بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که مهم ترین آن ها حول موضوع معامله نخستین ملک بانکی در بورس و حمایت تمام قد وزیر راه و شهرسازی از عرضه مسکن در بورس کالا و اظهارنظر کارشناسان برای عرضه خودرو، کشمش و خرما در بورس کالا بود.

معامله موفقیت آمیز اولین ملک بانکی در بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»، در جریان هفته جاری بانک اقتصاد نوین یک قطعه زمین با کاربری تجاری مسکونی را در شهرستان بندرعباس درحالی روی میز فروش برد که این ملک به قیمت پایه ۱۸۵ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال به فروش رسید تا عرضه املاک مازاد بانک ها در بورس کالا رسما وارد فاز اجرایی شود.

در جریان عرضه مذکور این بانک در شهرستان بندرعباس یک قطعه زمین اداری، تجاری و مسکونی به مساحت ۷۴۳.۲۸ متر مربع دارای سند تک برگ و مجوز احداث ۱۰ طبقه به متراژ زیربنا ۵۸۲۳ مترمربع با کاربری تجاری- مسکونی را به قیمت مندرج در گزارش کارشناس رسمی دادگستری، برای فروش روی تابلوی املاک و مستغلات بورس کالا برد که با حضور یک خریدار این معامله با موفقیت انجام شد.

حمایت تمام قد وزیر راه از عرضه ملک در بورس کالا

در پی دومین عرضه موفق املاک در بورس کالا، وزیر راه و شهرسازی نیز با دفاع تمام قد از عرضه املاک در این بازار از برنامه های این وزارتخانه برای بهره گیری از ابزارهای مالی نوین بورس کالا در حوزه مسکن شامل اوراق سلف موازی استاندارد، انتشار اوراق خرید دین مصالح ساختمانی، صندوق‌های املاک و مستغلات، راه اندازی بازار تهاتری ملک و تابلوی مصالح خبر داد.

محمد اسلامی در خصوص پوشش ریسک سرمایه گذاری و کمک به خانه دار شدن مردم به کمک این ابزارهای مالی گفت: اوراق سلف موازی استاندارد مسکن دارای مزایا و کارکردهای متعددی است که ازجمله آن‌ها، امکان تأمین مالی برای فعالان ساخت‌وساز و اطمینان از فروش، امکان خرید مسکن پیش از ساخت در یک بازار رسمی برای خانوارها، دسترسی به انجام معاملات از سراسر کشور، امکان سرمایه‌گذاری به‌صورت متری در مسکن و تضمین اجرای تعهدات سازندگان توسط شرکت بورس کالا بوده است که خرید مسکن پیش از ساخت در بازار رسمی و امکان خرید متراژهای متفاوت از واحدهای مسکونی، ریسک افزایش قیمت مسکن برای افرادی که توان خرید واحد مسکونی کامل را ندارند، پوشش خواهد داد.

عرضه املاک در بورس کالا، چالش فساد در مزایده‌ها را حل می‌کند

محمود فاطمی عقدا رئیس پیشین مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز معتقد است مزایده اغلب املاک، همواره با آفت سوءاستفاده و فساد همراه بوده که عمده علت آن هم ذات مخفی و پنهان مزایده‌هاست و عرضه املاک در بورس کالا می‌تواند این ذات پنهان را بر هم زند و معاملات را به اتاق شیشه‌ای و شفاف ببرد. به‌این‌ترتیب با مشخص بودن طرف‌های عرضه و قیمت و شیوه قیمت‌گذاری، امکان بروز تخلفات به حداقل می رسد.

فاطمی عقدا در خصوص عرضه املاک در بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا محل خریدوفروش کالاهایی است که در آن بازار تعریف شده است و با توجه به نقش ساختمان و املاک در اقتصاد کلان کشور، این کالا نیز می تواند در بازار سرمایه عرضه شود.

فروش املاک بانک ها در بورس کالا با سرعت و شفافیت بیشتر

مصطفی صفاری، کارشناس اقتصادی فروش و عرضه املاک مازاد بانک ها در بورس کالا را اتفاق مثبتی دانست که می‌تواند علاوه بر اجرای طرح فروش املاک مازاد بانک ها با سرعت، دقت و شفافیت بیشتر، اثرات مثبت و تعادل بخشی را در بازار مسکن و مستغلات به همراه داشته باشد.

وی افزود: بورس بازاری است که براساس شفافیت بنا ‌شده و تابلوی آن نیز در معرض عموم مردم قرار دارد. هر ملک نیز پس از طی کردن مراحل پذیرش، وارد بورس می‌شود و متقاضی نیز امکان بازدید از ملک را دارد و کلیه جزییات ملک نیز در اطلاعیه عرضه بورس کالا اعلام می شود. البته بازهم تأکید دارم که هنوز راه زیادی برای راه‌اندازی کامل این‌گونه معاملات باید طی شود و نهادهای مرتبط باید حمایت کنند تا شاهد  عرضه مستمر اموال مازاد بانک‌ها در بورس کالا باشیم.

کاهش هزینه مبادلات مسکن به کمک عرضه در بورس کالا

امین گل گیر کارشناس بازار سرمایه درباره معامله ملک در بورس کالا گفت: بر اساس ماده ۱۷ قانون توسعه و ابزارها و نهادهای مالی جدید، خریدوفروش کالاهای پذیرفته‌شده در بورس‌های کالایی که با رعایت مقررات حاکم بر آن بورس‌ها مورد دادوستد قرار می‌گیرند توسط وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و عمومی و دستگاه‌های اجرایی نیاز به برگزاری مناقصه یا مزایده و تشریفات مربوط به آن‌ها ندارد که این موضوع جذابیت عرضه این اموال در بورس را بیشتر کرده است.

گل گیر در خصوص مزایای عرضه املاک در بورس کالا گفت: شفافیت قیمتی و روند عادلانه کشف قیمت در تالار معاملات املاک و مستغلات بورس کالای ایران مهم‌ترین مزایای عرضه این اموال در بورس است.

 او افزود: همچنین کاهش هزینه مبادلات دیگر مزیت این معاملات است که لازمه رونق و پا گرفتن این بازار حضور مؤسسات دولتی و بانک‌ها جهت عرضه اموال مازاد خود در بورس خواهد بود.

در آینده نزدیک آنلاین مسکن بخرید

مهدی سوری، مدرس و کارشناس بازار سرمایه نیز معتقد است که کشف قیمت عادلانه مزیت عرضه این املاک در بستر بورس کالاست که می تواند مزیتی برای بورسی شدن املاک به ویژه برای انبوه سازان باشد. ضمن اینکه بخش خصوصی نیز می تواند از این سازوکار برای فروش املاک خود استفاده کند.

وی مزیت استفاده از این روش برای انبوه‌سازان را جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی طرفین و کشف قیمت‌های منصفانه دانست و تأکید کرد: با توجه به اینکه در بورس کالا، تضامین لازم از دو طرف گرفته می‌شود؛ نگرانی بابت به هم خوردن معامله و عدم ایفای تعهدات طرفین وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بر اساس آنچه گفته شده است، به نظر می رسد به زودی امکان عرضه املاک به‌صورت آنلاین در این بازار فراهم شود. به‌این‌ترتیب، حراج املاک به‌صورت شفاف‌تر و به شکل سیستمی صورت خواهد گرفت.

ادعای نادرست تورمی بودن بازار آتی سکه اثبات شد

محمد فطانت مدیرعامل بانک آینده و رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص ابزارهای مالی و ادعای برخی در خصوص آثار تورمی معاملات قراردادهای آتی سکه عنوان کرد که افزایش ۳برابری قیمت سکه از زمان تعطیلی بازار آتی سکه تاکنون به خوبی نشان می‌دهد تورمی بودن بازار آتی و معرفی آن به‌عنوان نماگر انتظارات تورمی جامعه، ادعای غلطی بوده است.

به گفته فطانت، اگر معاملات آتی سکه متوقف نمی شد، بانک مرکزی برای تعادل بخشی به بازار به عرضه فیزیکی سکه نیاز نداشت؛ از این رو ذخایر طلای کشور را نیز با خطر کاهش مواجه نمی‌کرد. ضمن اینکه حتی اگر بازار آتی ارز نیز وجود داشت، می‌توانست تا حدود قابل‌توجهی به این بازار سامان ببخشد.

عرضه خودرو به کمک مکانیسم بورس کالا منظم می شود

مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص ساماندهی وضعیت بازار خودرو، گفت: طبق این طرح مکانیسم عرضه و توزیع خودرو بر اساس نظام بورس کالا منظم خواهد شد.

روح‌الله ایزدخواه با بیان اینکه مجلس در تلاش است جلوی سوداگری در بخش خودرو گرفته شود، افزود: شفاف‌سازی مسیر توزیع خودرو از مواردی است که می‌تواند جلوی نوسانات قیمتی ایجاد شده به واسطه دلالی را بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه عرضه خودرو تنها باید در بورس کالا رخ دهد، اضافه کرد: طبق این طرح عرضه خودرو خارج از بورس حکم قاچاق کالا را پیدا می‌کند.

کارکرد بورس کالا معجزه نظام مندی است

علی بخشنده، کارشناس بورس کالا در ارتباط با عرضه کشمش و خرما در بورس کالا گفت: وقتی معاملات کالایی همچون کشمش و خرما در بورس می‌آید قرار است نظام قیمت گذاری آن محصول بر اساس منطق  عرضه و تقاضا شکل بگیرد، پس در ذات عرضه این محصول به بورس کالا مثبت است.

وی با بیان اینکه کارکرد بورس معجزه نظام مندی است و در آن هم تولید کننده و مصرف کننده منتفع می‌شوند، گفت: عرضه کشمش و خرما نیز در بورس به نفع کشاورزان است. پیش‌تر در بازار سنتی محصولات کشاورزی، به خاطر وجود دلال‌ها، سود حاصل از تولید در جیب کشاورز نمی‌رفت اما با ورود این دو محصول کشاورزی به بورس دلال دیگر جایی در معاملات کشمش و خرما نخواهد داشت.

ترافیک پذیرش محصولات در بورس کالا

در هفته ای که گذشت، مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جداگانه، از پذیرش شمش روی، شمش فولاد، شمش سرب، شمش سرب ثانویه و روغن پایه تولیدی ۷ شرکت در بازار اصلی این بورس خبر داد.

موعد تحویل زعفران نگین قرارداد اختیار معامله سررسید شهریور فرارسید

در این هفته همچنین مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای زمان انجام فرآیند تحویل قراردادهای اختیار معامله زعفران نگین تحویل شهریور ماه ۹۹ را اعلام کرد.

براساس اطلاعیه صادره از سوی بورس کالا، فرآیند تحویل قراردادهای اختیار معامله زعفران سررسید شهریور ماه ۹۹ در روز شنبه ۲۹ شهریور ماه جاری انجام خواهد پذیرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها