شمش طلا

یک کارشناس بازار سرمایه به مزایای قابل توجه معامله طلا که از چند ماه گذشته در بورس کالا آغاز شده است، اشاره کرد و گفت: امکان وثیقه‌گذاری گواهی‌های سپرده طلا برای گرفتن وام نیز وجود دارد.

به گزارش کالاخبر به نقل از ایرنا، شایان گرجی به مزایای معاملات طلا در بورس اشاره کرد و افزود: ارزش هر برگ گواهی سپرده طلا، معادل یک دهم گرم طلا است که این موضوع به عنوان یک مزیت بزرگ در بازار طلا محسوب می‌شود؛ چراکه این اتفاق ضمن ایجاد زمینه برای ورود متقاضیان خرد به بازار طلا منجر به افزایش عمق این بازار خواهد شد.

وی، نقدشوندگی بالا را جزو ویژگی مهم بورس طلا دانست و ادامه‌ داد: خریدار هر زمان که بخواهد می‌تواند اقدام به معامله طلای خریداری شده کند.

گرجی خاطرنشان‌کرد: ممکن است این بازار از نظر نقدشوندگی با بازار فیزیکی مورد مقایسه قرار بگیرد، اما «بدون اجرت بودن طلا» تفاوت عمده‌ای است که در بورس وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: همچنین معامله‌گران در بورس، طلای خریداری شده را بدون کسر مابه التفاوت می فروشند، در حالی که در بازار سنتی در هنگام خرید مبلغی بالاتر از نرخ روز و در هنگام فروش مبلغی پایین‌تر را برای فروش در نظر می‌گیرند.

وی متذکر شد: همچنین از نظر شاخص‌های امنیتی، معاملات بورس در سطح ایمن‌تری قرار دارد، زیرا طلا در خزانه بانک نگهداری می‌شود و خریدار دیگر نیازی به تحویل و نگهداری آن ندارد.

گرجی، معافیت مالیاتی را به عنوان دیگر مزیت معاملات طلا در بورس معرفی کرد و توضیح‌داد: معاملات انجام شده در بازار فیزیکی مشمول مالیات هستند، این در حالی است که معامله طلا در بورس از پرداخت مالیات معاف است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: این مزیت در کنار عدم پرداخت اجرت و مابه التفاوت، باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های خرید طلا در بورس خواهد شد.

وی به کارمزد دریافتی بورس اشاره کرد و گفت: هرچند در بورس کارمزدی بابت معاملات دریافت می‌شود، اما عدد آن به قدری ناچیز است که برای معامله‌گران قابل توجه نخواهد بود.

گرجی با اعلام اینکه مزیت دیگر بورس وجود اطمینان نسبت به اصل بودن طلای خریداری شده است، گفت: به هیچ عنوان در بورس شاهد تقلب و فروش طلای غیراستاندارد نیستیم؛ این در حالی است که در بازار فیزیکی همواره خطر تقلب تهدیدکننده سرمایه‌گذاران است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در کنار همه مزایای ذکر شده، امکان وثیقه‌گذاری گواهی‌های سپرده طلا برای گرفتن وام نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: افراد در عین اینکه سرمایه‌گذاری روی یک کالای نقدشونده و با ارزش انجام می‌دهند، می‌توانند ما به ازای ارزش این دارایی از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند و برگه‌های گواهی سپرده طلا را به عنوان وثیقه به بانک بسپارند.

گرجی در ادامه به مشکل موجود در روش واریز وجه برای کارگزاری‌ها اشاره کرد و گفت: خریدار واریزی را به حساب کارگزاری‌ها انجام می‌دهد، پس از آن کارگزاری یک چک را در وجه بورس کالا صادر می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه‌داد: پس از این اقدام، تحویل‌دار باید این چک را به حساب بورس کالا واریز کند، سپس بورس کالا حساب کارگزار را شارژ و در نهایت کارگزار کیف پول مشتری را شارژ خواهد کرد.

وی در پایان گفت: این فرآیند کمی زمان‌بر است و متقاضیان به‌راحتی با این روش کنار نمی‌آیند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها