بورس کالا

در هفته گذشته رویدادهایی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به "حجم معاملات گواهی شمش طلا از ۸ تن گذشت"،"خالص ارزش دارایی های صندوق های طلا به بیش از ۵۰ همت رسید" و"فرآیند تحویل قرارداد آتی نقره سررسید شهریور اعلام شد" اشاره کرد.

حجم معاملات گواهی شمش طلا از ۸ تن گذشت

به گزارش کالاخبر،با معامله بیش از ۵۰ کیلوگرم شمش طلا در بازار گواهی سپرده بورس کالای ایران در روز ششم شهریور ماه، حجم این معاملات از زمان راه اندازی تاکنون از ۸ تن عبور کرد تا رکورد جدیدی در تاریخ این معاملات به ثبت برسد.

جدیدترین آمار ثبت شده در معاملات گواهی سپرده شمش طلا نشان می دهد که به دلیل استقبال گسترده سرمایه گذاران از این ابزار مالی مبتنی بر طلا، حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از زمان راه اندازی به بیش از ۸.۱ تن شمش به ارزش بیش از ۳۲ همت رسید.

به اعتقاد کارشناسان، دلیل استقبال معامله گران از این بازار به دلیل وجود مزایای متعدد همچون سهولت در معاملات، نداشتن ریسک های سنتی بازار فیزیکی طلا و امکان ورود به بازار طلا با مبلغی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان است.

خالص ارزش دارایی های صندوق های طلا به بیش از ۵۰ همت رسید

خالص ارزش بازار صندوق های طلا منتهی به ۵ مرداد ماه به بیش از ۵۰ همت رسید که صندوق طلای لوتوس ( طلا) با ۱۳.۵ همت (۲۷ درصد) و صندوق طلای عیار مفید ( مفید) با ۱۳.۳ همت (۲۶ درصد) بزرگترین صندوق های طلا هستند.

تعداد صندوق های طلا به عنوان ابزاری کاربردی برای تسهیل در فرآیند فروش تولیدکنندگان شمش طلا و تامین مالی آنها، به ۱۳ صندوق رسیده و توسعه بازار آن می تواند در راستای تقویت پشتوانه خزانه طلای کشور به دولت کمک‌کننده باشد.

به اعتقاد کارشناسان، دلیل استقبال معامله گران از این بازار به دلیل وجود مزایای متعدد همچون سهولت در معاملات، نداشتن ریسک های سنتی بازار فیزیکی طلا و امکان ورود به بازار طلا با مبلغی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان است.

مرداد طلایی بورس کالا با معامله یک تن شمش طلا

رکورد ماهانه حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از زمان راه اندازی این بازار تاکنون با عبور حجم معاملات از یک تن در مرداد ماه شکسته شد تا رکوردی تاریخی در این معاملات به ثبت برسد. همچنین در پی رکوردشکنی های متعدد، این ابزار مالی بورس کالا توانسته نزدیک به ۳۲ همت نقدینگی را به خود جذب کند.

معامله گران در مرداد ماه امسال رکورد تازه ای را در بازار گواهی سپرده شمش طلا به ثبت رساندند؛ به طوری که در مرداد ماه برای نخستین بار از ابتدای راه اندازی این ابزار (اسفندماه ۱۴۰۱) تاکنون حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از یک تن شمش طلا عبور کرد تا با رکوردشکنی دیگری در حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا، شاهد مردادی طلایی در این بازار باشیم.

به این ترتیب معامله نزدیک به ۳۰ کیلوگرم شمش طلا به ارزش هزار و ۴۴۲ میلیارد ریال در روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه، حجم معاملات مرداد ماه به یک هزار و ۸ کیلوگرم افزایش یافت. پیش از این، بیشترین رکورد در حجم معاملات ماهانه مربوط به اسفند ۱۴۰۲ با معامله ۸۴۳ کیلوگرم شمش بود.

فرآیند تحویل قرارداد آتی نقره سررسید شهریور اعلام شد

بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای زمان انجام فرآیند تحویل قرارداد آتی نقره سررسید شهریور ۱۴۰۳ را اعلام کرد.براساس اطلاعیه مدیریت بازار مشتقه و صندوق های کالایی، فرآیند تحویل قرارداد آتی نقره تحویل شهریور ماه، در روز چهارشنبه ۲۸ شهریور انجام می شود.

براساس این اطلاعیه، کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز، موظفند طبق ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند. گفتنی است، هر قرارداد آتی نقره شامل ۱۰۰ گرم از این محصول به صورت ساچمه گرانول با درجه خلوص حداقل ۹۹۹ است.همچنین کلیه مشتریان فروشنده موظفند دو روز کاری قبل از سررسید شهریور ۱۴۰۳ یعنی روز دوشنبه ۲۶ شهریور و براساس تعیین وقت قبلی اقدام به تحویل نقره به باجه معرفی شده کنند. تحویل نقره نیز به صورت ۱۰۰ گرم یا مضربی از ۱۰۰ گرم خواهد بود.

فرآیند تحویل قراردادهای اختیار معامله سکه و شمش طلا سررسید شهریورماه

بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای فرآیند تحویل قرارداد اختیار معامله سکه و شمش طلا سررسید شهریور ماه را اعلام کرد.

براساس اطلاعیه مدیریت بازار مشتقه و صندوق های کالایی،فرآیند تحویل در قرارداد اختیار معامله سکه طلا سررسید شهریور ماه ۱۴۰۳ در روز دوشنبه ۲۶ شهریور ماه انجام می شود.

تحویل از طریق گواهی سپرده سکه طلا با نماد "CD۱GOC۰۰۰۱"(سکه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید) امکانپذیر بوده و درخواستهای اعمال ارائه شده خریداران و ایفای تعهدات فروشندگان در نمادهای در زیان وارد فرآیند تحویل نخواهند شد.

همچنین بر اساس اطلاعیه مدیریت بازار مشتقه و صندوق های کالایی فرآیند تحویل در قرارداد اختیار معامله شمش طلا سررسید شهریور ماه ١٤٠٣ روز یکشنبه ۱۸ شهریور انجام می شود.بر اساس این اطلاعیه،تحویل از طریق گواهی سپرده شمش طلا با نماد " CD۱GOB۰۰۰۱"امکانپذیر بوده و درخواست های اعمال ارائه شده خریداران و ایفای تعهدات فروشندگان در نمادهای در زیان وارد فرآیند تحویل نخواهند شد.

فرآیند تحویل قراردادهای آتی و اختیار معامله صندوق کهربا

فرآیند تحویل قراردادهای آتی و اختیار معامله واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلای کهربا سررسید شهریور ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

بر اساس اعلام مدیریت بازار مشتقه و صندوق های کالایی ،فرآیند تحویل در قرارداد آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای کهربا تحویل شهریور ماه ١٤٠٣ ،روز شنبه ۱۷ شهریور ماه است.لذا کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند براساس ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند.

همچنین فرآیند تحویل در قرارداد اختیار معامله واحدهای سرمایه گذاری این صندوق نیز در روز شنبه ۲۴ شهریور ماه انجام می شود.

تحویل از طریق واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلای کهربا با نماد "صندوق س.پشتوانه سکه طلا کهربا (کهربا)" امکان پذیر بوده و درخواسته ای اعمال ارائه شده خریداران و ایفای تعهدات فروشندگان در نمادهای در زیان وارد فرآیند تحویل نخواهند شد.

پذیرش‌های جدید بورس کالا

در هفته گذشته مدیریت پذیرش بورس کالای ایران با صدور۱۹ اطلاعیه از پذیرش های جدید برای عرضه در بازار اصلی و فرعی خبر داد.همچنین ۳ دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد در بازار فرعی پذیرش شدند.

به این ترتیب سنگ آهن دانه بندی، شمش فولادی، مفتول آلومینیوم، ۳ محصول قیر، میلگرد فولادی به مقدار ٥٠٠.٠٠٠ تن، در بازار اصلی پذیرش شدند.همچنین ورق گرم فولادی به مقدار ١٠.٠٠٠ تن، کلینکر به مقدار ٢٧٥ هزار تن، کلینکر به مقدار ٢٤٠.٠٠٠ تن، ورق گرم آلیاژی به مقدار ٦.٠٠٠ تن، کنسانتره مس به مقدار ١٠٠ تن، ۳ دستگاه آپارتمان مسکونی با پلاک های ثبتی ٣٣٣٥/٢٦٠٣، ٣٣٣٥/٢٦٠٤ و ٣٣٣٥/٢٦١٣، بدنه ضایعاتی خودرو به تعداد ١٦٠ دستگاه، ضایعات بدنه ای خودرو به تعداد ٨٧٠ عدد، ضایعات مونتاژی خودرو به تعداد ٣٥.٠٠٠ عدد و چرخ خودرو ضایعاتی به تعداد ٣٨٠ عدد در بازار فرعی پذیرش شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها