IMG18553286.jpg

با اقداماتی که بورس کالای ایران در پیش گرفته است، در آینده ای نه چندان دور شاهد شفافیت قیمت و معاملات در بازار طلا و ارز خواهیم بود چراکه معاملات گواهی سپرده سکه طلا راه اندازی شده و معاملات آتی ارز نیز در دستور کار این بورس قرار دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» مدیرعامل کارگزاری آتی ساز بازار با بیان مطلب فوق گفت: در اواخر سال گذشته معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران راه اندازی شد که رونق این معاملات به فرهنگ سازی و آشنایی فعالان بازار طلا و سکه بستگی دارد.
پویان دارابی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش بزرگی از نوسانات بازار طلا تحت تاثیر دلالان سبزه میدان است، خاطرنشان کرد: با شناساندن گواهی سپرده به فعالان بازار طلا و سکه و همچنین با راه اندازی بازار آتی ارز، بورس کالای ایران در آینده ای نزدیک نقش قابل توجهی در راستای شفافیت معاملات و قیمت طلا و ارز خواهد داشت.
 وی اظهار داشت: ایجاد گواهی های سپرده کالایی در بورس کالا علاوه بر ایجاد یک بازار مالی برای محصولات، به کاهش نوسانات بی رویه قیمت کالاها در بازار مصرف نیز کمک می کند.
مدیرعامل کارگزاری آتی ساز بازار تصریح کرد: ایجاد گواهی سپرده سکه طلا کمک بسیاری به ساماندهی بازار این محصول خواهد کرد و به نظر می رسد رفته رفته با ورود بازیگران جدید، بر حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا افزوده است.
دارابی اضافه کرد: در صورت رونق معاملات گواهی سپرده سکه طلا، روزانه بخشی از معاملات سکه به صورت کاغذی انجام می شود و این امر تا حد بسیار زیادی از نوسان های غیر منطقی طلا خواهد کاست.
 وی معتقد است، اگر گواهی سپرده برای کالاهای مختلف ایجاد شود و در آینده بتوان این بازار را در کنار معاملات فیزیکی بورس کالا برای محصولات مختلف توسعه داد، ظرفیت های مالی زیادی در بازار کالایی کشور ایجاد خواهد شد که در نهایت به توسعه اقتصادی خواهد انجامید.
وی در ادامه به مزیت های گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت:  گواهی سپرده طلا در آینده می تواند به عنوان وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه و همچنین به عنوان ضمانت برای دریافت تسهیلات از بانک ها مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرعامل کارگزاری آتی ساز بازار افزود: افزایش امنیت نگهداری سکه و کاهش ریسک جابه جایی های مکرر آن در اثر مبادلات فیزیکی، استفاده از ظرفیت ها و سرمایه های راکد و شفاف سازی معاملات سکه و واقعی شدن قیمت های بازار نقدی نیز از دیگر مزایای معاملات گواهی سپرده کالایی است.
براساس این گزارش، کلیه دارندگان سکه بهار آزادی طرح امامی ضرب سال ۸۶ با عیار ۹۰۰ در هزار و وزن ۸/۱۳۳ گرم می توانند پس از اخذ کد بورسی از کارگزاران دارای مجوز فعالیت در این حوزه، به خزانه داری پردیس بانک رفاه (به عنوان انبار مورد تایید بورس کالا) مراجعه و سکه های خود را به کارشناسان مربوطه ارایه کنند. در این بین کارشناسان پس از تایید سلامت و کیفیت سکه ها نسبت به درج مشخصات در سامانه مربوط اقدام کرده و در آخر گواهی سپرده کالایی از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه برای دارنده سکه های مورد تایید، صادر می شود که دارنده گواهی سپرده کالایی می تواند نسبت به انجام معاملات گواهی سپرده های خود در بورس از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۱۲:۳۰ هر روز کاری به صورت حراج پیوسته اقدام کنند. گفتنی است هزینه نگهداری هر قطعه سکه در انبار تنها ۵۰ ريال و هر بار هزینه کارشناسی ۵۰۰۰ ریال است.

منبع: سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها