image.jpeg

شاید همیشه این واقعیت را از اطرافیان شنیده باشید که خانه فلانی را دزد زد و طلا و سکه‌اش بر باد رفت. می‌گوییم واقعیت چون داستان نیست و حقیقت دارد؛ از گذشته نگهداری طلا در منزل کاری پرخطر به شمار می‌رفته و این کار همیشه با ریسک سرقت همراه بوده است.

به گزارش «پايگاه خبري بورس كالاي ايران»، از اسفند سال گذشته بازاری به نام گواهی سپرده طلا در بورس کالا راه اندازی شد که در صورت توسعه این بازار احتمال سرقت طلا به صفر می‌رسد. در این بازار دارندگان سکه طلا می‌توانند با امانت گذاشتن سکه خود نزد بانک و دریافت اوراق گواهی سپرده طلا از بانک علاوه بر به صفر رساندن ریسک سرقت طلای خود به جای معامله فیزیکی سکه، در زمان نیاز اوراق آن را به فروش برسانند. اما اینکه این بازار در حال حاضر تا چه حد در میان مردم شناخته شده و نقاط قوت و ضعف آن چیست، موضوعی است که با کارشناسان و فعالان بازار طلا و بورس کالا در میان گذاشتیم.

دکتر کاظم دوست حسینی، مشاور بانک توسعه صادرات و استاد دانشگاه با بیان اینکه دریافت گواهی سپرده طلا به مراتب بهتر از نگهداری سکه در منزل است، افزود: از سوی دیگر با قرار دادن سکه‌های طلا نزد بانک و درواقع با در اختیار قرار دادن طلا نزد دولت علاوه بر تقویت قدرت اقتصادی دولت، نرخ طلا نیز کنترل خواهد شد. به خصوص که اوراق گواهی سپرده طلا به صورت قرض الحسنه است. وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که همیشه دو عامل داخلی و خارجی بر نرخ طلا تاثیر می‌گذارد و با این روش می‌توان نوسانات داخلی قیمت طلا را تحت کنترل قرار داد.

حفظ ارزش ریال

دوست حسینی با بیان اینکه توسعه گواهی سپرده طلا به حفظ ارزش پول ملی کمک می‌کند، عنوان کرد: از سوی دیگر با توسعه این ابزار می‌توان از رشد تورم در این بخش جلوگیری کرد. او با بیان اینکه بانک‌ها باید ریسک بالا رفتن قیمت طلا را بپذیرند، تاکید کرد: زمانی که قیمت دلار بالا رفت، بانک‌ها به جای تحویل دلار به کسانی که این ارز را از بانک‌ها تهیه کرده و آن را نزد آنها به امانت گذاشته بودند، معادل ریالی دلار، آن هم با نرخ دولتی پرداخت کردند و توجیه آنها این بود که ارز منشا خارجی نداشته است که این موضوع اطمینان برخی از مردم را نسبت به سیستم بانکی خدشه دار کرد. وی اضافه کرد: البته بعید است که برای گواهی سپرده طلا این اتفاق بیفتد. به این دلیل که معاملات اوراق گواهی از کانالی مورد اعتماد به نام بورس کالا صورت می‌گیرد. اما بانک‌ها نیز باید تضامین لازم برای تحویل سکه فیزیکی به دارندگان اوراق را بدهند

مزیت‌های گواهی سپرده طلا

بازار گواهی سپرده طلا بسیار نوپاست و برای گسترش آن به شدت نیاز به فرهنگ سازی احساس می‌شود. مدیر بورس کالای کارگزاری سهم آشنا با بیان این جمله افزود: طرح گواهی سپرده کالایی که برای طلا ایجاد شده است، می‌تواند برای بسیاری از کالاهای دیگر نیز ایجاد شود و توسعه این ابزار نیازمند فرهنگ سازی و تبلیغات است. امین شکرریز با بیان اینکه می‌توان به واسطه اوراق گواهی سپرده مزیت‌های بسیاری برای توسعه معاملات ایجاد کرد، تصریح کرد: برای مثال می‌توان از اوراق گواهی سپرده طلا به عنوان وثیقه‌ای برای پرداخت تسهیلات استفاده کرد یا اینکه دارنده اوراق به واسطه آن بتواند در معاملات آتی سکه شرکت کند و در واقع اوراق گواهی به عنوان وجه تضمین پذیرفته شود.

مدیرکالایی کارگزاری سهم آشنا با اشاره به مزیت‌های گواهی سپرده طلا، اظهار کرد: علاوه بر پوشش ریسک سرقت، یکی از امکانات گواهی سپرده طلا، الکترونیکی بودن معاملات آن است و این یعنی حفظ زمان به این دلیل که دیگر نیازی به حضور فیزیکی برای انجام معاملات نیست. همچنین کارمزد آن نیز بسیار کم و برای هر سکه ۲۶۲/۰ درصد است که حدود ۲ هزار و ۶۰۰ تومان کارمزد خریدار و همین حدود نیز کارمزد فروشنده می‌شود. او ادامه داد: هزینه نگهداری سکه در بانک روزانه ۵ تومان است که برای یک سال یک هزار و ۸۲۵ تومان می‌شود که رقمی بسیار ناچیز است.

این کارشناس بازارهای کالایی با بیان اینکه گواهی سپرده طلا فرصت انجام معاملات برای آربیتراژگران را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کسانی که بخواهند سکه طلا را به صورت فیزیکی نیز دریافت کنند، می‌توانند وارد این بازار شوند. او در ادامه گفت: زمان برای توسعه این بازار لازم است. اما در عین حال نباید از تبلیغات و فرهنگ سازی در راستای ورود فعالان بازار طلا به این بازار غافل شد. شرکت‌های پردازش اطلاعات باید وارد این جریان شوند و از سوی دیگر کارگزاران نیز باید شبکه‌های اطلاع رسانی خود را در این زمینه گسترش دهند. وی همچنین عنوان کرد: استاندارد شدن و اطمینان از تقلبی نبودن سکه دیگر مزیت گواهی سپرده کالایی به شمار می‌رود.

انتقال معاملات طلا از کنار خیابان به بازاری نظام مند

مدیرعامل کارگزاری باهنر نیز در گفت‌وگو با با بازار امروز با تاکید بر اینکه گواهی سپرده طلا معاملات این کالای تاثیرگذار در اقتصاد را در یک کانال شفاف قرار می‌دهد، گفت: با توسعه گواهی سپرده طلا از نوسان‌های بی‌دلیل قیمت این کالا جلوگیری خواهد شد و امیدوارم که این بازار نظام مند بتواند جای بازارهای فعلی طلا که در کنار خیابان انجام می‌شود را بگیرد.

سید محمود حسینی پور با بیان اینکه برای توسعه بازار گواهی سپرده طلا نیازمند فرهنگ سازی و توجه بیشتر هستیم، خاطرنشان کرد: البته یکی از دلایلی که تاکنون این بازار آن طور که باید رونق نداشته این است که بازار طلا و سکه در رکود به سر می‌برد و درواقع سفته بازان این کالا فعالیت چندانی ندارند. وی اضافه کرد: اگر این بازار به رونق برسد و معاملات آن به طوری افزایش پیدا کند که جای معاملات فیزیکی این کالا را بگیرد، تا حد بسیار زیادی از نوسان‌های غیر منطقی طلا کاسته خواهد شد.

منبع: عصر بازار

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها