• ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
  • کد خبر: 64992
زعفران

سیداحسان مصطفوی رئیس سازمان جهانی مدیریت و تولید زعفران (OSEC) با اشاره به اینکه از پتانسیل‌های موجود در فاروج می‌توان برای ساخت انبارهای بورس زعفران بهره برد تا کشاورزان و زعفرانکاران با این انبارها زعفران خود را سپرده گذاری کنند گفت: از ظرفیت بورس کالای کشور می توان برای کشف قیمت زعفران این منطقه بهره برد و ساخت این انبارها می‌تواند به عنوان گامی عظیم در بهبود زیرساخت‌های زعفران فاروج لحاظ شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، بیش از دو دهه از کشت زعفران این گرانترین ادویه جهان در فاروج می‌گذرد اما هنوز این محصول برای بهره برداران آن اقتصادی نشده و کشاورزان چشم انتظار سلطنت طلای سرخ هستند.

به رغم اینکه کشور ما ۹۰ درصد تولید زعفران را دارد اما هنوز در حوزه فرآوری این محصول جایگاه ویژه‌ای نیافته‌ایم و فاروج هم که قطب تولید این محصول در استان است از این قاعده مستثنی نیست.

تولید کاغذ و چوب از گل زعفران، داروهای ضد افسردگی، انواع لوازم آرایشی، بهداشتی و... گوشه‌ای از استفاده بهینه از ضایعات این گل زیباست که هنوز پای فن آوری آن به قطب تولید این محصول نرسیده است.

ناباورانه باید گفت کشاورزان این محصول با دغدغه نقش دلالان در قیمت گذاری گل، هر سال چشم انتظار رخ نمودن این گل گران قدر هستند و در مخیله آن‌ها بهره برداری از اجزای دیگر گل نمی‌گنجد.

هرچند امسال کشاورزان سال زعفرانی بهتری را آغاز کردند اما تا نقطه مطلوب راه بسیار و دغدغه‌ها باقی است.

خیز فاروج برای اقتصادی‌تر شدن محصول زعفران

فرماندار فاروج با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای ساماندهی و برداشت بهتر این محصول در شهرستان انجام شده که نقطه عطف آن راه اندازی بازارچه زعفران بوده تا کشاورزان با دغدغه کمتری تولید خود را به بازار عرضه کنند، گفت: امسال برای کمک به کاهش مشکلات بهره برداران این محصول، نشست‌های پیش از آغاز برداشت برگزار شد و با مصوباتی همراه بود.

ابوالحسن نجفی حاج تقی افزود: زیر ساخت‌ها برای فرآوری این محصول در شهرستان به رغم فعالیت هفت واحد فرآوری زعفران، هنوز فراهم نیست.

فرماندارفاروج با اشاره به اینکه فقط چهار هزار و ۴۰۰ کیلوگرم (۴/۴ تن) ظرفیت واحدهای فرآوری زعفران شهرستان است، بیان کرد: ظرفیت تولید نگین زعفران در شهرستان ۱۷ تن از سطح دو هزار و ۵۶۰ هکتار مزارع این محصول است که از این مقدار ۱۳ تن به صورت فله‌ای به استان‌های دیگر عرضه می‌شود.

وی دیر اعلام شدن نرخ خرید تضمینی در سال گذشته را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده، امسال نرخ خرید تضمینی، هم زمان با آغاز برداشت محصول بود که به بهره برداران در روند تصمیم گیری برای نحوه عرضه محصول خود کمک کرد.

فرماندار فاروج گفت: برای اقتصادی‌تر شدن این محصول در شهرستان و بهره وری بیشتر از آن، نشست تخصصی با یکی از شرکت‌های نوآورانه (او اس ای سی) در حوزه این محصول برگزار شد که امیدواریم ثمرات آن به کام کشاورزان باشد.

تکرار نشدن سرنوشت انگور برای زعفران

نماینده مردم فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای مبتلا نشدن زعفران فاروج به سرنوشت انگور گام برداشته‌ایم که موفقیت آن در سایه همدلی متولیان و کشاورزان رقم می‌خورد

علی آذری اظهار کرد: این محصول به تنهایی می‌تواند اقتصاد شهرستان فاروج را متحول کند اما تحقق آن به اتحاد و بکارگیری راهکارهای موفق و امتحان شده نیاز دارد.

وی با بیان اینکه به رغم دارا بودن سهم ۹۰ درصدی در تولید زعفران جهان اما تحقیقات علمی در خور بیانی در حوزه این محصول نداریم، تاکید کرد: زعفران، محصول استراتژیکی است اما قدر این تولید را نمی‌دانیم.

آذری با اشاره به اینکه زعفران می‌تواند برای مردم امنیت شغلی ایجاد کند، گفت: تنوع حوزه‌های مصرف این محصول و کاربردی بودن همه بخش‌های این گل، زمینه مناسبی برای پویا شدن اقتصاد شهرستان را فراهم کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت تشکیل انجمن و یا سمنی در حوزه این محصول در شهرستان فاروج، افزود: راه اندازی انبار بورس برای تبدیل شدن هر کشاورز به یک صادرکننده، راه اندازی مزرعه الگویی و معرفی یک برند برای تولیدات زعفران را از مسئولان شهرستان مطالبه کرده‌ایم.

آمادگی OSEC برای همکاری در راه اندازی انبار بورس و موزه ژن زعفران 

رئیس سازمان جهانی مدیریت و تولید زعفران (OSEC) گفت: شهرستان فاروج در آینده نزدیک می‌تواند در صنعت زعفران کشوری نقشی مهم و اساسی ایفا کند.

سیداحسان مصطفوی نیز هفته گذشته در جمع خبرنگاران فاروج اظهار کرد: با داشتن نگاهی استاندارد با چشم اندازی بین الملی می‌توان زمینه ارتقا جایگاه زعفران را در فاروج فراهم کرد.

مصطفوی با اشاره به اینکه از پتانسیل‌های موجود در فاروج می‌توان برای ساخت انبارهای بورس زعفران بهره برد تا کشاورزان و زعفرانکاران با این انبارها زعفران خود را سپرده گذاری کنند، بیان کرد: می‌توان از ظرفیت بورس کالای کشور برای کشف قیمت زعفران این منطقه بهره برد و ساخت این انبارها می‌تواند به عنوان گامی عظیم در بهبود زیرساخت‌های زعفران فاروج لحاظ شود.

این فعال عرصه زعفران گفت: با ایجاد برند، هر زعفران کار می‌تواند یک صادر کننده باشد و زعفرانش به نام او در بازارهای جهانی به فروش برسد.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح می‌تواند به معیشت کشاورزان به‌عنوان یکی از اجزای اصلی زنجیره ارزش زعفران، کمک کند که به زودی این روند وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران بیان کرد: متاسفانه زعفران ایران در بازارهای بین‌المللی عمدتاً به صورت غیرفرآوری شده عرضه می‌شود اما اگر بتوانیم محصولات زعفران‌پایه در دسته‌های مختلف از قبیل آرایشی، بهداشتی، دارویی و... تولید کنیم، می‌توانیم ده‌ها برابر فروش عمده این محصول استراتژیک، ارزآوری برای کشورمان داشته باشیم.

وی از آمادگی OSEC برای در اختیار قرار دادن ۱۰۰ دستگاه خشک کن صنعتی زعفران به کشاورزان فاروج خبر داد و افزود: این رویکرد با هدف تولید نگین استاندارد و منطبق با اصول مدنظر سازمان بورس است که با این روند کشاورز می‌تواند محصول خود را در بورس سپرده کند.

مصطفوی بیان کرد: این رویکرد مانع از عرضه یکباره محصول به بازار می‌شود که به حفظ و ارتقاء قیمت زعفران کمک می‌کند.

وی ثبت روز ملی زعفران را از نمایندگان شهرستان‌های دارای این محصول به ویژه فاروج مطالبه کرد و گفت: ثبت این روز به جلب توجه مسئولان برای کمک به کاهش مشکلات مسیر تولید این کالای ارزآور منجر می‌شود.

مصطفوی گفت: اجرای مزارع الگویی، گام دیگری در مسیر ارتقا زعفران فاروج است که روند صادرات را هم این طرح تسهیل می‌کند.

وی در خصوص لزوم ورود علم و تکنولوژی‌های روز دنیا به صنعت زعفران، گفت: با همکاری دانشگاه‌های معتبر کشور، زمینه پرورش و تجاری‌سازی ایده‌های نوین در حوزه صنعت زعفران چه در بخش دارویی و چه در بخش بهداشتی ایجاد شده است.

مصطفوی افزود: سازمان OSEC با همکاری پردیس دانشگاه تهران، درخصوص راه‌اندازی موزه ژن زعفران در فاروج آمادگی دارد تا با نمایش ۲۰۰ مدل ژنوم زعفران شناسایی شده بتوانیم به توسعه گردشگری کشاورزی منطقه کمک کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها