شریعتی مقدم

رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی با مثبت ارزیابی کردن حجم عرضه و معامله زعفران در بورس کالا، گفت: اختصاص یافتن حجم قابل توجهی از معاملات زعفران به معاملات آتی در بورس کالا با منشاء تعاونی روستایی و عرضه کالای خریداری شده توسط طرح حمایتی تعاونی روستایی نکته مثبتی است.

به گزارش «کالاخبر»؛ علی شریعتی مقدم افزود: به نظر می‌رسد اگر بخواهیم برنامه‌ای برای آینده بورس کالا در مورد محصول زعفران و محصولات دیگر ایجاد کنیم؛ حضور بخش خصوصی و برنامه‌ریزی برای دستیابی به نتایج مثبت‌تر نسبت به قبل، می‌تواند کمک کند تا به وسیله ایجاد شفافیت در بورس بازار زعفران هم قوام پیدا کند.

او در این خصوص پیشنهاد کرد: بهتر است، نشست‌های بیشتری با نهادهای خصوصی و تشکل‌های مربوطه دراین راستا برای همفکری و ایجاد راه‌حل‌های مناسب گذاشته شود تا به راهکارهای مشترکی برسند و بخش خصوصی تشویق به حضور در این بازار شود.

هدایت سرمایه‌های سرگردان به بورس کالا؛ اقدامی نه فقط برای نوسان‌گیری

عضو شورای ملی زعفران در خصوص هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت محصول زعفران تصریح کرد: اگر اقداماتی انجام شود تا سرمایه‌ها به سمت واحدهای کوچکتر و تولیدکنندگان هدایت شود، می‌توان آینده بهتری را برای بازار این کالا در بورس کالا متصور شد. 

شریعتی مقدم در ادامه و برای تقویت بیشتر بازار زعفران گفت: تقویت بیشتر گروه‌های پیشرو شامل شرکت‌ها و تشکل‌هایی که در مناطق مختلف بر روی این محصول سرمایه‌گذاری کرده و در خصوص محصول زعفران به طور اصولی فعالیت می‌کنند از اهمیت زیادی برخوردار است. این گروه‌ها، می‌تواند در مناطق روستایی و مناطق محروم کمک بیشتری به این بازار داشته باشد تا اینکه عده‌ای از نوسانات قیمت زعفران زیان ببینند؛ این موضوع به نفع تولیدکنندگان نیست.

این فعال بازار زعفران با ارزیابی مثبت از بین المللی شدن معاملات زعفران در بورس بیان کرد: هر اقدام مثبتی با داشتن پایه‌های اصولی خوب است، اما برای اجرایی شدن این کار با دشواری‌هایی نیز رو به رو هستیم. به طوریکه اکنون مبادلات ارزی پیچیده و سخت شده است و می‌توان گفت انتقال ارز برای مشتریان کوچک زعفران محدود است.

ایجاد ارزش افزوده؛ نیازی اساسی

او ادامه تاکید کرد: در خصوص زعفران، نیاز به ایجاد ارزش افزوده داریم. به طور مثال اگر زعفران در بسته های زیر ۱۰ گرم آماده شود یا اینکه به شکل محصولات جانبی مانند چای زعفران و غیره برای صادرات در نظر گرفته شود، به ارزش افزوده مناسبتری برای فروش آن خواهیم رسید. بنابراین اگر تمرکز بر این حوزه باشد، به دستاوردهای جالبتری خواهیم رسید، تا اینکه از کشورهایی مانند امارات یا اسپانیا بخش عمده‌ای از زعفران ما خریداری شده و با بسته بندی، ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند. حال باید دید، بین‌المللی شدن این محصول شامل ایجاد این ارزش افزوده هم هست یا اینکه به طور خام و بدون بسته‌بندی می‌خواهد این کار انجام شود.

این عضو شورای ملی زعفران، با وجود معاملات زعفران در بورس کالا گفت: معاملات زعفران هنوز فرم قبل خود را حفظ کرده است و بازار فیزیکی (آزاد) زعفران، بخش قابل توجهی از صادرات و رفع نیاز داخل را به خود اختصاص داده است.

شریعتی مقدم افزود: با افزایش میزان عرضه در بازار آزاد، اخیرا قیمت زعفران، روند کاهشی در پیش گرفته است؛ به طوریکه در ابتدای فصل برداشت زعفران کیلویی حدود ۱۹ میلیون تومان معامله شد که اکنون به حدود ۱۲ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

عوامل موثر بر میزان عرضه زعفران

این فعال زعفران در پایان به موارد موثر بر میزان عرضه زعفران اشاره کرد و گفت: مواردی مانند میزان گل‌دهی مزارع، شرایط آب و هوایی در برداشت‌ها، نقش مهمی در میزان عرضه این محصول دارند. از طرفی دیگر بازار این کالا بخشی برای صادرات، بخشی برای مصرف داخل و نیز مقداری از آن برای نگهداری به امید افزایش قیمت است. 

منبع: اقتصاد آنلاین

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها