صباغ

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو می گوید: انعقاد قرارداد بلندمدت میان صنایع بالا و پایین دستی، تامین مواد اولیه از طریق واردات همزمان با حفظ رقابت پذیری صنایع، پیش بینی پذیری بازار (عرضه های سه ماهه، شس ماهه و نه ماهه)، حذف سهمیه ها و کاهش رانت ناشی از اختلاف قیمت بازار و بورس، تسهیل صادرات و حذف امضای طلایی، تامین مالی حوزه صنعت از طریق ابزار بورس های کالایی مهمترین اهدافی هستند که در الگوی جدید مدیریت بازار بر انها تمرکز می شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از گسترش، امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو داشت: واگرایی زنجیره ارزش، کمبود منابع سنگ آهن، ضعف زیرساخت و کمبود گاز برق و آب، بهره وری اندک، تعدد مراکز پیشنهادهنده به دولت، مقدار گمرکی در کشورهای هدف، هزینه حمل و نقل بالا، خطر ریزش دلار، افزایش حساسیت دولت و مجلس و تقویت نگاه کسب درآمد از صنعت فولاد و تنظیم بازار از جمله مهمترین چالش های پیش روی این صنعت هستند.

وی افزود: در بورس کالای ایران طیف فولاد عرضه می شود. از جمله مزایای عرضه در بورس آن است که کالا و کیفیت آن تضمین شده و امکان معافیت مالیاتی ۱۰ درصدی فراهم می شود.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: کشورهای مختلف ابزارهای متفاوتی برای مدیریت بازار به کار می گیرند. مثلا چین سقف نوسانات قیمت را در بورس تغییر می دهد یا امسال عوارض صادرات را از ۱۵ به ۲۰ درصد افزایش داد. کشوری مثل آلمان از سیاست مالیات پلکانی استفاده می کند. تنظیم بازار فولاد همواره چالش بوده است. دلایل مختلفی برای عدم موفقیت در این زمینه وجود دارد. مثلا استراتژی بلندمدت و قابل قبولی وجود ندارد یا به صورت کامل از ابزارهای در دسترس دولت استفاده نمی شود.

صباغ افزود: چند هدف کلان داریم. به دنبال ذخیره سازی کالاها به منظور عرضه در مواقع کمبود هستیم. انعقاد قرارد بلندمدت میان صنایع بالا و پایین دستی، تامین مواد اولیه از طریق واردات همزمان با حفظ رقابت پذیری صنایع، پیش بینی پذیری بازار (عرضه های سه ماهه، شس ماهه و نه ماهه)، حذف سهمیه ها و کاهش رانت ناشی از اختلاف قیمت بازار و بورس، تسهیل صادرات و حذف امضای طلایی، تامین مالی حوزه صنعت از طریق ابزار بورس های کالایی مهمترین اهدافی هستند که در الگوی جدید مدیریت بازار بر انها تمرکز می شود.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: در این الگو بازارها به دو دسته مازاد عرضه و کسری عرضه تقسیم می شود و متناسب با این تقسیم بندی بازار مدیریت می شود. این الگو می تواند بحران ها را مدیریت و ابزارهای لازم را برای دولت فراهم آورد. این الگو توان مدیریت شوک های قیمتی بین المللی را هم دارد. همچنین امکان مدیریت شوک های ناشی از قطع انرژی را نیز دارد.

صباغ خاطرنشان کرد: الگوی مذکور به تائید معاون اول ریاست جمهوری رسیده است. برای پیاده سازی این الگو به قانون نیاز است. قطعا نیاز است که الگو به صورت یک شبه در مورد تمامی کالاها اعمال شود.

وی اظهار داشت: در فرمول جدید قیمت توسط بازار مشخص می شود. فیلترها در شرایط خاص اعمال می شود و دولت وارد می شود.

وی افزود: مدل هنوز ابلاغ نشده و شرکت ها بنا به میل خود ان را اجرا می کنند. حتما باید با انجمن ها مشورت داشته باشیم. یک فاز ازمایشی سه ماهه خواهیم داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها