گندم

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که با حمایت متولیان بخش کشاورزی از معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا، نظام انبارداری در کشور توسعه می یابد و کشاورزان نیز به دلیل فروش محصولاتشان با قیمت واقعی و عادلانه برای تولید بیشتر و با کیفیت تر انگیزه می گیرند.

حسن میثمی، مسئول معاملات مشتقه کارگزاری بورس بیمه ایران در خصوص لزوم توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی در کشورمان به«کالاخبر» گفت: با توجه به معاملات فعلی گواهی سپرده در بورس کالا، اگر کالاها را به دو دسته کشاورزی و غیر کشاورزی تقسیم کنیم، انبارداری این کالاها در بورس به علت آنکه مبدا و مقصد مشخص دارد، عرضه کننده و مصرف کننده مشخص بوده و حجم معاملات نیز شفاف است، بخش قابل توجهی از دلالی های مخرب این بازارها با رونق معاملات گواهی سپرده کالایی از بین می رود.
میثمی افزود: در بازار سنتی شاهد هستیم که قیمت محصولات از تولید تا مصرف افزایش حتی ۱۰ برابری را تجربه می کند. اما اگر تولید کننده محصول خود را به شیوه های مختلف در بورس کالا عرضه کند نه تنها از این راه منتفع خواهد شد بلکه نظارت بیشتری بر قیمت ها خواهد شد. در معاملات زعفران هم مشاهده می کنیم که معاملات موفقی داشته است و این به دلیل سیسم انبارداری خوبی است که در بخش زعفران وجود داشته است.کشاورز محصولش را با اطمینان به این انبارها می سپارد و گواهی سپرده دریافت می کند و می تواند براساس عرضه و تقاضا محصولات خود را بفروشد.
به گفته این کارگزار، البته در سیستم انبارداری ما نیاز داریم که نظام انبارداری به خصوص در بخش کشاورزی را توسعه دهیم تا معاملات سایر محصولات هم به شکل گواهی سپرده انجام شود. ورود محصولات کشاورزی به بورس سبب می شود قیمت ها شفاف شده و با کنار رفتن مشکلات بازار سنتی، دست دلالان به عنوان یک واسط و سود جویی در جهت بهره بردن از منافع تولید کوتاه شود.
میثمی اظهار داشت: با ورود محصولات کشاورزی همچون زعفران و پسته به بورس و قرارداد های آتی، کشاورزان توانستند با نحوه فروش محصولات خود را در بورس آشنا شوند. در این میان نزدیک به دوسال است که از ورود زعفران به بورس کالا می گذرد و این بازار توانست تا حدودی جای خالی سکه را پر کند در بازار آتی کالا تثبیت شود. 
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: کشف روزانه، واقعی و عادلانه قیمت کالاها، کنار رفتن واسطه ها، شفاف سازی آمار تولید و نیاز و امکان نظارت دقیق برای سیاست گذاران از جمله مزایای رونق بیشتر معاملات گواهی سپرده کالایی در حوزه کشاورزی است. با ورود عمده این محصولات به انبارهای بورسی، مشکل قدیمی کشاورزان یعنی فروش ارزان محصول سر زمین به دلالان از بین می رود و کشاورز با گذاشتن محصولش در انبارهای استاندارد معرفی شده از سوی بورس، هر زمان که بخواهد محصولش را با قیمت روز می فروشد که این رویه به نفع تولید کنند، مصرف کننده و حتی تجار نیز خواهد بود.
میثمی در پایان گفت: با حمایت متولیان بخش کشاورزی از معاملات گواهی سپرده کالایی، نظام انبارداری در کشور نیز توسعه می یابد و کشاورزان نیز به دلیل فروش محصولاتشان با قیمت واقعی و عادلانه برای تولید بیشتر و با کیفیت تر انگیزه می گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها