چین

دولت چین در تازه‌ترین برنامه خود تأکید کرده که قیمت کالاهای اساسی به‌خصوص محصولات کشاورزی مهم و مواد غذایی را برای مردم این کشور گارانتی و از افزایش نرخ آن‌ها جلوگیری می‌کند. رخدادی که به دلیل بزرگی جمعیت این بازار مصرف (۱.۴ میلیارد نفری) به‌طورقطع، تأثیر عمیقی بر بازار جهانی این محصولات و بورس‌های کالایی نقاط مختلف جهان خواهد داشت.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ براساس گزارش رویترز، به دنبال افزایش قیمت کالاهای اساسی در دنیا شامل فلزات اساسی، سنگ‌آهن و محصولات کشاورزی در ماه‌های اخیر، دولت چین از ورود به بازار و ممانعت از افزایش قیمت این محصولات خبر داده است.

طبق گزارش منتشرشده در روز ۲۸ می سال ۲۰۲۱ میلادی، دولت چین در چهاردهمین برنامه پنج‌ساله خود که در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ اجرا خواهد شد؛ به‌عنوان ناظر رسمی و کنترل‌کننده، وارد بازار کالاهای اساسی می‌شود و از نوسانات زیاد در این بازارها جلوگیری می‌کند. چین در بیانیه‌ای که درمورد سیاست تازه خود منتشر کرد، تأکید کرده است: «دولت موظف است برای جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری کشور امنیت غذایی تأمین کند و افزایش قیمت انواع غلات به‌خصوص گندم و برنج، می‌تواند این امنیت غذایی را به خطر بیندازد. به همین دلیل با تمام توان دولتی و سیاست‌گذاری خود، مانع افزایش قیمت در بازار داخلی این محصولات می‌شویم.»

ابزارهای اجرای سیاست

دولت چین تأکید کرده است تحلیل، بررسی و ارزیابی قیمت دیگر کالاهای اساسی ازجمله، نفت و گاز طبیعی و فلزات اساسی هم در دستور کار قرار خواهد داشت. این در حالی است که اجرای این سیاست می‌تواند بر روی میزان واردات و نحوه عرضه محصولات وارداتی به بازار مصرف این کشور و حتی سیاست‌های تولیدی در داخل چین تأثیر شدیدی داشته باشد. علاوه براین، سیاست‌های مالیاتی، مالی و پولی و حتی ابزارهای اقتصادی هم می‌تواند باهدف تأثیرگذاری روی بازار کالاهای اساسی در داخل چین استفاده شود. به‌طوری‌که دولت چین بودجه‌ای را برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی مشخص کرده است.

پیامدهای جانی سیاست جدید چین

رویترز براین باور است که به دلیل بزرگی بازار چین و نقش مهمی که در تولید و مصرف کالاهای اساسی در دنیا دارد، هرگونه سیاست‌گذاری تازه در این کشور و ورود دولت به این بازار می‌تواند روی بازار جهانی تأثیرگذار باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر چین واردات خود را افزایش دهد تا با  افزایش میزان موجودی کالا در داخل، مانع از افزایش قیمت محصولات موردنظر در بازار داخلی شود، می‌تواند روی توازن عرضه و تقاضا در دیگر بازارها تأثیر مستقیمی بگذارد و درنهایت،  قیمت در سایر بازارها را تحت تأثیر قرار دهد.

رویترز با اشاره به این مسئله که در بیانیه دولت چین، اطلاعاتی در مورد نحوه دقیق مداخله دولت چین در بازار کالاهای اساسی مطرح نشده، نوشت: «باید منتظر بود و تأثیر این سیاست چین را در ماه‌های بعد در بازار کالاهای اساسی مشاهده کرد. امروز نمی‌توان دقیقاً تأثیر این سیاست را پیش‌بینی کرد، فقط، می‌توان گفت که این سیاست تازه‌، می‌تواند وضعیت بازارهای جهانی را تغییر دهد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها