• ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
  • کد خبر: 278

ورود شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی و بخش خصوصی در صنعت مس و عرضه این فلز در بورس کالا باید افزایش یابد؛ با این کار فعالان اقتصادی در کنار سرمایه‌گذاری می‌توانند کارخانه‌های جدیدی احداث کنند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»به نقل از اقتصادنیوز، بهای مس مدتی است روند نزولی داشته و بررسی‌ها از بازار این فلز نشان از آن دارد که در حال حاضر کاهش قیمت این فلز به رکود اقتصادی چین گره خورده است. کاهش رشد اقتصادی چین باعث شده قیمت تمام مواد معدنی و فلزات مانند مس، فولاد و آلومینیوم رو به نزول بروند.

کارشناسان حوزه فلزات پایه بر این باورند که افت محسوس تقاضا به خصوص از جانب چین و همین طور موجودی بالای ذخایر مس در انبارهای گمرک این کشور سبب شده نقش عوامل مثبت در بازار بسیار کمرنگ شود و تحلیلگران جهان روزانه به پیش‌بینی قیمت این فلز سرخ‌رنگ بپردازند.

رضا شهرستانی یکی از فعالان حوزه صنایع معدنی در مورد پیش‌بینی قیمت مس گفت: در چند وقت اخیر قیمت مس مانند تمام فلزات پایه روند رو به نزولی داشته و قیمت مس هم کاهشی بوده است. اما علت کاهش قیمت مس را می‌توان به مشکلاتی که در رکود اقتصادی کشور چین وجود دارد و وضعیت رشد چین دانست که کاهش پیدا کرده است و این امر باعث شده که قیمت تمام محصولات مثل مس، فولاد و تمام فلزها روند رو به نزولی به خود بگیرند.

شهرستانی افزود: کارشناسان بین‌المللی در مورد پیش‌بینی قیمت مس بر این اعتقادند که این رکود ادامه پیدا خواهد کرد و تا سه سال آینده این موضوع تاثیر خود را در بازار فلزات خواهد گذاشت. پیش‌بینی دیگر کارشناسان این است که در کوتاه مدت قیمت مس ۲۰ درصد دیگر کاهش پیدا خواهد کرد. اما قیمت هر تن مس در حال حاضر پنج هزار دلار است که در آینده باز هم شاهد رکود قیمت مس نیز خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت لوله و اتصالات چدنی کلاچ در مورد در‌خواست چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنعت مس ایران نیز خاطرنشان کرد: ورودسرمایه‌گذار خارجی در صنعت مس ایران موقعیت بسیار مناسبی است و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در مقطع فعلی که وضعیت اقتصادی ایران مناسب نیست، می‌تواند عاملی برای جبران کاهش قیمت نفت از طریق درآمدهای معدنی باشد.

این تحلیلگر حوزه صنایع معدنی گفت: قرار است که ایران در آینده نزدیک به بازارهای دنیا برگردد و اینکه ما دنبال شرکایی جدید باشیم تا آخرین تکنولوژی‌های روز را وارد ایران کنند و بهره‌وری بالا داشته باشند، همکاری آینده‌داری است. اما باز همه اتفاقات به محتوای متن قراداد ایران و چینی‌ها برمی‌‌گردد. اما باید به این نکته توجه داشت که قراردادهای جدید معدنی باید به لحاظ اشتغال‌زایی، تکنولوژی و درآمدزایی برای هر دو طرف برد برد باشد.

شهرستانی با اشاره به عرضه مس در بورس کالا گفت: ذخایر مس ایران به لحاظ کیفیت در درجه بالایی قرار دارند و مس سرچشمه دارای عیار و خلوص بسیار بالایی است. از این رو هم صادرات آن جریان دارد و هم تامین کننده صنایع داخلی است.

او افزود: حضور مس در بازار کالا نیازمند یک شفاف‌سازی اساسی در بورس است و باید عرضه و تقاضا قیمت مس را طوری رقابتی کند که بتوان در برابر خارجی‌ها به رقابت پرداخت. ورود شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی و بخش خصوصی در عرصه مس و عرضه آن در بورس باید افزایش یابد زیرا این فعالان اقتصادی در کنار سرمایه‌گذاری می‌توانند کارخانه‌های دیگری را هم احداث کنند. با برخورداری از ذخایر بسیاری که داریم می‌توان رقابت بهتری ایجاد کرد و برای مصرف‌کننده نهایی، مسلماً قیمت‌ها واقعی‌تر خواهد شد.

او در پاسخ به اینکه آیا در مقطع فعلی زمان ورود سرمایه‌گذاران به بازار مس است یا خیر، افزود: در حال حاضر برای ساخت یک کارخانه مس بین حداقل دو تا چهار سال زمان نیاز است و انتظارها به این سمت است که تا سه سال آینده قیمت‌ها در بازار به روند صعودی برگردد. مقطع فعلی زمان سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک است اما به شرط اینکه در راه‌اندازی‌ طرح‌های جدید به لحاظ تامین منابع مالی با مشکل مواجه نشویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها