علی صادقین

علی صادقین کارشناس بازار سرمایه معتقد است جلوگیری از دستورالعمل هایی مانند قیمت گذاری دستوری و دخالت های دستوری که شفافیت بازار را مورد تهدید قرار می دهند، می تواند به عنوان راهکاری مناسب برای تداوم رشد بورس محسوب شوند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، علی صادقین کارشناس بازار سرمایه به راه های بهبود روند معاملات بورس و تداوم صعود شاخص بورس اشاره کرد گفت: مهمترین پیشنهاد ما برای بهبود وضعیت بازار، عدم دخالت در سیستم قیمت گذاری، عدم ارائه دستورالعمل های  مکرر و سیاست هایی است که می تواند عدم اعتماد فعالان بازار به سرمایه گذاری در بورس را ایجاد کند.

وی اظهار داشت: جلوگیری از دستوالعمل هایی مانند قیمت گذاری دستوری و دخالت های دستوری که شفافیت بازار را مورد تهدید قرار می دهند می توانند به عنوان راهکاری مناسب برای تداوم رشد بورس محسوب شوند.

بورس بهترین گزینه برای سرمایه گذاری

صادقین با تاکید بر اینکه بورس به عنوان بهترین گزینه برای سرمایه گذاری، بیشترین بازدهی را در مقایسه با دیگر بازارها در اختیار سهامداران قرار می دهد، گفت: در صورت انتشار خبرهای مثبت از برجام، کاهش و ثبات نسبی انتظارات تورمی در اقتصاد کشور به طور حتم بازار سرمایه نسبت به بازار ارز، طلا، مسکن، خودرو و دیگر بازارهای سفته بازانه از ارجحیت برای سرمایه گذاری برخوردار خواهد بود و بالاترین بازدهی را در اختیار سهامداران قرار می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس باید گزارش ماهانه خرداد ماه شرکت ها را مورد تحلیل قرار دهند، همچنین در کنار آن روند سه ماهه بهار ۱۴۰۰ را از نظر فروش، سود ناخالص، سود خالص، نقدشوندگی و عملکرد شرکت ها بررسی کنند تا از این طریق بتوانند انتخاب درستی را در خرید سهام داشته باشند.

وی اظهار داشت: این روزها شرکت های بنیادی که عملکرد عملیاتی خوبی داشتند با نقدشوندگی بهتر و استقبال بیشتر سهامداران روبرو هستند؛ بنابراین برای سرمایه گذاری در بورس باید فاکتورهای بنیادی مورد توجه سهامداران قرار گیرد.

تاثیر مثبت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران بر معاملات بورس

صادقین با تاکید بر اینکه رییس جمهور منتخب با تاثیر زیادی در بهبود روند معاملات بورس همراه بوده است، افزود: با توجه به نوع دیدگاه رییس جمهور منتخب نسبت به بازار سرمایه و کسری بودجه باید انتخاب وی به فال نیک گرفته شد، در کنار آن با انتخاب «حجت الاسلام والمسلمین رییسی» ریسک مداخلات، قیمت گذاری دستوری، عدم حمایت از این بازار و ریسک تامین کسری بودجه از طریق بازار سرمایه کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه با مشخص شدن نتیجه انتخابات رییس جمهوری بازار سرمایه به لحاظ روانی در موقعیت مناسبی قرار گرفت، افزود: دلیل اصلی رشد بازار سرمایه فقط مربوط به نتیجه انتخابات نبود بلکه درصد کمی از رشد بازار مربوط به برداشته شدن سایه ابهام ریاست جمهوری از سر بازار بود.

جذابیت سرمایه گذاری در بورس با اصلاح شدید قیمت ها

صادقین با بیان اینکه مهمترین اتفاق رخ داده در بازار اصلاح قابل توجه بسیاری از نمادهای بنیادی در بازار بود که زمینه جذابیت قیمت سهام شرکت ها را برای سرمایه گذاری فراهم کرد، گفت: افزایش مکرر میزان فروش، سود ناخالص، حاشیه سود و دیگر متغیرهای بنیادی که در چند ماه گذشته در گزارش ماهانه شرکت ها مشاهده شد، باعث شد تا سهامدانی که به صورت حرفه ای در حال معاله در بازار بودند انتظار بهبود وضعیت بازار را داشته باشند، چراکه شاخص های بنیادی وضعیت بهتری را برای بسیاری از نمادها و انتظار EPS بهتری را از شرکت ها در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ پیش بینی کردند.

کاهش نرخ ارز، ریسک تهدیدکننده معاملات بورس

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، ریسک کاهش نرخ ارز اتفاق دیگری بود که برای مدت زیادی روند معاملات بازار را مورد تهدید قرار داد که در عمل چنین اتفاقی نیفتاد.

صادقین اظهار داشت: در کنار این مسایل شاهد بهبود قیمت های جهانی به ویژه در حوزه کامودیتی ها بودیم که بخش قابل توجهی از ارزش بازار را به خود اختصاص می دهند.

برجام مهمترین ریسک فعلی معاملات بازار 

وی با اشاره به اینکه اکنون دیگر در بازار سیاستی که تعارض جدی با بازار سرمایه داشته باشد و به نوعی سبب نگرانی سهامداران شود وجود ندارد، اظهار داشت: اکنون برجام به عنوان مهمترین ریسک فعلی معاملات بازار  تلقی می شود، از یک طرف موافقت با برجام منجر به کاهش نرخ ارز می شود که این اتفاق می تواند تاثیر کوتاه مدتی را بر روی نمادهای صادرات محور و کامودیتی محور داشته باشد، این مساله باعث شده است تا نوعی سردرگمی در بازار در خصوص توافق برجام وجود داشته باشد اما معمولاً بازار در یک دهه اخیر خود را به خوبی با تحریم یا توافق تطبیق داده و توانسته از ظرفیت هر دو اتفاق بهره مناسب خود را ببرد.

صادقین خاطرنشان کرد: با وجود پیش‌بینی‌های خوبی که انجام شده است باید منتظر ماند و دید تیم اقتصادی و مالی که می توانند در حوزه بازار سرمایه رییس جمهور را یاری کنند چه کسانی هستند و چه سیاست هایی را در بازار در پیش می گیرند، بعد از روشن شدن چنین مسایلی می توان در خصوص عملکرد آنها در بازار اظهار نظر کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها