• ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
  • کد خبر: 85712
نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، تغییر چندانی نداشت و در انتظار نشانه‌های جدید از نشست اوپک و آمار اقتصادی آمریکا در هفته جاری، عمده رشد اخیرش را حفظ کرد.

به گزارش کالاخبر ،بهای معاملات نفت برنت در ۷۵ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه ثابت بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترنت هم در ۷۰ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه ایستاد.

با کند شدن رشد اقتصادی آمریکا و چین که دو اقتصاد بزرگ جهان هستند، نفت برنت برای چهارمین سه ماهه متوالی کاهش پیدا کرد در حالی که وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، برای دومین سه ماهه متوالی کاهش داشت.

نگرانی‌ها از کندی بیشتر رشد اقتصادی که تقاضا برای سوخت را متاثر خواهد کرد، با انتشار آمار تورم آمریکا در روز جمعه، تشدید شد. این آمار نشان داد نرخ تورم آمریکا همچنان بالاتر از هدف دو درصدی بانک مرکزی مانده و انتظارات برای افزایش بیشتر نرخهای بهره را تقویت کرد.

تحلیلگران بانک ملی استرالیا در یادداشتی نوشتند: اظهارات موافق افزایش نرخ بهره همچنان نگرانی‌ها نسبت به دورنمای تقاضا را برانگیخته و قیمت‌ها را تحت فشار کاهشی قرار داده است.

نرخ‌های بهره بالاتر، ارزش دلار را تقویت کرده و کالاها را برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر کرده و تقاضا برای نفت را کمتر می‌کند.

تحلیلگران و اقتصاددانان در نظرسنجی ژوئن رویترز، پیش بینی خود از میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۳ را به ۸۳ دلار و سه سنت، پایین بردند.

نظرسنجی کایشین/اس اند پی گلوبال از بخش خصوصی نشان داد رشد فعالیت کارخانه‌ای در چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است هم در ژوئن آهسته شد.

با این حال، بعضی از تحلیلگران انتظار دارند اقدام عربستان سعودی برای کاهش اضافی تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز در ژوییه، باعث محدودیت عرضه شده و قیمت‌ها را در نیمه دوم سال بالاتر خواهد برد. همزمان، آمریکا به تدریج در حال پر کردن مجدد ذخایر نفت استراتژیک است.

پالایشگاه‌های آسیایی در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند که عربستان سعودی قیمت فروش رسمی نفت خود به این منطقه در اوت را کاهش خواهد داد. عربستان سعودی در ژوئن، قیمت فروش محموله های نفتی که در ژوییه به مقصد آسیا بارگیری می‌شوند را به طور غیرمنتظره افزایش داده بود.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس" در این باره گفت: کاهش تولید اوپک پلاس، قیمت نفت را بالاتر از سطوح کلیدی نگه داشته و ممکن است کاهش بیشتر تولید از سوی این گروه برای حفظ ثبات بازار انجام شود.

با این حال، جدیدترین نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ژوئن به دلیل افزایش تولید عراق و نیجریه که تاثیر کاهش تولید سایر اعضای این گروه را محدود کرد، به میزان اندکی کاهش داشت. سرمایه‌گذاران منتظر کنفرانسی هستند که هفته جاری به میزان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برگزار خواهد شد.

گزارش روز جمعه شرکت بیکرهیوز نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا، هفته گذشته یک حلقه کاهش یافت و به ۵۴۵ حلقه رسید که پایین‌ترین رکورد از آوریل سال ۲۰۲۲ بود و شمار دکل‌های حفاری گاز با شش حلقه کاهش، به ۱۲۴ حلقه رسید که پایین‌ترین رکورد از فوریه سال ۲۰۲۲ بود.

بر اساس گزارش رویترز، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که تولید نفت آمریکا در آوریل به ۱۲.۶۱۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده که پایین‌ترین میزان از فوریه بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها