قیمت جهانی طلا دیروز سه شنبه تحت تاثیر کاهش ارزش دلار آمریکا با افزایش نسبی روبرو شد، ولی همچنان نزدیک به پایین ترین سطح در ۱۱ هفته گذشته باقی مانده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» افزایش یک درصدی نرخ اونس طلا طی معاملات روز گذشته موجب افزایش قیمت سکه در معاملات قراردادهای آتی بورس کالای ایران شد، به طوری که در این روز از چهار سررسید فعال بازار آتی، بیش‌ترین حجم معاملات با انعقاد ۷۴۵ قرارداد به تحویل دی ماه اختصاص یافت و قیمت سکه در این سررسید به ۹۹۱ هزار تومان رسید.

همچنین حجم معاملات برای سررسید آبان ۱۲۱ قرارداد بود که با افزایش ۰/۱۵ درصدی، قیمت ۹۶۵ تومانی را تجربه کرد. این در شرایطی است که در سررسید شهریور و تیر به ترتیب ۳۵ و ۵۲ قرارداد منعقد شد و سکه شهریور با کمترین حجم معاملاتی با نرخ ۹۴۴ هزار تومان دادوستد شد. سکه تیر نیز با وجود این که اولین سررسید این قراردادها محسوب می شود از حجم معاملات شهریور پیشی گرفت و در این قرارداد با افت ۰/۰۷ درصدی به ۹۲۹ هزار تومان رسید.

این در حالی است که بازار نقدی سکه طلا نیز به تبع از بازار جهانی با افزایش نرخ همراه شد، به طوری که طی روز گذشته قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جديد و قديم با افزایش ۲ هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه در بازار آزاد به ۹۱۷هزار تومان رسيد. نيم سکه نيز در اين بازار نسبت به یکشنبه گذشته رشد یک هزار تومانی را تجربه کرد و با ۴۶۶ هزار تومان به فروش رسید. همچنین ربع سکه با افزایش ۳ هزار تومانی نسبت به روز قبل خود با نرخ ۲۵۸ هزار تومان معامله شد. سکه یک گرمی نیز بدون هیچ تغییری با بهای ۱۷۷ هزار تومان به معاملات خود پایان داد.

به عقیده تحلیلگران بازار آتی سکه طلا، با  وجود اینکه رشد کمتر از یک درصدی قیمت سکه طلا در معاملات روز گذشته بازار جهانی موجب افزایش رشد قیمت سکه آتی و نقدی شده ، اما تاثیری بر روند تقاضای این محصول نداشته است.

از بازار جهانی چه خبر؟

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی رویترز، کاهش قیمت طلا طی روزهای گذشته نتوانسته موجب تحریک تقاضای فیزیکی در بازارهای بین المللی شود و به نظر می رسد سرمایه گذاران و فعالان بازار منتظر کاهش قیمت طلا به کمتر از ۱۱۵۰ دلار در هر اونس هستند تا بار دیگر برای خرید اقدام کنند.

 بر اساس این گزارش ها، تقاضای فیزیکی در بازارهای هند و چین همچنان ضعیف است و افت قیمت در روزهای گذشته نتوانسته است سرمایه گذاران را برای خرید طلا تشویق کند.

از طرفی نیز برخی تحلیل گران بازار سکه معتقدند اگر قیمت طلا به کمتر از ۱۱۵۰ دلار در هر اونس برسد تقاضا برای خرید ذخایر جدید طلا افزایش خواهد یافت و این مساله مانع بزرگی برای افت بیشتر قیمت طلا می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها