فردین یزدانی

فردین یزدانی کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که باید در خصوص عرضه مسکن در بورس کالا، زمینه سرمایه‌گذاری مردم به شیوه ای فراهم شود که با تامین مالی انبوه سازان، امکان خرید خانه با درآمد و پس انداز مردم صورت گیرد که کل فرآیند نیز به دلیل انجام در بورس کالا به صورت شفاف و نظارت شده اجرایی می شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، ورود مسکن به بورس کالا با هدف تامین پایدار بخش مسکن از مدت‌ها پیش مطرح بود تا در نهایت در ۲۹ مرداد سال گذشته تابلوی املاک و مستغلات بورس کالای ایران با عرضه ملک شرکت عمران شهر جدید پردیس آغاز شد و در ادامه بانک اقتصاد نوین و وزارت دفاع نیز املاک خود را از طریق بورس کالا به حراج گذاشته و فروختند. امسال نیز از بورس کالا خبر می رسد که آستان قدس رضوی و شرکت عمران شهر جدید هشتگرد تعدادی از املاک خود را برای عرضه بر تابلوی املاک و مستغلات پذیرش کرده اند. کاربرد اصلی این تابلو، جایگزینی شیوه سنتی و زمانبر مزایده املاک نهادهای مختلف با حراج الکترونیک است تا دارندگان املاک از بستر بورس کالا استفاده کرده و در کوتاه ترین زمان و به شیوه ای شفاف و عادلانه املاک خود را به فروش برسانند.

اما ظرفیت مهم دیگر بورس کالا، مهیا کردن زمینه تامین مالی برای ساخت مسکن است که بورس کالا سال گذشته پیشنهاد انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برای تامین مالی ساخت مسکن را مطرح کرد که این طرح با ‌عنوان پیش فروش متری مسکن شهرت یافت. در این طرح سازنده درخواست انتشار اوراق برای تامین مالی ساخت مسکن در پروژه‌ای مشخص را می‌دهد و افراد می‌توانند اوراق منتشر شده را به‌ازای هر مترمربع خریداری کنند. سازنده با پول فروش اوراق نسبت به ساخت مجتمع موردنظر اقدام کرده و خریداران اوراق نیز به میزان اوراق خود صاحب میزان مشخصی از ملک در پروژه تعیین شده می‌شوند.

به عبارت ساده تر با آغاز به کار این روش بخشی از نقدینگی سرگردان جامعه جمع‌آوری شده و به بخش واقعی تولید روانه می‌شود، به این ترتیب از سویی سایر بازارها از اثرات تورمی این نقدینگی سرگردان در امان خواهند بود و از طرف دیگر با تقویت سمت عرضه انتظار می‌رود که گشایشی در بازار مسکن در کشور به وجود آید.

روش جدید تامین مالی انبوه سازان

فردین یزدانی کارشناس اقتصاد مسکن در این باره به «کالاخبر» گفت: حمایت از طرح هایی از این دست برای رشد تولید در بخش مسکن نباید جنبه نمایشی داشته باشد و عرضه پروژه های ساختمانی در بورس کالا می تواند به یکی از راه های سرمایه گذاری مردم مبدل شود.

یزدانی اظهار داشت: انبوه سازان با عرضه پروژه های ساختمانی خود در بورس کالا فرصت را برای سرمایه گذاری مناسب در این حوزه فراهم می کنند که این شیوه سرمایه گذاری برای موفقیت در پیاده سازی، نیازمند نظارت دقیق است.

وی ادامه داد: باید یک ساختار سیستمی به وجود بیاید که زمین ارزان را در اختیار انبوه سازان قرار دهد و از سوی دیگر سیستم بانک به سیستم پیش فروش متصل شود تا با ساز و کار مناسب در بورس کالا افراد جامعه از جمله جوانان، براساس درآمد و پس انداز خود در پیش فروش متری مسکن مشارکت کرده و خانه دار شوند.

این کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است از آنجایی که اقتصاد ایران بیمار بوده و همواره تورم بالایی در اقتصاد مشاهده می شود، باید در ارزیابی و آسیب شناسی چنین طرح هایی همه جوانب را بررسی کرد تا اجرای آن به بهترین شکل ممکن انجام شود.

یزدانی در پایان اظهار داشت: اگر می خواهیم عرضه متری مسکن و عرضه فیزیکی املاک در بورس کالا موفق شود، باید با حمایت متولیان شرایط مناسب برای سرمایه گذاری مردم در این حوزه با نظارت مناسب فراهم شود تا رویدادی جدید در بخش مسکن کشور را نظاره گر باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها