آتی سکه جدید

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به نظر می رسد معاملات آتی واحدهای صندوق طلا جایگزین مناسبی برای قراردادهای آتی سکه طلا باشد می گوید: بازدهی صندوق ‏های سرمایه‏ گذاری طلا مشابه بازدهی سکه طلا است و این دو روند قیمتی یکسانی دارند، بنابراین نوسانات هر دو بازار مشابه یکدیگر خواهد بود و از آن جایی که قیمت طلا در ایران تابع دو متغیر اصلی شامل نرخ ارز و قیمت ‏های جهانی طلا است، لذا این مسئله پیش‏ بینی نرخ واحدهای سرمایه‏ گذاری صندوق‏ ها را برای فعالان حوزه طلا آسان‏ تر می ‏کند. غزاله هاشمی معتقد است: سهولت خرید در ابعاد کوچک، نقدشوندگی بالا، هزینه ‏های معاملاتی کم و ریسک ‏و ‏هزینه ‏های نگهداری پایین ازجمله مهم ترین مزایای این صندوق ها هستند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبر بورس، غزاله هاشمی کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر در بورس کالای ایران معاملات قراردادهای آتی بر روی ۵ دارایی زعفران نگین، زعفران پوشال، زیره سبز، پسته و نقره فعال است.

وی افزود: مهم‌ترین دلیلی که منجر به تداوم معاملات و موفقیت یک قرارداد آتی می ‏شود، وجود بازار نقدی قوی و نوسان قیمت دارایی پایه است.

هاشمی اظهار داشت: در صورتی که یکی از این دو شرط وجود نداشته باشد یا به مرور از بین برود تداوم و افزایش عمق معاملات قرارداد آتی روی آن دارایی پایه با مشکل روبه‌رو می‏ شود.

وی با اشاره به خبر راه اندازی یک قرارداد آتی جدید بر پایه دارایی طلا در هفته آینده تاکید کرد: بورس کالا خبر از راه اندازی قرارداد آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا داده است و به نظر می ‏رسد این بازار جایگزین مناسبی برای معاملات قراردادهای آتی سکه طلا باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازدهی صندوق ‏های سرمایه‏ گذاری طلا مشابه با بازدهی سکه طلا است و روند قیمتی یکسانی دارند، بنابراین نوسانات هر دو بازار مشابه یکدیگر خواهد بود و از آن جایی که قیمت طلا در ایران تابع دو متغیر اصلی شامل نرخ ارز و قیمت ‏های جهانی است، لذا این مسئله پیش‏ بینی نرخ واحدهای سرمایه‏ گذاری صندوق‏ ها را برای فعالان حوزه طلا آسان‏ تر می ‏کند. 

وی ازجمله مزایای صندوق‌های طلا را سهولت خرید در ابعاد کوچک، نقدشوندگی بالا، هزینه ‏های معاملاتی کم و ریسک ‏و ‏هزینه ‏های نگهداری پایین خواهد و خاطرنشان کرد: براساس برخی از مؤثرترین شاخص ‏ها، صندوق پشتوانه طلای لوتوس به عنوان دارایی پایه برای راه ‏اندازی قراردادهای آتی صندوق طلا انتخاب شده است.

هاشمی گفت: با راه ‏اندازی قراردادهای آتی واحدهای صندوق به دلیل فراهم شدن امکان آربیتراژ و پوشش ریسک، متقاضیان سرمایه‏ گذاری در صندوق مربوطه افزایش خواهند یافت و اگر تعداد واحدهای صندوق کم باشد صندوق مربوطه مجبور به صدور واحدهای سرمایه‏ گذاری و در نتیجه اقدام به خرید سکه در بازار گواهی سپرده خواهد کرد که ممکن است.

وی در بخش پایانی صحبت خود افزود: حجم معاملات و میزان نقدشوندگی واحدهای صندوق دومین شاخص مورد بررسی بوده و واضح است که هرچه میزان معاملات و نقدشوندگی معاملات یک صندوق بالاتر باشد آن صندوق بیشتر مورد توجه سرمایه ‏گذاران خواهد بود. هرچه صندوقی حجم معاملات نقدی بالاتری داشته باشد معاملات قراردادهای آتی آن نیز دچار نوسان کمتر و کشف نرخ منصفانه ‏تری خواهد داشت. با توجه به اینکه NAV یا همان ارزش خالص دارایی صندوق‏ ها هر دو دقیقه یک بار در حال به‏ روزرسانی است و مقدار آن نیز براساس تغییرات قیمت سکه صورت می ‏گیرد لذا هرچه سهم سکه در دارایی ‏های صندوق بیشتر باشد برای فعالان بازار تخمین NAV صندوق راحت‏ تر صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها