قیمت گذاری دستوری

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سرمایه‌گذاران نباید انتظار شوک‌های قیمتی در سهام و روند صعودی غافلگیرکننده شاخص بورس در کوتاه مدت را داشته باشند، گفت: پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری و واقعی‌سازی اقتصاد باید در راس سیاست‌های اقتصادی باشد. امیرعلی باقری با بیان اینکه شفافیت در بدنه اقتصاد کشور مانع از رانت و قاچاق خواهد شد می گوید: این شفافیت جز با پرهیز از قوانین خلق الساعه و قیمت گذاری دستوری میسر نمی شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایرنا، امیرعلی امیرباقری به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و افزود: در معاملات هفته گذشته بورس شاهد ثبات نسبی در کلیت معاملات بودیم و در ادامه روند بازار به کلی راه صنایع و سهام از یکدیگر  جدا شدند، همچنین جریان نقدینگی عمدتا به سمت سهام آینده دار، پرپتانسیل و سودمحور پیش رفت.

وی با بیان اینکه دیدگاهی که اکنون در سمت خرید سهام بازار ظاهر شده است دیدگاهی میان مدت و بلندمدت است، گفت: این نکته باید مدنظر قرار گیرد که برخی از ریسک‌های داخلی در بازار که در رأس آنها ریسک انتخابات ریاست جمهوری بود کاهش پیدا کرده است.

امیرباقری ادامه داد: اکنون نکته مهم و تاثیر گذار بر روند بازار که تا حدودی باعث ایجاد شک و تردید سهامداران برای ورود سرمایه های خود به این بازار شده است، انتخاب تیم اقتصادی و سیاست های دولت جدید است.

وی اظهار داشت: دولت جدید باید سیاست های خود در حوزه سیاست های پولی و مالی، سیاست های ارزی و مقوله صادرات و واردات را به صورت شفاف اعلام کند، به گونه ای که این سیاست ها در جهت توسعه اقتصادی کشور و نیز برون رفت وضع حاضر در کشور از مرحله بحران باشد.

انعکاس خبرهای خوش از مذاکرات وین

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در بعد سیاست خارجی خبرهای خوشی از مذاکرات وین به گوش می رسد و انتظار می رود که انتشار اخبار مثبت از وین ادامه پیدا کند، گفت: با توجه به این موضوع به نظر می رسد که انتظار جهش ارز برای کوتاه مدت منتفی باشد؛ بنابراین تورم ارزی و شوک تورمی که ناشی از نرخ ارز بود، حداقل در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه جهش های ارزی علاوه بر بحث تحریم می تواند ناشی از پایه پولی باشد، افزود: افزایش حجم نقدینگی بر نرخ ارز تاثیرگذار است، هر چند وقت یکبار فنر نرخ ارز آزاد می شود و خود را با حجم نقدینگی جدید وفق می دهد؛ بنابراین انتظار می رود که سیاست گذار پایه پولی را تقویت کند و مانع از افزایش بی رویه حجم نقدینگی شود تا از این طریق دیگر در آینده شاهد شوک های تورمی در کلیت بازارها نباشیم.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

امیرباقری ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن این مسایل در کنار یکدیگر پیش بینی می شود تا در هفته جاری و در برخی از روزها بازاری همراه با نوسان و صعود و نزول را شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در بلندمدت روند سهام بنیادی که ضمن خرید با دید سودمحوری از فیلترهای تحلیل عبور کرده اند، صعودی خواهند بود و می توانند بازدهی خوبی را نصیب سرمایه گذاران کنند.

انتظار روند صعودی غافلگیرکننده شاخص بورس دور از ذهن است

وی با بیان اینکه بازدهی معقول در مقایسه با نرخ تورم مشخص می شود، افزود: سرمایه گذاران نباید انتظار شوک های قیمتی در سهام و روند صعودی غافلگیرکننده شاخص بورس در کوتاه مدت را از بازار داشته باشند.  

امیرباقری تاکید کرد: انتظار می رود براساس اعمال برخی از سیاست های جدید تا حدودی نرخ ارز کنترل شود تا بتوان از این مجرا اقدام به کنترل نرخ تورم کرد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این امر می تواند در کوتاه مدت بر بدنه بازار سرمایه فشار وارد کند زیرا عمده سهام تاثیرگذار بر شاخص بورس، سهام صادراتی وابسته به نرخ دلار هستند.

قوانین بازار آزاد سرلوحه سیاست‌گذار اقتصادی در دولت جدید

این کارشناس بازار سرمایه با اعتقاد بر اینکه نباید در تحلیل ها نرخ ارز پایین در نظر گرفته شود، اظهار داشت: نرخ پایین دلار در میان مدت و بلندمدت به سود هیچ یک از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیست بلکه باید به مرور به سمت پرهیز از قیمت گذاری دستوری حرکت کرد و قوانین بازار آزاد را سرلوحه سیاست گذاری اقتصادی در بعد درآمدها و هزینه ها قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه وجود  شفافیت در بدنه اقتصاد کشور مانع از رانت و قاچاق بیشتر خواهد شد، گفت: این شفافیت جز با پرهیز از قوانین خلق الساعه و قیمت گذاری دستوری میسر نمی شود؛ بنابراین بحث واقعی کردن اقتصاد یکی از مواردی است که باید تیم اقتصادی دولت جدید مدنظر داشته باشد و آن را در دستور کار خود قرار دهد.

امیرباقری با بیان اینکه مسیر معاملات بورس،  چشم به راه روشن شدن سیاست‌های دولت جدید است، ادامه داد: یکی از مهمترین نکاتی که باید در رأس سیاست گذاری تیم جدید اقتصادی کشور مدنظر قرار بگیرد، پرهیز از قیمت گذاری دستوری و واقعی سازی اقتصاد است.

انتظار روند صعودی یا نزولی سنگین وجود ندارد

وی اظهار داشت: در کوتاه مدت شاهد بازاری باثبات هستیم و انتظار روند صعودی یا نزولی سنگین در کلیت بازار وجود ندارد.

امیرباقری خاطرنشان کرد: بهتر است سرمایه گذاران دید سودمحور و تحلیل محور را جایگزین نگاه دارایی محور در بازار سهام کنند و دیدگاه خود را برای کسب بازدهی معقول در بازار در یک بازه زمانی معقول در نظر بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران باید نرخ بازدهی مورد انتظار را با نرخ تورم انتظاری تنظیم کنند تا نگاه واقع بینانه تری را به بازار داشته باشند، گفت: سهامداران نباید در بازار در انتظار روندهایی مانند روند سال ٩٩ در بازار باشند و باید به بازار نگاه واقع بینانه تری را برای معاملات داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: سهامداران در صورتی که از تخصص کافی در بازار برخوردار نیستند باید از افراد متخصص دارای مجوز قانونی استفاده کنند تا حوادثی که در ابتدای سال ٩٩ رخ داد دوباره برای این افراد تکرار نشود.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، دوم تیرماه) بعد از مدت‌ها نوسان و تداوم روند نزولی به مدار صعودی بازگشت و با ۶۶ هزار واحد افزایش به کانال یک‌میلیون و ۲۱۳ هزار واحد ورود کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها