• ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
  • کد خبر: 88416
نفت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر افزایش قیمت دلار و رشد اقتصادی ضعیف‌تر از حد مطلوب چین که نگرانی‌ها نسبت به وضعیت تقاضا در این مصرف کننده بزرگ را برانگیخت، کاهش یافت.

به گزارش کالاخبر ، بهای معاملات نفت برنت با ۵۲ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش، به ۷۷ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۶ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش، به ۷۱ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت روز سه شنبه با اندکی افزایش بسته شده بود اما شاخص نفت آمریکا با کاهش بسته شد.

اقتصاد چین در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، ۵.۲ درصد رشد کرد که ضعیف‌تر از پیش بینی تحلیلگران بود و این پیش بینی‌ها که تقاضای چین باعث رشد قوی‌تر تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ خواهد شد را زیر سوال برد.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت فیلیپ نوا در این باره گفت: نرخ رشد اقتصادی چین، به موانع موجود برای تقاضا برای نفت پایان نمی‌دهد و چشم انداز چین برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ همچنان تیره و تار است. صنعت نفت موافق این مفهوم بود که با وجود احیای نابرابر، تقاضای چین برای نفت انعطاف پذیر بوده و احتمالا در سال ۲۰۲۴ به سطوح بی‌سابقه‌ای رشد خواهد کرد.

به رغم رشد اقتصادی ضعیف‌تر از حد انتظار، تولید پالایشگاه‌های نفت چین در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۹.۳ درصد افزایش یافت و به یک رکورد جدیدی رسید که نشان می‌دهد تقاضای این کشور برای نفت بالاست امادر روندی که برخی تحلیلگران انتظار دارند، ممکن است نباشد.

شماری از نشانه‌های تقاضای ثابت در چین نمودار شده است. پالایشگاه‌های این کشور که انتظار دارند تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا کند، برای بهره بردن از قیمت‌های نسبتا پایین‌تر، فعالانه محموله‌های نفتی را برای تحویل در ماه‌های مارس و آوریل رزرو می‌کنند تا ذخایر خود را دوباره پر کنند.

بعلاوه، پس از اظهارات مقامات فدرال رزرو آمریکا که انتظارات برای کاهش شدید نرخ بهره را پایین برد، دلار آمریکا روز چهارشنبه نزدیک به بالاترین حد یک ماهه صعود کرد. دلار قوی‌تر، تقاضا برای نفت را در میان خریداران غیرآمریکایی کاهش می‌دهد.

به گفته تحلیلگر شرکت فیلیپ نوا، نرخ‌های بالاتر می‌تواند منجر به چشم‌انداز ضعیف‌تر برای تقاضا برای نفت شود، زیرا فعالیت‌های اقتصادی در محیط با نرخ بهره بالا کاهش می‌یابد و قیمت‌های نفت را آسیب‌پذیر می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، بازار نفت همچنان تحولات دریای سرخ را زیر نظر دارد اما به نظر می‌رسد سرمایه گذاران با وجود تغییر مسیر کشتی‌ها از این آبراه، ریسک اختلال در عرضه را کم اهمیت جلوه می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها