• ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
  • کد خبر: 88058
نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه در آستانه تعطیلات طولانی کریسمس کاهش یافت اما دومین رشد هفتگی متوالی خود را به ثبت رساند.

به گزارش کالاخبر ،بهای معاملات نفت برنت با ۳۲ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، در ۷۹ دلار و ۷ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۳ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، در ۷۳ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه بسته شد.

هر دو شاخص برای کل هفته، حدود سه درصد رشد کردند و به رشد حدود یک درصدی در هفته قبل افزودند.

در خاورمیانه، کشتی‌های بیشتری از عبور از مسیر دریای سرخ اجتناب می‌کنند. شرکت‌های کشتیرانی بزرگ مرسک و CMA CGM اعلام کردند که هزینه‌های بیشتری را به دلیل تغییر مسیر کشتی‌ها، اضافه می‌کنند.

این حملات باعث مختل شدن عبور کشتی‌ها از کانال سوئز شده که مسیر عبور حدود ۱۲ درصد از تجارت جهانی است.

جان ایوانز، تحلیلگر شرکت «پی وی ام» درباره تاثیر این اختلال گفت: توقف مستقیم عرضه، تنها دلیل تاثیر وضعیت دریای سرخ بر قیمت نفت نیست زیرا نرخ کرایه و هزینه‌های بیمه هم افزایش یافته است.

در این بین، تصمیم آنگولا برای ترک اوپک، ممکن است زمینه را برای افزایش سرمایه گذاری پکن در صنعت نفت و سایر بخش‌های اقتصاد این کشور هموار کند. آنگولا روزانه حدود ۱.۱ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر شرکت «پرایس فیوچرز» در این باره گفت: حتی اگر چین سرمایه گذاری بزرگی در آنگولا انجام دهد، مدتی طول خواهد کشید تا تولید نفت این کشور آفریقایی افزایش پیدا کرد. آمار تورم آمریکا و تحولات دریای سرخ، حمایت بیشتری از قیمت نفت در مقایسه با افزایش تولید نفت آنگولا، خواهد داشت.

در این بین، عراق بر حمایت این کشور از توافق کاهش تولید اوپک پلاس و پایبندی به کاهش تولید داوطلبانه نفت تاکید کرد. گروه اوپک پلاس شامل اعضای اوپک و متحدانشان نظیر روسیه است.

در آمریکا، یک شاخص مهم تورم، ضعیف‌تر از حد انتظار بود و خوش بینی سرمایه گذاران نسبت به کاهش هزینه‌های استقراض از سوی فدرال رزرو آمریکا در سال میلادی آینده را تقویت کرد. نرخ‌های بهره پایین‌تر، هزینه‌های استقراض مصرف کننده را کاهش می‌دهد و به رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت کمک می‌کند.

این انتظارات که فدرال رزرو آمریکا، نرخ‌های بهره را در سال میلادی آینده کاهش می‌دهد، باعث شد شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای رقیب، به پایین‌ترین حد خود از ژوئیه نزول کند. دلار ضعیف‌تر، تقاضا برای سوخت را از سوی خریداران غیرآمریکایی تقویت می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، اما همه اخبار اقتصادی آمریکا مثبت نبود. فروش خانه‌های جدید در نوامبر، به پایین‌ترین میزان در یک سال اخیر کاهش یافت اما شاید این کاهش در بحبوحه کمبود خانه‌های موجود که تقاضا برای ساخت و ساز جدید را تقویت می‌کند، موقتی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها