آتی

محمدرضا برگی کارشناس بازار سرمایه معتقد است بازار آتی از طریق کاهش ریسک تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می تواند به رونق اقتصادی کمک شایانی کند. به گفته او، در قراردادهای آتی خریدار و فروشنده با هم توافق می‌کنند که مقدار معینی از کالای مشخصی را با کیفیت و قیمت مشخص در زمان و مکان مشخص معامله کنند. بر این اساس واحدهای صندوق طلا، نقره، زیره، زعفران و پسته در بورس کالا و در قالب قراردادهای آتی معامله می‌شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رضا برگی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار آتی به رونق اقتصادی کمک شایانی می‌کند، زیرا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان همزمان توانایی کاهش ریسک خود را دارند اظهار کرد: در قراردادهای آتی خریدار و فروشنده با هم توافق می‌کنند که مقدار معینی از کالای مشخصی را با کیفیت و قیمت مشخص در زمان و مکان مشخص معامله کنند. بر این اساس واحدهای صندوق طلا، نقره، زیره، زعفران و پسته در بورس کالا و در قالب قراردادهای آتی معامله می‌شود.

او بیان کرد: بازار آتی به رونق اقتصادی کمک شایانی می‌کند؛ زیرا از یک‌سو تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌توانند ریسک خود را کاهش دهند و از سوی دیگر، افراد پر ریسک که تمایل دارند سودهای کلان با ریسک بالا کسب کنند، می‌توانند با معاملات قانونی و مطمئن به هدف خود دست یابند.

او افزود: قرارداد آتی چند طیف مخاطب از جمله، خریداران، فروشندگان و نوسان‌گیران دارد که هدف خریداران این است که کالای مورد نیاز خود را با کیفیت و قیمت مشخص خریداری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با هدف فروشندگان موجود در بازار قرارداد آتی گفت: فروشندگان، نیز کالای تولیدی خود را با قیمت مشخص در آینده می‌فروشند. نوسان گیران نیز، بازیگرانی هستند که قصد خرید و فروش فیزیکی اصل کالا (زعفران، زیره، پسته و غیره) را ندارند، بلکه می‌خواهند با پیش‌بینی درست روند قیمت کالا، سود سرشاری به دست آورند.

برگی در خصوص ویژگی بازار قرارداد آتی گفت: استقبال چشمگیر از این بازار به دلیل ویژگی‌ها و منافع بسیار زیادی است که می‌تواند سود کلانی را نصیب فعالان این بازار کند. از جمله این منافع، معافیت مالیاتی، تخصیص سود بانکی، امکان برداشت یک‌روزه موجودی از حساب، کارمزدهای بسیار پایین و امکان خرید و فروش نامحدود در هر روز معاملاتی است.

او بیان کرد: کنترل ریسک یکی از ویژگی‌های بازار آتی است که خریداران و فروشندگان می‌توانند ریسک را کنترل کنند. معمولا کشاورز می‌تواند ریسک فروش خود را در آینده کنترل کند و کالای خود را از زمان حال به قیمت مشخصی در آینده بفروشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که افراد چگونه در این بازار می‌توانند اقدام به سرمایه گذاری کنند؟ اظهار کرد: افراد می‌توانند با مراجعه به برخی از کارگزاری‌ها، کد معاملاتی قراردادهای آتی را بگیرند. فرایند این بازار به این شکل است که بعد از دریافت کد معاملاتی، معاملات بر خط (آنلاین) در بورس کالا انجام می‌شود.

او بیان کرد: افراد در هر قرارداد آتی براساس ارزش قرارداد، باید ابتدا یک وجه تضمینی در اتاق پایاپای بگذارند.

برگی در رابطه با کارمزد بازار قرار داد آتی گفت: کارمزد معاملات آتی بسیار کم است و هم کارگزار و هم بورس کالا در این معامله کارمزد دریافت می‌کنند. مثلا در معاملات آتی زعفران و زیره سبز براساس ارزش هر قرارداد ۰.۰۰۰۶۸ ارزش هر قرارداد کارمزد آن است. کارمزد قرارداد پسته نیز ۰.۰۰۰۶ است.

او در پایان بیان کرد: کارمزد دیگر مربوط به تسویه و تحویل اقلام است که کارگزار بورس کالا ۰.۰۰۱۴ بر حسب آخرین قیمت تسویه دریافت می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها