زعفران سحرخیز

پیش از عرضه زعفران در بورس کالا، این محصول در کانال‌های کولر و یا انبارهای تاریک نگهداری می‌شد و کیفیت محصول آسیب می دید، اما امروز انبارهای بورسی فعال شده اند و کشاورزان محصول با کیفیت خود را به انبارهای استاندارد بورسی می سپارند.

به گزارش کالاخبر ، آبان و آذر هر سال، فصل برداشت زعفران است و به واسطه عرضه این محصول از سال ۱۳۹۵ در بورس کالا، فصل برداشت دیگر کابوس کشاورزان برای فروش اجباری و ارزان محصول ارزشمندشان به دلالان نیست. چراکه مسیری شفاف برای آنها فراهم شده تا به جای آنکه محصولشان را به واسطه ها و دلالان بفروشند، مستقیم به مصرف کنندگان عرضه کرده و ظرف چند ساعت وجه حاصل از فروش را دریافت کنند. از سوی دیگر، زعفران نامرغوب و تقلبی دیگر خریدار ندارد زیرا زعفران بورسی طبق استاندارد اعلامی و به صورت آزمایش شده در دسترس عموم قرار دارد و همین موضوع موجب ارتقای کیفیت زعفران ایران شده است؛ امروز «زعفران نگین بورسی» در بازار زعفران شهره است.

خبرگزاری صداوسیما به بهانه فصل برداشت و به منظور بررسی اوضاع معاملات بورسی زعفران به سراغ فعالان این حوزه رفته است که به گفته آن ها، بازار زعفران قبل و بعد از عرضه در بورس کالا، قابل قیاس نیست.

به گفته یکی از زعفران کاران استان خراسان در گفت و گو با صداوسیما قبل از عرضه در بورس، دلالان قیمت زعفران را تعیین می‌کردند و سود آن به جای کشاورز، عاید دلالان و واسطه‌ها می‌شد.

یکی از تجار بزرگ و صادرکننده زعفران نیز می گوید: بزرگترین خدمتی که بورس کالا به صنعت زعفران کرده، علاوه بر شفافیت قیمت، بالا رفتن کیفیت محصول بوده است.

زعفران کار دیگری با اعلام رضایت از عرضه زعفران در بورس، به امکان نقد شدن وجه حاصل از فروش محصول در کمترین زمان ممکن به کمک معاملات گواهی سپرده زعفران اشاره کرد و گفت: امروز امکان معامله حتی یک گرم زعفران در بورس وجود دارد و ظرف ۲۴ ساعت پول به حساب کشاورز واریز می‌شود.

براساس این گزارش، جواد فلاح مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما اظهار کرد: عرضه زعفران در بورس کالا از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و در حال حاضر ۱۷ انبار بورسی فعال است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ رکورد حجم معاملات گواهی سپرده زعفران با معامله ۱۸۴ تن محصول شکسته شد. در سال جاری نیز ۴۵ تن زعفران خشک شده به انبارهای بورسی تحویل شده و در ۹ ماهه امسال بیش از ۸۵ تن زعفران در بازار گواهی سپرده معامله شده است.

فلاح همچنین از یکسان‌سازی نمادهای معاملاتی زعفران در بازار گواهی سپرده خبر داد و گفت: با توجه به وجود ۱۷ نماد معاملاتی در بازار گواهی سپرده زعفران متناسب با نام هر انبار، قیمت زعفران در نمادهای مختلف متفاوت است و برای آنکه یک قیمت یکسان و مرجع در تمام نمادها کشف شود، درصدد هستیم نمادهای معاملاتی زعفران را یکسان سازی کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها