زنجیره فولاد

تکمیل زنجیره عرضه فولاد در بورس کالا، اتفاق مهمی است که با عرضه سنگ‌آهن و سایر محصولات معدنی در حال انجام بوده که به زودی با بازگشت فضای آرام و تغییر فاز بازار سهام، سهامداران می‌توانند منافع خود را در قیمت سهامشان ببینند و پذیرای تحلیل‌های واقع‌بینانه باشند. سینا سلیمانی، کارشناس بازار سرمایه و صنعت فولاد، این روند را باعث رشد فروش و همچنین افزایش حاشیه سود در کل زنجیره می‌داند. او می‌گوید نباید با قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره اول تولید فولاد، فرایند توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش معدن، ضعیف و نحیف کرد زیرا تأمین مواد و محصولات اولیه حلقه‌های بعدی نیز رشد نمی‌کند و با کمبود مواد اولیه مواجه خواهند شد که خوشبختانه این رویه در حال اصلاح است.

در ادامه گفتگوی «کالاخبر» با سلیمانی را می خوانید:

*ارزیابی شما از پیامدهای عرضه بورسی سنگ‌آهن چیست؟

مدت زیادی این صحبت بود که فرمول نرخ‌گذاری و مکانیسم فروش سنگ‌آهن به منظور احیای سرمایه گذاری این بخش تغییر کند که درنهایت ، این کار انجام شد و در بورس کالا عرضه شد تا هم نرخ شفاف‌تر شود و هم بازار رقابتی برای این محصول صورت بگیرد. حال با توجه به عرضه‌هایی که برای سنگ‌آهن در بورس کالا رخ‌داده، ضریب تعیین نرخ آن نیز افزایش یافته و قیمت سنگ‌آهن به نرخ ۲۱ درصد از شمش رسیده است، همچنین قیمت کنستانتره به ۲۶ و گندوله به ۳۰ درصد از بهای شمش رسید.

در این میان با واقعی سازی رفته رفته قیمت محصولات معدنی باید شاهد حذف قیمت گذاری از کل زنجیره باشیم که روندی منطقی است.

*تبعات قیمت‌گذاری دستوری برای صنایع چیست؟

همیشه قیمت‌گذاری دستوری در همه موارد به نفع حلقه‌های انتهایی زنجیره تمام شده است. اگر صنعت خودرو را نگاه کنیم می‌بینیم که با قیمت‌گذاری دستوری عمده سود به سمت دلالان هول داده می‌شود. در فولاد نیز این دستورها باعث می‌شود عمده سود به حلقه های پایانی برسد. مکانیسم فرآیند قیمت‌گذاری دستوری بیشتر به نفع واسطه‌ها است که در انتهای زنجیره صنایع قرار دارند. این اتفاق باعث می‌شود فرآیند توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش معدن، ضعیف و نحیف شود و وقتی حلقه اول ضعیف شود، کل صنعت هم تضعیف خواهد شد؛ در این شرایط تأمین مواد و محصولات اولیه حلقه‌های بعدی نیز رشد نمی‌کند و با کمبود مواد اولیه مواجه خواهند شد. چه در بحث فولاد و چه صنعت‌های دیگر، قیمت‌گذاری دستوری، اشتباه بزرگی است که سیاست‌گذار دچار آن می‌شود و درنهایت، ضرر و ضربه آن به تمام پیکره صنعت وارد می‌شود.

*کشف قیمت محصولات در بورس کالا چقدر به نفع سهامداران شرکت‌های تولیدی است؟

سهامداران قطعاً از حذف قیمت گذاری دستوری و عرضه محصولاتشان در بورس کالا منفعت می‌برند، چراکه واقعی سازی قیمت ها با بهره گیری از سازوکار بورس کالا به رشد فروش، ایجاد رقابت و افزایش سرمایه گذاری ها در تولید منجر می شود که این موارد در پایان به رشد حاشیه سود شرکت‌ها کمک کرده و به‌صورت مستقیم روی سهام آن‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد.

در پایان باید تاکید کرد که به‌یقین سهامداران از این تحول نفع خواهند برد البته باید یادآور شد که متأسفانه، وضعیت چند ماه اخیر بازار سهام به‌گونه‌ای بوده که به تحلیل‌های واقع‌بینانه، کمتر اهمیتی داده است اما به‌مرور، فضا آرام‌تر شده و سهامداران نیز می‌توانند منافع خود را در قیمت سهامشان ببینند و پذیرای تحلیل‌های واقع‌بینانه باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها