• ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
  • کد خبر: 84735
گواهی سپرده شمش طلا

اگر قصد سرمایه گذاری در بازار طلا و بر روی دارایی شمش را داشته باشید، برای خرید به روش های سنتی از بازار آزاد نیاز به سرمایه چند صد میلیونی دارید؛ چراکه با توجه به قیمت حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر گرم شمش طلا، سرمایه ای در حدود ۳.۵ میلیارد تومان برای خرید یک شمش یک کیلوگرمی سرمایه نیاز است. اما مسلما بسیاری از سرمایه گذاران به ویژه علاقه مندان به بازار طلا این میزان سرمایه را در اختیار نداشته و با سرمایه های خرد خود تمایل به بهره گیری از مزایای بازار طلا دارند. 

به گزارش کالاخبر ، در این زمینه، بورس کالای ایران با راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا شرایط مطلوبی را فراهم ساخته تا افراد با سرمایه های هر چند خرد نیز امکان دادوستد شمش طلا در حجم های پایین را داشته باشند.

شمش طلا جدیدترین دارایی پایه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران است که به دلیل جذابیت های بالای آن و تاثیرپذیری قیمت طلا از بهای ارز و اونس جهانی سرمایه گذاری امنی را برای علاقه مندان به این فلز زرد فراهم می سازد. ویژگی های نقدشوندگی بالا نیز بر جذابیت های این کالای سرمایه ای افزوده و به کمک اوراق بهادار سازی معاملات شمش طلا در بازار گواهی سپرده کالایی فرصتی مهیا شده تا افراد با سرمایه های اندک نیز امکان برخورداری از مزایای معاملات مبتنی بر طلا را داشته باشند.

در ادامه به زبان ساده نحوه معامله شمش طلا در بازار گواهی سپرده کالایی بیان شده است.

با توجه به اینکه هر گواهی سپرده شمش طلا معادل ۱۰۰ سوت یا ۰.۱ گرم طلا با عیار ۹۹۵ است، سرمایه گذاران خرد نیز قادرند با سرمایه اندک در این بازار شمش طلا خرید و فروش کنند. به عنوان مثال، اگر قیمت هر گرم طلا با عیار ۹۹۵ را ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر بگیرید، با مبلغ ۳۵۰ هزار تومان نیز می توان در بورس کالا ۰.۱گرم شمش طلا خریداری کرد. به منظور خرید یک گواهی سپرده شمش، پس از دریافت کد معاملاتی بازار مالی و یا با دارا بودن کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالای ایران، بایستی وجهی حداقل معادل قیمت یک ورقه بهادار مبتنی بر شمش طلا به علاوه کارمزد خرید (ضریب ۰.۰۰۲۴ ارزش معامله) را به حساب معرفی شده توسط کارگزار منتخب خود واریز کرده و مستندات آن را به کارگزار ارایه کنید.

کارگزار این مبلغ را از طریق شناسه یکتایی که متعلق به شماست، به حساب وکالتی معرفی شده توسط بورس واریز می کند. پس از آن، بورس دفتر دارایی اصلی شما را به میزان وجه واریزی شارژ می کند. در این مرحله کارگزار با مشاهده وجه واریزی در دفتر دارایی اصلی شما، درخواست انتقال اعتبار به دفتر دارایی بازار گواهی سپرده شما را در سامانه ثبت می کند. در این مرحله کارگزار از طریق ایستگاه معاملاتی سفارش خرید شما را به اندازه یک گواهی سپرده به ارزش ۳۵۰ هزار تومان ثبت می نماید.

پس از تطبیق سفارش خریداران و فروشندگان، مالکیت گواهی سپرده شمش طلا در قیمت پیشنهادی شما یعنی ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر گواهی، به شما منتقل شده و اعتبار ریالی موجود از حساب متعلق به شما کسر و به دفتر دارایی بازار گواهی سپرده کالایی فروشنده گواهی واریز می گردد. به این ترتیب، شما بدون نیاز به مراجعه حضوری به بازار طلا و با دارا بودن حداقل سرمایه حدود ۳۵۰ هزار تومان صاحب ۱۰۰ سوت طلا ( ۰.۱ گرم) با عیار ۹۹۵ شده اید. این در حالی است که با این میزان سرمایه و قیمت های کنونی هر گرم شمش طلا، امکان معامله طلا در بازار سنتی برای شما وجود ندارد.

همچنین اگر قصد دارید شمش طلا را به صورت فیزیکی از خزانه بانک دریافت کنید، باید از بورس کالا دست کم به اندازه یک شمش ۱,۱۰۰ گرمی به ارزشی حدود ۳.۸۵ میلیارد تومان گواهی سپرده خریداری کنید. البته هر کد ملی می تواند تا ۵۰ کیلوگرم (۵۰۰ هزار گواهی سپرده) طلا به این روش خریداری کند.

این روش نوین در حالی خرید شمش طلا را تسهیل کرده که با خرید این اوراق می توانید از مزایایی همچون معافیت های مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نیز بهره مند شده و از امنیت نگهداری و اصالت شمش طلای خریداری شده اطمینان حاصل کنید. افزون بر این، با توجه به اینکه دارایی پایه این اوراق شمش طلاست، ضمن حفظ و برخورداری از قابلیت نقدشوندگی بالای این دارایی سرمایه ای، بازدهی ناشی از نوسان بهای ارز و قیمت های جهانی نیز عاید شما خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها