Man_filled_with_gold.jpg

پس از رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و رشد بهای طلا طی هفته های اخیر، این بار نوبت به کودتای نافرجام ترکیه رسید تا بار دیگر بهای طلا صعودی شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در حالی که قیمت طلا تا آخرین لحظات مبادلات روز جمعه رو به کاهش بود و انتظار می رفت که قیمت این فلز زرد برای نخستین بار در ۲ ماه اخیر با کاهش روبرو شود، ولی اعلام کودتای نظامی در ترکیه موجب شد تا قیمت طلا بار دیگر با افزایش نسبی روبرو شود.

پس از آنکه بن علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که ارتش قصد سرنگونی دولت را داشته ، قیمت طلا در بازارهای جهانی با افزایش نسبی روبرو شده است.

بر اساس این گزارش قیمت طلا که در آخرین لحظات مبادلات روز جمعه به ۱۳۲۸ دلار رسیده بود پس از اظهارات نخست وزیر ترکیه با افزایش همراه شد و با رشد ۰.۲۳ درصدی به بیش از ۱۳۳۷ دلار رسیده است.

قیمت طلا روز جمعه برای لحظاتی به کمتر از ۱۳۲۲ دلار نیز رسیده بود. تحلیلگران موسسه سرمایه گذاری بی ام او تاکید کردند که اعلام خبر کودتای نظامی در ترکیه موجب افزایش ۱۰ دلاری قیمت جهانی طلا شده است.

این موسسه سرمایه گذاری افزود: طی سال های اخیر طلا یک پوشش مطمئن در برابر تحولات سیاسی نبوده است ولی به نظر می رسد اگر بی ثباتی در سایر کشورهای منطقه ادامه یابد، این وضعیت تغییر کند و طلا بار دیگر به پوشش مطمئنی در برابر تحولات و نااطمینانی های سیاسی تبدیل گردد.

پیش از این اخبار مربوط به حادثه تروریستی در شهر نیس فرانسه نتوانسته بود تاثیر چندانی بر قیمت طلا داشته باشد. پنجشنبه شب راننده یک کامیون با سرعت بالا خود را به جمعیتی کوبید که از جشن روز ملی فرانسه در حال بازگشت بودند. در این حادثه تروریستی حداقل ۸۵ نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.

 تصمیم غیر منتظره بانک مرکزی انگلیس در عدم تغییر نرخ بهره در نشست اخیر خود نیز تاثیر زیادی بر کاهش قیمت جهانی طلا در روزهای اخیر داشته است.

به نظر می رسد قیمت طلا در روزهای آینده تحت تاثیر تحولات سیاسی ترکیه، نوسانات ارزش دلار و انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و چین قرار خواهد داشت.

افزایش شاخص سهام در بازارهای بین المللی طی روزهای اخیر نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، در صورت تشدید تنش های سیاسی و نگرانی ها نسبت به اوضاع ترکیه و همچنین نااطمینانی نسبت به اوضاع بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا قیمت طلا می تواند تا سطح ۱۴۰۰ دلار در هر اونس افزایش یابد.

منبع: رویترز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها