بورس کالا

در هفته گذشته رویدادهایی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"اعلام دستور کارهای سازمان بورس در دوره جدید"،"رشد ۲۸۰درصدی حجم معاملات گواهی شمش طلا"،"شکسته شدن رکورد تاریخی ارزش معاملات روزانه صندوق های کالایی" و"دادوستد ۱۰ میلیون و ۶۹۵ هزار تن محصول در شهریورماه " اشاره کرد.

اعلام دستور کارهای سازمان بورس در دوره جدید

به گزارش کالاخبر،در هفته گذشته رئیس سازمان بورس در نشست هم اندیشی با مدیران ارکان بازار سرمایه، بخشی از دستور کارهای سازمان بورس و اوراق بهادار را در دوره مدیریت جدید تشریح کرد و گفت: ضمن پرهیز از اتخاذ تصمیم‌های خلق‌الساعه می‌بایست مولفه‌های اثرگذار در ایجاد نوسان را به حداقل برسانیم و زمینه را برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی فراهم کنیم .

حجت‌اله صیدی اعلام کرد: تلاش می‌کنیم تا از طریق همکاری‌ بین ارکان بازار سرمایه، زمینه ایجاد بازاری شفاف و روان‌ را فراهم کنیم.

وی که پیش‌تر در آیین تکریم و معارفه خود در هفته گذشته نیز بر لزوم توسعه بورس‌های کالایی تاکید کرده بود، بار دیگر لزوم اهتمام به اجرای این برنامه را یادآوری کرد و گفت: به دنبال انجام سلسله اقداماتی هستیم تا بورس کالا و بورس انرژی بزرگ شوند و در مسیر توسعه قرار بگیرند.

رشد ۲۸۰درصدی حجم معاملات گواهی شمش طلا

بررسی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران طی نیمه نخست امسال نشان می دهد که با معامله ۴تن و ۳۳۴ کیلوگرم شمش طلا، حجم این معاملات ۲۸۰ درصد به نسبت ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ (یک تن و ۱۴۵ کیلوگرم) افزایش یافته است.

عملکرد شش ماهه معاملات گواهی سپرده شمش طلا نشان می دهد که از ابتدای سال تا ۳۱ شهریور ماه ۴ هزار و ۳۳۴ کیلوگرم شمش طلا معادل ۴ تن و ۳۰۰ کیلوگرم شمش به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان در بورس کالای ایران معامله شده است.

براساس آمار معاملات، ۴۴۶ کیلوگرم شمش در فروردین، ۷۵۵کیلوگرم در اردیبهشت‌، ۶۹۱ کیلوگرم در خرداد، ۸۰۰ کیلوگرم در تیر، هزار و ۸ کیلوگرم در مرداد و ۶۳۴ کیلوگرم شمش طلا در شهریور ماه معامله شده است.

رکورد تاریخی ارزش معاملات روزانه صندوق های کالایی شکسته شد

ارزش روزانه معاملات صندوق های کالایی در بورس کالای ایران امروز سوم مهرماه با ثبت معامله نزدیک به ۳۰۲ میلیون واحد سرمایه گذاری از ۱۶۳۴ میلیارد تومان عبور کرد تا رکوردی جدید در ارزش روزانه این معاملات در تاریخ بازار سرمایه به ثبت برسد.

پیش از این، رکورد بیشترین ارزش معاملات صندوق های کالایی با ثبت ارزش ۱۵۶۶ میلیارد تومانی در ۱۸ فروردین ماه امسال به ثبت رسیده بود.

هم اکنون ۱۵ صندوق سرمایه گذاری کالایی با نمادهای «طلا»، «زر»، «عیار»، «گوهر»، «کهربا»، «مثقال»، «زرفام»، «نفیس»، «گنج»، «ناب»، «تابش»، «جواهر»، «آلتون»، «نهال» و «سحرخیز» در بورس کالای ایران فعال هستند.

دادوستد ۱۰ میلیون و ۶۹۵ هزار تن محصول در شهریور ماه

آمار معاملات بورس کالای ایران در ششمین ماه از سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که در این ماه ۱۰ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۷۲۲ تن انواع کالا به ارزش ۱۲۶ هزار و ۱۶۷ میلیارد تومان در بازار فیزیکی دادوستد شد.

تالار محصولات صنعتی و معدنی در شهریور ۱۴۰۳ میزبان معامله بالغ بر ۸ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۱۹۳ تن انواع کالا به ارزش ۸۳ هزار میلیارد تومان بود.

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در شهریور ۱۴۰۳، یک میلیون و ۸۷۸ هزار و ۳۰۹ تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از ۴۱.۴ هزار میلیارد تومان در دو بخش داخلی و صادراتی معامله شد.

از طرفی تالار کشاورزی نیز شاهد معامله یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم زعفران بود.همچنین ۲۸ هزار و ۲۱۸ تن انواع محصول به ارزش ۹۷۵ میلیارد تومان نیز در بازار فرعی بورس کالای ایران به فروش رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها