• ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
  • کد خبر: 89010
اوپک

نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد صادرات کمتر از سوی عراق و نیجریه به همراه تداوم محدودیت عرضه داوطلبانه، به تولید کمتر نفت اوپک در مارس منتهی شد.

به گزارش کالاخبر ، بر اساس یافته‌های نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک در مارس، به ۲۶.۴۲ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با فوریه، ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داشت.

تولیدکنندگان اوپک پلاس توافق کردند محدودیت عرضه داوطلبانه که در سه ماهه اول به اجرا گذاشته بودند را تا پایان سه ماهه دوم امسال تمدید کنند. این کاهش به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز، در نوامبر گذشته توسط تولیدکنندگان اوپک پلاس تایید شده بود.

گروه اوپک پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲ در تلاش برای تثبیت بازار در بحبوحه تولید بالاتر تولیدکنندگان خارج از این گروه شامل آمریکا، به همراه نگرانی‌ها پیرامون تقاضا به دلیل نرخ‌های بهره بالاتر در اقتصادهای بزرگ دنیا، محدودیت عرضه متوالی را به اجرا گذاشته است.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس چهارشنبه هفته جاری، برای بازبینی در سیاست تولید این گروه، دیدار خواهند کرد اما تحلیلگران انتظار ندارند در آستانه نشست وزیران اوپک پلاس که برای اول ژوئن برنامه‌ریزی شده است، تغییری در سیاست تولید صورت بگیرد.

نظرسنجی رویترز نشان داد بزرگترین کاهش تولید در مارس، مربوط به عراق و نیجریه بود. عراق در فوریه بالاتر از سهمیه خود نفت تولید کرده بود و متعهد شده بود تولید خود را در مارس کاهش دهد. در حالی که صادرات نیجریه به دلیل راه‌اندازی یک پالایشگاه جدید که نفت داخلی بیشتری را مصرف می‌کند، کاهش پیدا کرده است.

طبق نظرسنجی رویترز، مجموع تولید اوپک در مارس ۱۹۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سقف توافق شده، بود و اعضای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، تولیدشان را مطابق با سهمیه حفظ کردند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این نظرسنجی نشان داد با وجود تحریم‌های آمریکا، تولید نفت ایران در بالاترین رکورد ۵ ساله مانده است.

هیثم الغیس، دبیرکل اوپک در مصاحبه انحصاری با اویل پرایس، بر مواضع این گروه در خصوص دورنمای تقاضای بلند مدت برای نفت تاکید کرد. اوپک در پاییز گذشته، پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت ۲۳ درصد نسبت به سطح سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده و در سال ۲۰۴۵، به ۱۱۶ میلیون بشکه در روز صعود می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها