آلومینیوم

با افزایش سرعت واکسیناسیون در دنیا و خروج تدریجی اقتصاد کشورهای صنعتی از وضعیت کرونایی، تقاضا برای آلومینیوم هم جهش کرده است به گونه ای که این فلز بالاترین سطح قیمتی طی ۱۰ سال اخیر را در هفته اول آگوست تجربه کرد.

به گزارش «کالاخبر»؛ طبق گزارش «فایننشال تایمز»، در هفته اول ماه آگوست سال ۲۰۲۱ میلادی قیمت آلومینیوم به ۲ هزار و ۶۱۵ دلار به ازای هر تن رسید که بالاترین سطح طی ۱۰ سال اخیر است. آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون قیمت هرتن آلومینیوم در بازار۳۱ درصد ، رشد داشته است.

رشد چشمگیر قیمت آلومینیوم دریک سال اخیر

همچنین براساس گزارش منتشرشده توسط بانک جهانی، در ماه جولای قیمت هر تن آلومینیوم در بازار جهانی به ۲ هزار  و ۴۹۸  دلار رسید و این در شرایطی است که در ماه می هرتن از این فلز اساسی با قیمت ۲ هزار  و ۴۴۷ دلار به فروش می‌رسید.

طبق این گزارش، روند افزایشی قیمت این محصول ارزشمند از سال گذشته، چشمگیر بوده است. متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در سال ۲۰۱۹ معادل هزار و ۷۹۴ دلار بود و طی سال ۲۰۲۰ و در جریان تمام چالش‌های تحمیل‌شده به اقتصاد دنیا، برآیند قیمت در مرز هزار و ۷۰۴ دلار قرار داشت. اگرچه در فصل دوم همان سال، هر تن آلومینیوم در بازار با قیمت هزار و ۴۹۸ دلار  هم مبادله می‌شد.

پایان معضل مازاد عرضه

فایننشال تایمز تأکید کرد: «بازار آلومینیوم در یک دهه اخیر با معضل مازاد عرضه روبرو بود که دلیل آن سرمایه‌گذاری‌های زیاد چین در صنعت آلومینیوم‌سازی و افزایش تولید در این کشور بود. چین هم‌اکنون، یکی از کشورهای تولیدکننده آلومینیوم است که محصولاتش سهم زیادی از نیاز داخلی را تأمین می‌کند. رشد تولید این محصول ارزشمند فلزی در چین باعث شد تا توازن در بازار برهم بخورد و مازاد عرضه ایجاد شود که درنهایت، زمینه را برای کاهش قیمت فراهم کرد.»

ولی به نظرمی رسد گذر اقتصاد دنیا از دوره کرونایی و رشد تقاضا در تمام بخش‌های اقتصادی مرتبط، اعم از باتری خودرو، خودرو، قوطی‌های کنسرو، قوطی‌های نوشیدنی‌ها و دیگر کالاهای صنعتی، زمینه را برای تسریع روند افزایش تقاضا برای آلومینیوم فراهم کند و ورق را در بازار آلومینیوم برگرداند.

تقاضای آلومینیوم رکورد می‌زند

«کالین همیلتون»، تحلیل‌گر مرکز مطالعات بازارهای کالایی در لندن براین باور است که طی سال جاری، نرخ رشد سالانه تقاضا، از مرز ۵۴ درصد عبور می‌کند که بالاترین نرخ رشد سالانه طی یک دهه اخیر خواهد بود. همچنین، از آنجا که آلومینیوم در بخش‌های مختلف اقتصاد و صنعت کاربرد دارد، احیای پساکرونایی هر بخش، می‌تواند عامل مهمی در رشد تقاضا و افزایش قیمت در بازار این فلز باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها