• ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
  • کد خبر: 63080
آلومینیوم

در پی کودتای نظامی در کشور گینه، قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی به بالاترین سطح طی ۱۰ سال اخیر رسید. «فایننشال تایمز»، با اشاره به این مساله که گینه بزرگ‌ترین تولیدکننده بوکسیت به‌عنوان ماده اولیه تولید آلومینیوم در جهان است، نوشت: «نگرانی در مورد اختلال در عرضه بوکسیت در دنیا بالا گرفته است. زیرا گینه نتواند به عرضه این محصول ادامه دهد، تولید آلومینیوم کاهش پیدا می‌کند و کمبود عرضه فشار زیادی به قیمت این فلز پرمصرف وارد خواهد کرد.»

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ پس از کودتا در گینه، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن ۱۵ درصد بیش از روز پنجم سپتامبر معامله شد درحالی‌که قیمت این فلز در بورس شانگهای بالغ‌بر ۱۰ درصد بیش‌تر از روز پنجم سپتامبر بود. در روز هفتم سپتامبر سال ۲۰۲۱ قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن برابر با ۲۷۷۵.۵۰ دلار بود که بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۱ تاکنون است. در بورس شانگهای نیز هر تن آلومینیوم با قیمت ۲۷۵۰ دلار مبادله شده است.

«اولگ دری پاسکا» یکی از کارشناسان بازارهای فلزی به «فایننشال تایمز»، گفت: «کودتای نظامی در کشور گینه می‌تواند بازار آلومینیوم را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد. به نظر می‌رسد بازار این فلز و تمام صنایع پایین‌دستی مصرف‌کننده آن روزهای سختی را در پیش خواهند داشت، زیرا تا زمانی که اوضاع در گینه به حالت عادی بازگردد، اختلال در عرضه بوکسیت، مشاهده خواهد شد.»

براساس این گزارش، گینه یکی از عرضه‌کنندگان کلیدی بوکسیت در دنیاست و یک‌چهارم از کل بوکسیت مصرفی دنیا و نیمی از بوکسیت مصرفی کشور چین را تأمین می‌کند. چین نیز تولیدکننده ۶۰ درصد از آلومینیوم دنیاست و اگر واردات مواد اولیه به این کشور با اختلال روبرو شود، نه‌تنها صنایع داخلی چین بلکه تمام صنایع مصرف‌کننده آلومینیوم در دنیا با اختلال روبرو می‌شود.

«جی پی مورگان» در این مورد نوشت: «انتظار می‌رود بعد از فروکش کردن درگیری‌ها در گینه، قراردادهای صادرات بوکسیت تغییر کند. این تغییرات و مذاکرات جدید هم می‌تواند روی میزان عرضه، تغییر ایجاد کند و هم قیمت را تحت تأثیر قرار دهد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها