dolar.jpg

دلار در سال گذشته، با نوسانات زیادی همراه شد و روندهای متفاوتی را پشت سر گذاشت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دلار در ماه های ابتدایی سال ۹۴ نوساناتی نزولی ولی در ادامه روندی صعودی به خود گرفت و طی دو ماه پایانی سال نیز کاهشی شد. به طور کل کمترین قیمت هر دلار آمریکا طی آن یک سال ۳۲۰۰ تومان و بالاترین سطح آن در محدوده ۳۷۳۰ تومان قرار گرفت.

یک کارشناس بازار ارز ضمن بیان این مطلب عنوان کرد: از جمله عوامل موثر بر کاهش قیمت دلار در ماه های ابتدایی سال گذشته می توان به افزایش امیدواری ها به مذاکرات هسته ای، افزایش عرضه دلار توسط بانک مرکزی، رابطه الاکلنگی نرخ دلار با قیمت طلای جهانی، کاهش حجم تقاضا برای واردات و افت قیمت درهم دبی تا محدوده ۸۶۰ تومانی در تیر ماه سال ۹۴ اشاره کرد.

نیما کرامت در ادامه افزود: بیانیه لوزان دیدگاه بسیاری از معامله گران دلار را تغییر داد و انتظارات آنها را کاهشی کرد و از طرفی افزایش قیمت طلای جهانی موجب شد تا رابطه الاکلنگی بین قیمت دلار داخلی و قیمت اونس تکرار شود و فشار بیشتری به قیمت دلار وارد کند. در همان ماه های ابتدایی سال گذشته واردکنندگان کالا نیز بعد از بیانیه لوزان واردات خود را کاهش دادند تا نتیجه مذاکرات به صورت قطعی مشخص شود و این اتفاق کاهش تقاضای دلار را تغییر داد. در همان ماه های ابتدایی سال گذشته وارد کنندگان کالا نیز بعد از بیانیه لوزان واردات خود را کاهش دادند تا نتیجه مذاکرات به صورت قطعی مشخص شود و این اتفاق باعث کاهش تقاضای دلار در کشور شد. تأثیر کاهش قیمت درهم نیز که کاملاً مشخص است و از عوامل موثر کوتاه مدت بر روی نرخ دلار می باشد ولی در ادامه ورق برگشت و شاهد روند صعودی آن بودیم.

وی گفت: افزایش سفرهای خارجی و رشد تقاضا برای دلار یکی دیگر از عوامل مهمی است که همواره بر بازار ارز اثر گذار است، در ماه های میانی سال ۹۴ بالا رفتن اعزام حجاج به مکه مکرمه و تقاضای آربیتراژی دلار برای ترکیه و عراق، افزایش نرخ درهم، کاهش قیمت نفت، کسری بودجه دولت، تقاضای زائران عتبات عالیات، تقاضای شرکت های تجاری در آستانه ماه ژانوایه و کاهش قیمت طلای جهانی از مهمترین فاکتورهای تأثیر گذار بر روند صعودی دلار بود.

کرامت در رابطه با دلایل نزولی شدن روند دلار در چند ماه پایانی سال گذشته عنوان کرد: از جمله این دلایل می توان افزایش قیمت طلای جهانی، بالا نرفتن نرخ حواله درهم، اجرایی شدن لغو تحریم ها به خصوص بازگشایی مجدد سوئیفت، خروج طلا از کشور و وارد شدن دلار و افزایش فشار عرضه این ارز را نام برد. پایین بودن قیمت طلا نسبت به ارزش واقعی آن در برهه ای از این دو ماه پایانی، موجب شد تا آربیتراژ طلا ایجاد شود و دلار بیشتری به کشور وارد گردد و این ماجرا به ضرر قیمت هر دلار آمریکا تمام شد، البته متوقف شدن روند کاهشی قیمت نفت نیز، از لحاظ روانی یکی از فاکتورهای تأثیر گذار بر کاهش دلار در کشور بوده است.

این کارشناس بازار ارز در پایان گفت: همانطور که می دانید نرخ ارز در کشور باید تقریباً با نرخ تورم تعدیل شود که متأسفانه سال های اخیر شاهد این تعدیلات به آن اندازه نبودیم و این همچون فنری است که جمع شده و به یکباره رها خواهد شد و این جهش ها تکانه وار است و بیشترین آسیب را به میزان سرمایه گذاری و اقتصاد ملی وارد می کند. امید است بعد از تک نرخ شدن دلار در کشور و راه اندازی معاملات آتی ارز، نوسانات شدید در این بازار بسیار کمتر شده و سرمایه گذاری در کشور افزایش یابد قطعاً به وسیله معاملاتی آتی ارز می توانیم تا حدی ریسک نوسانات ارز را کاهش دهیم و با کاهش این ریسک، سرمایه گذاری افزایش می یابد و خود به نوعی یکی از راه های افزایش رونق اقتصادی و عبور از رکود فعلی است.

منبع: بورس نیوز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها