده اند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، رضا حدادزاده کارشناس بازار سرمایه درباره موانع رشد صنایع مختلف به ویژه پالایشگاه ها و نیروگاه ها گفت: در صنایع مختلف با دو مانع جدی به دو صورت (عمومی و خاص) که سایه آن همیشه بالای سر صنایع است، مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه موانع عمومی تاثیر مشابهی روی همه صنایع دارند، عنوان داشت: نرخ بهره بانکی اوراق بدون ریسک از جمله این موانع است بدین صورت که هر کاری چه در حوزه تولید و در حوزه خدمات که در حال شکل گرفتن است با مانعی به نام نرخ بهره بدون ریسک مواجه است و همیشه این سوال پیش می آید که اگر پول در بانک گذاشته شود چه میزان بهره دریافت خواهیم کرد؟ و یا اگر کسب و کاری شروع شود چه میزان نصیب ما خواهد شد؟ و سوالاتی از این قبیل که می تواند انگیزه برای شکل گیری کسب و کار را کاهش دهد.

حدادزاده با اشاره به تجربه سال های ۹۲ تا ۹۶ در بازار سرمایه، گفت: به واسطه افزایش نرخ بهره سیاست های پولی انقباضی ایجاد و کسانی که اقدام به کسب و کار در کشور کرده بودند با مشکلات بی شماری مواجه و انگیزه خود را نسبت به شکل گیری آن کسب و کار از دست دادند.

کارشناس بازار سرمایه به دومین مانع که به طور خاص به آن پرداخته می شود، اشاره کرد و افزود: قیمت گذاری دستوری را می توان به همه صنایع کشور از جمله پالایشگاه ها تعمیم داد.

وی یادآور شد؛ پالایشگاه ها نه در مقدار فروش و نه نرخ فروش خود و قیمت گذاری روی نرخ های فروش آزاد داخلی هیچگونه دخل و تصرفی ندارند و حتی در صورت حساب هایی که برای آنها فاکتور می شود، همه علی الحساب (گرفتن مبلغی پیش از حصول موعد پرداخت یا واریز) است و شرکت نمی داند تا چند ماه آینده چه نرخی قرار است برای آنها فاکتور شود.

حدادزاده با بیان اینکه شرکت های پالایشگاهی در نرخ و وصول مطالبات دچار ابهام بوده و با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستند اظهار داشت: پالایشگاه ها برای به روز رسانی تجهیزات خود و تکمیل زیر ساخت ها در تنگنا قرار دارند به طوریکه عدم شفافیت قیمت محصولات و عدم گزارش گری مطلوب مالی شرکت ها را به دنبال دارد.

وی در ادامه صحبت های خود به این موضوع اشاره کرد که با وجود خصوصی سازی که در این صنعت اتفاق افتاده اما مدیریت به صورت دولتی است و امکان خصوصی سازی کامل به دلیل ماهیت استراتژیک محصولات آنها، وجود ندارد. خاطر نشان کرد: در صنعت نیروگاهی هم با این مشکل مواجه هستیم به طوری که سایه قیمت گذاری دستوری باعث شده نیمی از نیروگاه ها از دولت مطالبه داشته باشند.

به گفته حدادزاده؛ قیمت هایی که برای صنعت نیروگاهی تعریف شده دستوری است و این امر مانع رشد نیروگاه ها شده و آنها نمی توانند تجهیزات خود را بروز رسانی کنند.  

وی در پایان با بیان این مطلب که پالایشگاه ها و نیروگاه ها اسیر قیمت گذاری دستوری هستند، گفت: خاموشی های مکرر برق یکی از مواردی است که قیمت گذاری دستوری آن را رقم زده و نیروگاه ها به دلیل عدم به روز رسانی زیرساخت های خود، دچار چنین بحرانی هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها