بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به" حذف رانت در بازار به سبب ایجاد بازار رقابتی در بورس کالا"،"توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی در دستور کار بورس کالا"، "دومین انبار شمش طلای بورس کالا راه اندازی می‌شود" و "۶ مزیت معاملات شمش طلا در بورس کالا" اشاره کرد.

حذف رانت در بازار به سبب ایجاد بازار رقابتی در بورس کالا

به گزارش کالاخبر ،نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بورس کالا به سبب ایجاد بستر مناسب برای کشف نرخ براساس عرضه و تقاضا و ایجاد یک فضای رقابتی مانع از ایجاد رانت در بازار محصولات تولیدی همچون فولاد، سیمان، پتروشیمی و ... شده است.

محمدرضا میرتاج‌الدینی در رابطه با مزایای عرضه محصولات در بورس کالا اظهار کرد: بورس کالا به سبب نظارت همه‌جانبه از سوی مسئولان، بازاری شفاف در عرصه معاملات به حساب می‌آید. ادامه عرضه محصولات در این بازار به سبب رفع قیمت‌گذاری دستوری، حذف دلالان و سفته‌بازان به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خواهد بود.

وی تاکید کرد: عده‌ای سعی دارند با انتشار اخبار کذب و ایجاد موانع متعدد مانع از عرضه محصولات در بازار شفاف بورس کالا شوند. مسئولان مربوطه در سازمان بورس و بورس کالا باید نظارت خود را با توجه به اهمیت این بازار افزایش دهند و مانع از دخالت‌های دستوری شوند.

توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی در دستور کار بورس کالا

رئیس اداره توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: توسعه ابزار گواهی سپرده کالایی و کارکردهای آن، مسیر بلندمدتی است که بورس کالا برای خود ترسیم کرده است که در این حوزه گواهی سپرده کالایی پسته می‌تواند بستری برای راه‌اندازی قراردادهای مشتقه و صندوق کالایی باشد. در این زمینه راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله در دستور کار قرار دارد و یک صندوق کالایی نیز به منظور سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر پسته، اعلام آمادگی کرده است.

محبوبه اسکندری گفت: کارکردهای این ابزار از جمله استفاده به عنوان ابزار تحویل در سایر قراردادهای مالی و مشتقه، ایجاد امکان انتشار سایر ابزارهای مالی مبتنی بر این ابزار، تامین مالی از طریق آن و توثیق گواهی سپرده به عنوان تضمین اخذ موقعیت در بازار مشتقه بورس کالا، همگی در حال تقویت و توسعه هستند. به این منظور ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فنی طراحی و در مرحله پیاده‌سازی هستند.

وی بیان کرد: قاعدتاً تکمیل زنجیره ابزارهای مالی و مشتقه در مورد محصولات کشاورزی به ویژه محصولات ارزآور و صادراتی، می‌تواند انتظارات ذی‌نفعان متعددی از جمله تولیدکنندگان، خریداران و مصرف‌کنندگان بازار داخلی و صادرکنندگان را تامین کرده و سبب جذب سرمایه به بازار این محصولات شود.

دومین انبار شمش طلای بورس کالا راه اندازی می‌شود

بورس کالا از فعال شدن انبار شمش طلای بانک صادرات ایران به عنوان دومین انبار شمش طلا از روز دوشنبه هفته آینده ۲۷ شهریور خبر داد.

براساس اطلاعیه مدیریت بازارهای مالی بورس کالای ایران دارایی های موجود در این انبار در نماد معاملاتی گواهی سپرده شمش طلا (CD۱GOB۰۰۰۱) قابل معامله خواهد بود.دارایی پایه هر گواهی سپرده کالایی معادل ۰.۱ گرم یا ۱۰۰ سوت از شمش طلای یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ (قسمت در ۱۰۰۰) است.

شمش های تولیدی شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان توسط تولیدکننده و شمش های سایر تولیدکنندگان خارجی صرفا توسط واردکنندگان مورد پذیرش بانک، قابل تحویل به انبار شمش طلای بانک صادرات هستند.

۶ مزیت معاملات شمش طلا در بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه به مزایای قابل توجه معامله طلا که از چند ماه گذشته در بورس کالا آغاز شده است، اشاره کرد و گفت: امکان وثیقه‌گذاری گواهی‌های سپرده طلا برای گرفتن وام نیز وجود دارد.

شایان گرجی به مزایای معاملات طلا در بورس اشاره کرد و افزود: ارزش هر برگ گواهی سپرده طلا، معادل یک دهم گرم طلا است که این موضوع به عنوان یک مزیت بزرگ در بازار طلا محسوب می‌شود؛ چراکه این اتفاق ضمن ایجاد زمینه برای ورود متقاضیان خرد به بازار طلا منجر به افزایش عمق این بازار خواهد شد.

وی، نقدشوندگی بالا را جزو ویژگی مهم بورس طلا دانست و ادامه‌ داد:همچنین معامله‌گران در بورس، طلای خریداری شده را بدون کسر مابه التفاوت می فروشند همچنین از نظر شاخص‌های امنیتی، معاملات بورس در سطح ایمن‌تری قرار دارد، زیرا طلا در خزانه بانک نگهداری می‌شود و خریدار دیگر نیازی به تحویل و نگهداری آن ندارد.

گرجی، معافیت مالیاتی را به عنوان دیگر مزیت معاملات طلا در بورس معرفی کرد و با اعلام اینکه مزیت دیگر بورس وجود اطمینان نسبت به اصل بودن طلای خریداری شده است، گفت: به هیچ عنوان در بورس شاهد تقلب و فروش طلای غیراستاندارد نیستیم؛ این در حالی است که در بازار فیزیکی همواره خطر تقلب تهدیدکننده سرمایه‌گذاران است.

یک تن و ۱۳۹ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا معامله شد

آمارها نشان می دهد از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران که به تاریخ ۱۸ اسفندماه سال گذشته برمی گردد تا ۲۱ شهریور امسال، یک تن و ۱۳۹ کیلوگرم شمش طلا در قالب ۱۱.۳ میلیون اوراق مبتنی بر کالا به ارزش ۳ هزار و ۷۹۹ میلیارد تومان معامله شد که امکان ورود سرمایه‌گذاران خُرد با حدود ۳۰۰ هزار تومان در این معاملات، یکی از جذابیت های این ابزار طلایی بورس کالاست.

بررسی دادوستدهای گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا که از ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ نخستین روزکاری خود را شروع کرد، نشان از روند تدریجی روبه‌جلوی معاملات اوراق مبتنی بر شمش طلا دارد.

بر مبنای آمار معاملات از ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ تا ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ (معادل ۱۴۴ روز کاری) در مجموع ۱۱ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۴۰۵ گواهی سپرده شمش طلا (برابر یک تن و ۱۳۹ کیلوگرم) به ارزش ۳۷ هزار و ۹۹۰ میلیارد و ۲۸۰ میلیون و ۵۶۲ هزار ریال (۳ هزار و ۷۹۹ میلیارد تومان) دست به دست شد.

راه اندازی قرارداد جدید آتی زعفران نگین

بورس کالا از راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران نگین تحویل اردیبهشت ۱۴۰۳ از یکشنبه ۱۹ شهریور خبر داد.

در متن اطلاعیه مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران آمده است: قرارداد آتی زعفران نگین تحویل اردیبهشت ۱۴۰۲ از امروز یکشنبه ۱۹ شهریور راه اندازی شده و تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ قابل معامله خواهد بود.زعفران نگین تحویلی این قرارداد در سررسید زعفران نگین برداشت سال ۱۴۰۲ در انبارهای جدید خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها