بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آن ها می توان به اعلام رضایت وزیر راه از معاملات املاک در بورس کالا، نظرات مثبت کارشناسان و اقتصاددانان نسبت به مزایای فروش املاک مازاد بانک از کانال شفاف بورس کالا و نیز تصویب دستورالعمل اوراق خرید دین کالایی در هیات مدیره سازمان بورس، اشاره کرد.

به گزارش «کالاخبر»؛ در هفته ای که گذشت محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت در خصوص عرضه املاک در بورس کالا گفت: انجام معاملات مسکن در بورس با درخواست خود وزارت راه آغاز شد که در همین زمینه یک ملک تاکنون در بورس عرضه و به فروش رفته است و همان عرضه نخست باعث شد تا سایرین هم از عرضه املاک در بورس استقبال کنند.

اسلامی افزود: اولین بانک نیز برای عرضه املاک و مستغلات خود در بورس پیش قدم شده که این اتفاق کمک می کند تا معاملات املاک در محیطی شفاف، واضح و روشن انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با رونق معاملات املاک در بورس یک دامنه قیمتی مناسب برای املاک شکل می گیرد و کلیه امور در خصوص بررسی اصالت و مقبولیت ملک نیز حاصل می شود؛ این اتفاق باعث خروج از شرایط لجام گسیخته فعلی خواهد شد و مردم به زودی نتیجه ورود املاک به بورس را خواهند دید.

وی افزود: مهم آن است که برای اندازه گیری هر کاری یک خط کش و متری وجود داشته باشد که ورود املاک به بورس می تواند به یک مبنای قیمتی مناسب و مورد استناد برای مردم تبدیل شود.

آغاز عرضه املاک مازاد بانک ها در بورس کالا

با انتشار اطلاعیه فروش سه ملک شامل یک قطعه زمین و دو باب واحد تجاری از سوی بانک اقتصاد نوین، فروش املاک مازاد بانک ها در بورس کالای ایران کلید خورد.

براساس این گزارش، بانک اقتصاد نوین به عنوان نخستین بانک برای تکالیف قانونی خود برای واگذاری املاک مازاد خود از مسیر بازار سرمایه، یک قطعه زمین با کاربری مسکونی - تجاری و دو ملک تجاری را برای فروش در بورس کالا با استفاده از مکانیسم حراج آگهی کرد.

براساس اطلاعیه های عرضه، بانک اقتصاد نوین دو ملک تجاری را مورخ ۲۵ شهریور ماه در شهرستان کرمان برای فروش روی تابلوی املاک و مستغلات بورس کالای ایران عرضه می کند که قیمت پایه این دو ملک براساس ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری ۴۸.۵ میلیارد ریال اعلام شده و مبلغ موردنیاز برای تضمین خرید و شرکت در حراج ۱.۴۵۵ میلیارد ریال معادل صد و چهل و پنج میلیون و پانصد هزار تومان (۳ درصد قیمت پیشنهادی فروشنده) به صورت واریز وجه نقد و یا تودیع ضمانت نامه بانکی در نظر گرفته شده است. براساس اطلاعات مندرج در اطلاعیه عرضه، ۲ باب واحد تجاری یکی به متراژ ۱۵۱.۶۳ مترمربع و دیگری به مساحت ۳۸.۵۱ مترمربع می باشد.

این بانک همچنین در شهرستان بندرعباس یک قطعه زمین اداری، تجاری و مسکونی به مساحت ۷۴۳.۲۸ متر مربع دارای سند تک برگ و مجوز احداث ۱۰ طبقه به متراژ زیربنا ۵۸۲۳ مترمربع با کاربری تجاری- مسکونی را در تاریخ ۲۶ شهریور ماه به قیمت مندرج در گزارش کارشناس رسمی دادگستری، برای فروش روی تابلوی املاک و مستغلات بورس کالا می آورد.

در اطلاعیه عرضه این زمین، قیمت پایه تعیین شده توسط کارشناس رسمی دادگستری معادل ۱۸۵ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال تعیین شده و تضمین متقاضیان خرید برای شرکت در حراج مبلغ ۵.۵۸ میلیارد ریال معادل ۵۵۸ میلیون تومان (۳ درصد قیمت پیشنهادی فروشنده) به صورت واریز وجه نقد و یا تودیع ضمانت نامه بانکی در نظر گرفته شده است.

فروش املاک مازاد بانک از کانال شفاف بورس کالا

کامران ندری اقتصاددان در خصوص فروش اموال مازاد و خروج بانک ها از بنگاه داری از طریق بورس کالا گفت: واگذاری املاک و مستغلات مازاد بانک ها که طی چند سال گذشته مورد تاکید مسوولان بوده و به یک چالش مبدل شده است، در این زمینه فراهم شدن عرضه این املاک در بورس کالا یک فرصت مناسب برای آزاد شدن حجم زیادی از نقدینگی محبوس شده در دارایی های غیرمولد بانک ها می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت و بانک ها با اموال و دارایی‌های مازاد زیادی روبرو هستند افزود: این دارایی‌ها باید به فروش برسد، زیرا که هم اکنون هیچ استفاده‌ای از آن ها نمی‌شود و این رابطه عرضه این اموال و املاک در بورس کالا می‌تواند یک گزینه مناسب و راهگشا باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه به تازگی نخست ملک دولتی در بورس کالا معامله شده است، اظهار داشت: از مدت‌ها پیش بحث فروش این املاک مازاد دولتی مطرح بود و با توجه به اینکه دولت در سال جاری به دلیل تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی با کسری شدید بودجه روبرو شده، به مزایده گذاشتن آن‌ها برای دولت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ندری اظهار داشت: بورس کالا می‌تواند به دلیل بهره مندی از زیرساخت و بستر معاملاتی مناسب، پذیرای بخش بزرگی از اموال و املاک مازاد دولتی و بانک ها باشد تا معاملات در یک فضای شفاف و نظام مند انجام شود، بنابراین این انتظار وجود دارد که دولت از طریق مولدسازی اموال و دارایی‌های خود در بورس کالا بحث تامین کسری بودجه خود را نیز دنبال کند.

اوراق خرید دین کالایی در راه بورس کالا

طی هفته ای که گذشت، رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی از تصویب دستورالعمل اوراق خرید دین کالایی در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد.

مهدی زمانی سبزی در خصوص این اوراق گفت: در سررسید اوراق «خرید دین کالایی» خریدار نسیه وجه معامله را پرداخت می‌کند و سپس توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود. با انتشار این اوراق فروشنده نسیه به دلیل وصول سریع مطالبات خود در امر تولید به سرمایه در گردش کمتری نیاز خواهد داشت.

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی توضیح داد: اوراق خرید دین کالایی به عنوان یک ابزار مالی، مختص خرید دینِ ایجاد شده ناشی از فروش نسیه در بورس‌های کالایی طراحی شده است. فرآیند عملیاتی این اوراق بدین ترتیب است که پس از وقوع فروش نسیه در بورس کالا، فروشنده کالا که دارنده مطالبات است به عنوان ناشر اوراق خرید دین اقدام به انتشار این اوراق می‌کند و سرمایه‌گذاران نیز این اوراق را با انگیزه بهره‌گیری از ارزش زمانی پول به تنزیل خریداری می‌کنند.

فرآیند تحویل قرارداد آتی زعفران نگین سررسید شهریور ۹۹

در این هفته، مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای زمان انجام فرایند تحویل قراردادهای آتی زعفران نگین سررسید شهریور ماه ۹۹ را اعلام کرد.

براساس اطلاعیه صادره از سوی بورس کالا، فرآیند تحویل در قرارداد آتی زعفران نگین تحویل شهریور ماه ۹۹ در روز یکشنبه ۲۳ شهریور ماه جاری و از طریق گواهی سپرده زعفران انجام خواهد پذیرفت. براساس این اطلاعیه، کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند طبق ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها