دهقانی

الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اختلاف قیمت‌های داخلی با بازارهای همسایه در کنار نوسانات نرخ ارز طی چند سال اخیر باعث شده تا بعضا خروج کالاها از کشور صرفه اقتصادی پیدا کند و شاهد رشد قاچاق کالا باشیم به این ترتیب قیمت گذاری دستوری و غیرمنطقی نباید در اقتصاد حاکم باشد. در مقابل زمانی که مواد اولیه تولید در بورس کالا براساس سازوکار عرضه و تقاضا معامله شود، باعث جلوگیری از قاچاق کالا و خروج ارز از کشور شده و با توزیع مواد میان صنایع پایین‌دستی، ارزش‌افزوده و اشتغال بیشتری برای اقتصاد ایران فراهم می شود.

الله وردی دهقانی در گفت و گو با «کالاخبر» افزود: تجربه سال های گذشته نشان داده است که عرضه کالاهای اساسی و محصولات صنایع مادر در بستر بورس کالا و از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا، مزیت‌های فراوانی برای اقتصاد کشور به همراه داشته است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که تمام کالاهای اساسی به‌خصوص محصولاتی که به‌عنوان ماده اولیه سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند در بازار شفاف بورس عرضه شوند.

به گفته وی، اولویت اصلی باید عرضه این دست از محصولات در بورس کالا باشد و درصورتی‌که مازاد بر نیاز بود، برنامه‌ریزی برای صادرات انجام شود.

وی اضافه کرد: برای مثال، عرضه بورسی محصولات زنجیره فولاد، تأثیر بسیار مثبتی در تعادل این بازار و کشف قیمت واقعی آن دارد. بر همین اساس با ورود سنگ‌آهن به بورس کالا، شاهد تکمیل زنجیره فولاد در بورس هستیم که باعث یکسان‌سازی بازار این زنجیره خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن بیان اینکه عرضه و توزیع کالاهای اساسی و حساس در بازار آزاد و خارج از بورس و به روش‌های سنتی به فساد و رانت منجر می‌شود، گفت: اما زمانی که کالاها در بورس عرضه شوند، به دلیل شفافیت حاکم  بر این بازار، از بروز رانت جلوگیری می‌شود و تولیدکنندگان نیز می‌توانند با قیمت واقعی محصول خود را به فروش برسانند.

این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از محصولات در اقتصاد ایران از یارانه‌های مختلف مانند انرژی و .. بهره‌مندند، باید این محصولات در سازوکار شفافی عرضه و معامله شوند تا علاوه بر عیان شدن همه آمارهای معاملاتی برای سیاست گذار، امکان اخذ تصمیم ها براساس واقعیت های بازار فراهم شود.

وی ادامه داد: از طرفی اختلاف قیمت‌های داخلی با بازارهای همسایه در کنار نوسانات نرخ ارز، باعث می‌شود تا خروج این کالاها از کشور صرفه اقتصادی پیدا کند و شاهد رشد قاچاق کالا باشیم به این ترتیب قیمت گذاری دستوری و غیرمنطقی نباید در اقتصاد حاکم باشد و زمانی که مواد اولیه تولید در بورس کالا براساس سازوکار عرضه و تقاضا معامله شود، باعث جلوگیری از قاچاق کالا و خروج ارز از کشور شده و با توزیع میان صنایع پایین‌دستی، ارزش‌افزوده و اشتغال بیشتری برای اقتصاد ایران فراهم می شود.

دهقانی همچنین تأکید کرد: هم‌اکنون، طبق سازوکارهای تعریف‌شده، کالاهای اساسی باید به دست تولیدکنندگان پایین‌دستی برسد. بر همین اساس، توزیع و فروش محصول در بورس کالا برمبنای پروانه‌های صنعتی صادر شده از سوی وزارت صمت انجام می شود که پایش اطلاعات وزارت صمت نیز در این زمینه به منظور رسیدن مواد اولیه به دست تولیدکننده واقعی اهمیت دارد که می توان گفت با تقویت این رویه، از بروز بسیاری از مشکلات بازار کالایی کشور پیشگیری می شود. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها