• ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
  • کد خبر: 56794
عربستان

آمار گمرکی نشان داد واردات نفت چین از عربستان سعودی در ماه مه ۲۱.۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت اما این کشور برای نهمین ماه متوالی همچنان بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، آمار منتشره از سوی اداره کل گمرک چین نشان داد صادرات نفت عربستان سعودی به چین در ماه میلادی گذشته ۷.۲ میلیون تن معادل ۱.۶۹ میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ۶.۴۷ میلیون تن در آوریل بالاتر اما در مقایسه با ۹.۱۶ میلیون تن در ماه مه سال ۲۰۲۰ پایین تر بود.

واردات چین از روسیه که دومین صادرکننده بزرگ به این کشور بود، در ماه مه به ۵.۴۴ میلیون تن معادل ۱.۲۸ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۹.۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال میلادی گذشته کاهش داشت.

کاهش واردات چین از این دو صادرکننده بزرگ منطبق با کاهش سالانه ۱۵ درصدی واردات نفت چین بوده است.

واردات نفت چین از عراق در ماه مه بر مبنای سالانه ۳۵.۶ درصد و از امارات متحده عربی ۲۵ درصد کاهش یافت.

کاهش واردات چین نشانه آن است که احتمالا صادرات نفت ایران به این کشور نسبت به اوجی که اوایل سال میلادی جاری داشت، کمتر شده است. رویترز پیش از این از فروش میزان بالایی نفت ایران به چین از اواخر سال ۲۰۲۰ خبر داده بود. آمار گمرکی چین از واردات نفت ایران برای نهمین ماه متوالی صفر ثبت شد.

آمار گمرکی چین نشان داد واردات از مالزی بر مبنای سالانه ۳.۶ درصد رشد کرده و به ۱.۰۴ میلیون تن رسیده است. معامله گران می گویند مالزی نقطه جابجایی و انتقال محموله های نفت ونزوئلاست.

آمار رسمی چین واردات نفت از ونزوئلا را از اکتبر سال ۲۰۱۹ صفر ثبت کرده است. شرکت CNPC که بزرگترین واردکننده نفت ونزوئلا به چین بود به دلیل نگرانی از تحریمهای آمریکا، بارگیری نفت این کشور آمریکای جنوبی را متوقف کرد. با این حال تحلیلگران می گویند نفت ونزوئلا پس از انتقال در آبهای مالزی، در پوشش بِلِند قیر مالزی به چین ارسال می شود.

بر اساس گزارش رویترز، واردات نفت چین از آمریکا به ۱.۰۷ میلیون تن رسید که تقریبا دو برابر (۹۵.۳ درصد) سطح مدت مشابه سال گذشته بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها