• ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
  • کد خبر: 52105
چین+بوتادین

چین رسما پنجمین بورس آتی خود را با تمرکز بر محصولات زیست محیطی احتمالا شامل معاملات آتی کربن را در شهر جنوبی خود یعنی گوانجو راه اندازی کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از آرگوس، هفته گذشته کمیسیون تنظیم مقررات (رگولاتوری) اوراق بهادار چین CSRC اعلام کرد که بورس آتی Guangzhou توسط دولت حمایت خواهد شد تا به طور فعال و پیوسته تحقیق و توسعه معاملات آتی کربن را ارتقا دهد.

سایر محصولات شامل برق و برخی کالاهای "green-linked" که هنوز مشخص نشده اند نیز در حال بررسی و رسیدگی جهت عرضه در این بورس هستند.  

بورس گوانجو جزو چهار بورس آتی عملیاتی چین شامل بورس آتی شانگهای SHFE، بورس کالای زنگجو ZCE، بورس کالای دالیان DCE و بورس آتی مالی چین CFFEX می باشد که هر یک سهام ۱۵ درصدی را در اختیار دارند. 

سهامداران دیگر، شرکت های Ping'an Insurance و Guangdong Pearl River Investment و Guangzhou Finance و Hong Kong Exchange می باشند.

این بورس بخشی از یک طرح توسعه برای منطقه خلیج گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو است که توسط شورای ایالتی چین در فوریه ۲۰۱۹ اعلام شد. 

بر اساس این طرح،انتشار کربن باید اولین محصولی باشد که در این بورس راه اندازی می شود. اما بعید به نظر می رسد به این زودی فعال شود زیرا اولین پلت فرم ملی تجارت آلاینده های چین قرار است طی چند ماه آینده راه اندازی شود.

یکی از مدیران ارشد در CSRC در دسامبر سال قبل گفت که چین به عنوان بخشی از تلاش هایش برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کربن به شدت متعهد و پیگیر راه اندازی بازار معاملات آتی کربن است.

چین قصد دارد تا پایان ماه ژوئن، اولین طرح ملی تجاری آلاینده ها ETS را آغاز نماید. این طرح تمام نهادهایی که بیش از ۲۶ هزار تن دی اکسید کربن در هر سال از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ منتشر کرده اند را شامل می شود.این طرح در سال جاری و قبل از اینکه بخش های بیشتری مانند فولاد، پتروشیمی، سیمان و فلزات غیر آهنی را نیز شامل شود، عمدتا ۲۲۲۵ نیروگاه را تحت پوشش قرار خواهد داد.

منبع: کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها