ورق

بررسی آمارهای منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تراز مثبت تجاری چهار میلیارد و ۲۷۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری بخش معدن و صنایع معدنی ایران در سال ۹۹ است. بیشترین ارزش صادرات در سال گذشته مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی بود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایرنا، واکاوی این آمارها حاکی است در سالی که گذشت ۵۵ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۴۹۱ تن انواع محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش هفت میلیارد و ۶۸۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادر شد.

این آمار در مقایسه با سال ۹۸ از نظر وزنی افت ۲۱ درصدی و از نظر ارزشی کاهش ۱۱ درصدی داشته است.

بیشترین ارزش صادرات در سال ۹۹ مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با چهار میلیارد و ۱۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بود که هرچند در مقایسه با سال ۹۸ افت پنج درصدی ثبت کرد، اما ۵۳.۷ درصد صادرات را به خود اختصاص داد.

پس از آن، مس و محصولات پایین‌دستی با ۹۵۸.۱ میلیون دلار، «سایر معدن و صنایع معدنی» با ۷۵۸ میلیون دلار، زنجیره سیمان با ۴۸۵.۸ میلیون دلار و زنجیره روی با ۳۵۷.۶ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی بیشترین صادرات محصولات این بخش قرار گرفتند.

رشد ۱۳ درصدی واردات

برپایه این آمارها، در سال ۹۹ مقدار چهار میلیون و ۱۵۶ هزار و ۵۹۱ تن انواع محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش سه میلیارد و ۴۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به کشور وارد شد.

این آمار از نظر وزنی رشد ۱۳ درصدی و از نظر ارزشی افزایش ۶ درصدی در مقایسه با سال ۹۸ داشته است.

در سالی که گذشت زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با یک میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار بیشترین ارزش واردات محصولات این بخش را به خود اختصاص داد و پس از آن، سایر معدن و صنایع معدنی با ۵۲۲ میلیون دلار، زغال‌سنگ و کک با ۳۰۳.۲ میلیون دلار، زنجیره آلومینیوم و محصولات با ۲۹۰.۵ میلیون دلار و انواع محصولات سفال، آجر، سرامیک و کاشی با ۱۶۹.۳ میلیون دلار در رده‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها