جهرمی

جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بازار بورس کالای ایران گفت: در بحث میزان عرضه و تقاضای محصولات از سوی شرکت ها در بورس کالا، رگولاتورها نقش تعیین کننده و کلیدی را ایفا می کنند به طوریکه باید در برنامه عرضه‌ فصلی شرکت‌ها، میزان و گرید محصولات برای عرضه مشخص شود تا در سمت تقاضا نیز تولیدکنندگان بتوانند برای تولید برنامه ریزی کنند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، معاون عملیات و نظارت بازار بورس کالای ایران در رابطه با مهندسی عرضه توسط برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان عمده در بورس کالا اظهار کرد: باید کسانی که آن را مطرح می‌کنند توضیح دهند که منظور دقیق شان از مهندسی عرضه چیست؟ اما آن موردی که می‌تواند و باید در مدیریت صحیح به بازار کمک کند، رگولاتوری سمت عرضه است. نهاد متولی چه شرکت ملی صنعت پتروشیمی، چه وزارت صمت و چه هر دستگاهی که به عنوان رگولاتور سمت عرضه است، باید نسبت به برنامه ریزی برای سمت عرضه اقدام کند.

جهرمی در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال در بخشی از محصولات، نهاد رگولاتور باید گریدها را به صورت دقیق برای عرضه کننده معین کند. این که به صورت کلی اعلام می‌شود عرضه کننده‌ای باید به طور مثال ۵ هزار تن مواد نساجی عرضه کند، صحیح نیست. ممکن است عرضه کننده در هفته‌های مختلف با تغییر گریدها همان ۵ هزار تن را عرضه کند و الزامات تعهد کف عرضه را هم رعایت کند، اما در واقعیت محصول و گریدی که عرضه کرده با توجه به نیاز واقعی تولیدکنندگان، نیاز بازار را برطرف نکرده باشد.

او بیان کرد: باید این موضوعات در برنامه عرضه‌ای که در ابتدای فصل شرکت‌ها اعلام می‌کنند، در نظر گرفته شود و از ابتدا مشخص شود که شرکت‌ها چه میزان و با چه گریدهایی محصولات خود را عرضه خواهد کرد.

معاون عملیات و نظارت بازار بورس کالا افزود: مورد بعدی که در این زمینه می‌توان بیان کرد استفاده از ابزار و قراردادهای سلف (تحویل کالا در آینده) است. یعنی عرضه کننده بیاید و عرضه سلف را انجام دهد. زیرا زمانی که قرار است خط تولید یک کالا تغییر کند باید یک تناژ مناسب از آن خریداری شود و بر اساس آن تناژ مناسب، تولید صورت گیرد در غیر این صورت خط تولید نمی‌تواند به طور کامل کار کند. برای همین منظور هر دو سمت عرضه و تقاضا باید با یکدیگر عمل کنند. گریدی که نیاز است سفارشی برای آن داده شود مانند موارد پزشکی، باید از قبل با استفاده از ابزار سلف و سایر ابزارها، عرضه انجام شود تا هیچ گاه بازار با خلا مواجه نشود؛ در غیر این صورت مشکلات مختلفی رخ خواهد داد.

جهرمی در پایان در رابطه با این پرسش که بورس کالا با مهندسی عرضه چه برخوردی خواهد کرد؟ گفت: بورس کالا بر اساس تصمیمات رگولاتوری که در سمت عرضه شکل می‌گیرد، اقدام می‌کند. اگر تولیدکننده‌ای کمتر از تناژی که اعلام کرده عرضه کند، قاعدتا عرضه آن برگشت خواهد خورد تا زمانی که افزایش عرضه خود را اعمال کند مگر اینکه دستگاه متولی به دلایلی مانند نداشتن کاتالیز و هر دلیل منطقی دیگر، نتواند تولید را انجام دهد. در این صورت می‌توانیم آن عرضه کمتر از میزان را در بورس کالا بپذیریم. همچنین طبق ضوابط، اگر کسی کف عرضه را رعایت نکند سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکنندگان، وظیفه پیگیری و برخورد با آن را دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها